۷ نکته برای رانندگی ایمن در روزهای بارانی

دیگر کم‌کم‌ برف و سرما دارد خودش را نشان می‌دهد. روزهای بارانی هم خیابان‌ها شلوغ‌ترند و هم زمین لغزنده است و همه این‌ها دست به دست هم می‌دهد که امکان بروز اتفاق و سانحه رانندگی بالاتر برود.
۷ نکته برای رانندگی ایمن در روزهای بارانی
کد خبر : ۷۸۵۰

 با اینکه هستند کسانی که رانندگی در این شرایط را دلپذیر و لذت‌بخش می‌دانند اما خوب با همه این‌ها باز هم رانندگی در چنین شرایطی مهارت بیشتری می‌خواهد و اصولی دارد. بد نیست برای یادآوری هم که شده نکات مربوط به رانندگی ایمن در روزهای بارانی را بخوانید.

۱- هر دو دست را بر روی فرمان نگه دارید

تمام چیز‌های که حواس شما را پرت می‌کنند مانند: تلفن همراه، رادیو، ضبط و ... را خاموش و یا از خود دور کنید. در حالی که تمام تمرکز و حواس شما به جلو است، هراز چند گاهی آینه‌های کنار و عقب را نیز چک کنید، زیرا ممکن است درختی سقوط کرده باشد و یا سیم برقی قطع و به زمین نزدیک شده باشد؛ بنابراین حواستان به اطراف نیز باشد.

۲- حفظ فاصله

در بارندگی باید حداقل فاصله‌ مابین ماشین‌ها اندازه‌ ۵ ماشین باشد. در آب و هوای بد، حفظ کردن این فاصله‌ی طولی باعث می‌شود، هنگام حادثه، شما فرصت کنترل و نگه داشتن ماشین برای جلوگیری از برخورد را داشته باشید.

۳- پاک کردن بخار از روی شیشه‌های خودرو

به خاطر سردی هوا مسلما شیشه ماشین را بالا داده‌اید و همین هم باعث می‌شود آن‌ها بخار کنند و دید شما را مختل کنند. بنابراین گوشه پنجره را باز نگه دارید تا با وورد اندکی هوای سرد بخار کردن شیشه‌ها متوقف شود. یک پارچه یا حوله تمیز هم کنار دستتان باشد تا در صورت لزوم از آن برای پاک رکدن شیشه‌ها استفاده کنید.

۴- تنظیم برف پاکن خودرو

درحین رانندگی در هوای بارانی مهمترین نکته، دید کامل راننده است، بنابراین بایستی متناسب با سرعت بارش باران اقدام به روشن و تنظیم کردن برف پاک‌کن‌های جلو و عقب

کرد. گرم‌کن شیشه عقب هم بسیار مهم است پس نسبت به کارکرد صحیح آن حتما مطمئن باشید.

 

بیشتر بخوانید:

برای گرفتن معاینه فنی خودرو چه مراحلی را باید طی کنیم ؟

۶ راه موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو

 

۵- روشن کردن چراغ‌های ماشین

در برخی کشور‌ها روشن کردن چراغ‌های جلو هنگام بارندگی حتی در روز روشن جزء قوانین است، زیرا طرفین همدیگر را راحت‌تر خواهند دید و از حادثه جلوگیری می‌شود. شما هم می‌توانید در صورتی که در اتوبان یا جاده تردد دارید چراغ خودرو را روشن کنید.

۶- توجه ویژه به تایر‌ها

تایر‌ها نقشی بسیار مهم‌تر و جدی‌تر در جلوگیری از سوانح، به خصوص در جاده‌های لغزنده دارند. با از بین رفتن شیار‌ها و آج لاستیک ها شما شانس اندکی برای کنترل خوب خودروی خود در شرایط بارندگی دارید. از تنظیم باد لاستیک‌ها هرگز غافل نشوید. باید بدانید که فشار یا باد لاستیک در شرایط دمایی مختلف متفاوت است که با تغییر فصول باید تغییر کند. یعنی باید قبل از سفر یا تردد در خیابان برای تنظیم باد لاستیک خودرو دست به کار شوید.

۷- ترمز کردن

بهتر است بدانید که وجود آب باعث می‌شود هنگام ترمز کردن لاستیک‌ها کشیده شوند. پس

حتی ترمز کردن هم نباید به صورت ناگهانی و به یکباره باشد بلکه باید در چند مرحله اتفاق بیفتد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر