بیماری سنگ کیسه صفرا و راه‌های درمان آن

به اندازه که درباره سنگ کلیه گفته و شنیده‌ایم، درباره سنگ کیسه صفرا اطلاعات عمومی کمتری وجود دارد. اما باید دانست که سنگ کیسه صفرا هم بیماری شایعی است.
بیماری سنگ کیسه صفرا و راه‌های درمان آن
کد خبر : ۱۰۴۲۷

سنگ کیسه صفرا چیست ؟

سنگ کیسه صفرا در واقع از رسوبات سخت شده در کیسه صفرا به وجود می‌آید. سنگ کیسه صفرا هم مانند سنگ کلیه می‌تواند به اندازه دانه شن کوچک و یا به بزرگی توپ گلف باشد. برخی افراد فقط یک سنگ کیسه صفرا دارند، در حالی‌ که ممکن است عده‌ای همزمان چند سنگ کیسه صفرا داشته باشند. اما سنگ‌های کوچک‌تر هستند که بیشتر مشکل‌سازند، چراکه این سنگ‌ها می‌توانند حرکت کرده و جابه‌جا شوند، اما سنگ‌های بزرگ‌تر بیشتر درجا زده و ثابت می‌مانند و تنها وقتی در جایی گیر کنند ایجاد درد می‌کنند.

انواع سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند:

  • سنگ‌های رنگدانه‌ای: رنگ تیره‌ای دارند و از جنس پلی‌روبین هستند.
  • سنگ‌های کلسترولی: رنگی بین زرد و سبز دارند و از جنس کلسترول سفت هستند.

علائم سنگ کیسه صفرا

این بیماری معمولا علائم و نشانه‌ای ندارد، اما اگر سنگی در دهانه ورودی کیسه صفرا گیر کند، باعث ایجاد درد در ناحیه شکم می‌شود که ممکن است بین ۱ تا ۵ ساعت طول بکشد که به این درد، قولنج صفراوی می‌گویند. برخی از افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند دچار عوارضی مثل التهاب کیسه صفرا می‌شوند که علائمی چون درد مداوم، زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها و بالا رفتن دمای بدن را در پی دارد.:

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کیسه صفرا هستند ؟

افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند:

  • افراد چاق یا دارای اضافه وزن
  • خانم‌ها به‌ خصوص خانم‌هایی که تجربه زایمان داشتند
  • افراد بالای ۴۰ سال (ریسک ابتلا با افزایش سن بیشتر می‌شود)

راه‌های درمان سنگ کیسه صفرا

بیشتر افراد مبتلا به این بیماری اصلا هیچ‌وقت نیازی به درمان پیدا نمی‌کنند، اما اگر این سنگ دردسرساز شود، پزشک برداشتن سنگ‌ها را تجویز می‌کند. معمولا هم در چنین مواقعی تمام سنگ‌ها را بیرون می‌آورند، حتی اگر فقط یکی از آنها مشکل ساز شده باشد. اگر انسداد مجاری صفراوی یک‌بار روی بدهد، احتمال اینکه دوباره هم اتفاق بیفتد زیاد است.

بنابراین برای درمان سنگ کیسه صفرا درمان‌هایی چون جراحی، درمان با سولفات منیزیم، دارودرمانی (کپسول دفع سنگ کیسه صفرا).

طب سنتی چه می‌گوید:

طب سنتی بر مصرف آب برای دفع سنگ کیسه صفرا تاکید دارد. نوشیدن روزی ۸ لیوان آب از تشکیل سنگ کلیه و کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

۱- پاکسازی کیسه صفرا

رایج‌ترین روش درمان طبیعی، پاکسازی کیسه صفرا است که طرفداران آن معتقدند که با شستشوی کیسه صفرا می‌توان سنگ‌ها را از بین برد. شستشوی ۲-۵ روزه کیسه صفرا با ترکیب روغن زیتون، آب سیب و چند گیاه دارویی به دو صورت همراه با مصرف غذا یا بدون مصرف غذا تجویز می‌شود.

۲- آب سیب یا ترکیب آب سیب و سرکه سیب

مصرف آب سیب، سنگ کیسه صفرا را از بین برده و درد کیسه صفرا و درد کلیوی را کاهش می‌دهد. به‌ علاوه اینکه آب سیب میزان کلسترول کبد را پایین می‌آورد..

۳- دمنوش گیاه قاصدک

چای یا دمنوش قاصدک برای دفع و درمان بیماری‌های کبد و مجاری صفراوی توصیه می‌شود.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر