شانه یخ‌زده چیست و راه‌های درمان آن کدامند ؟

بسیاری از ما در برخی مواقع با درد در ناحیه شانه و کتف آشایی داریم. به خصوص آن‌ها که کار با رایانه را در برنامه زندگی‌شان دارند درد در ناحیه شانه را بارها احساس کره‌اند.
شانه یخ‌زده چیست و راه‌های درمان آن کدامند ؟
کد خبر : ۱۰۱۶۴

اما گاه انسان در موقعیتی قرار می‌گیرد که حرکت شانه و کتف برایش غیرممکن می‌شود و به اصطلاح گویا شانه یخ زده است . در این حالت نیاز به درمان و فیزیوتراپی بیشتر احساس می‌شود.

شانه یخ زده یا شانه منجمد چیست ؟

شانه یخ زده یا فروزن شولدر که با نام کپسولیت چسبنده نیز شناخته می‌شود، یک بیماری است که دامنهی حرکتی شانه را محدود می‌کند و با سفتی و درد در مفصل شانه همراه است. علائم و نشانه‌ها معمولاً به تدریج شروع می‌شوند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند؛ سپس معمولاً در عرض یک تا سه سال بهبود می‌یابند. اگر بخواهید بدانید شانه یخ زده چونه به وجود می‌آید باید بدانید که مفصل شانه، مفصلی از نوع گوی و کاسه است که از استخوان بازو، استخوان کتف و استخوان ترقوه تشکیل شده است. سر استخوان بازو در یک حفره کم‌عمق در استخوان کتف قرار می‌گیرد. استخوان‌ها، رباط‌ها و تاندون‌هایی که مفصل شانه را تشکیل می‌دهند، در یک کپسول از جنس بافت پیوندی قرار دارند. برای کمک به حرکت راحت‌تر شانه مایع سینوویال، کپسول و مفصل را روان می‌کند. زمانی که این کپسول در اطراف مفصل ضخیم و سفت شود و حرکت آن را محدود ‌کند، شانه یخ زده رخ داده است. این اتفاق به مرور زمان منجر به ایجاد بافت اسکار در شانه می‌شود.

مراحل شانه یخ زده چیست ؟

شانه‌ یخ زده شامل سه مرحله است:

  1. انجماد: در این مرحله، آرام‌آرام درد افزایش می‌یابد. با بدتر شدن درد، دامنه حرکتی شانه کاهش می‌یابد. این مرحله معمولاً از 6 هفته تا 9 ماه طول می‌کشد.
  2. منجمد شده: در این مرحله شانه ممکن است بهبود یابد، اما سفتی و محدودیت حرکت باقی می‌ماند. در طی ۴ تا ۶ ماه از این مرحله، انجام فعالیت‌های روزانه بسیار دشوار است.
  3. ذوب شدن: در این مرحله حرکت شانه در مرحله ذوب به آرامی بهبود می‌یابد. بازگشت کامل به حالت نرمال یا نزدیک به آن معمولاً از ۶ ماه تا ۲ سال طول می‌کشد.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

علائم آرتروز و راه‌های درمان آن

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

عوامل ریزش مو و راه‌های درمان

علائم فشار خون پایین

علائم سندروم پای بیقرار و راه‌های درمان

انواع گلودرد و راه‌های درمان

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

علائم بیماری سرخک و راه‌های درمان

علائم بیماری صرع و راه‌های درمان

علائم بیماری نقرس و راه‌های درمان

علائم بیماری ایدز و راه‌‌های درمان

علائم بیماری هپاتیت سی و راه‌های درمان

علائم سرمازدگی و راه‌های درمان

 

علائم شانه یخ زده چیست؟

درد و کاهش دامنه حرکتی از شایع‌ترین علائم این سندروم است که این علائم معمولاً به آرامی و در طی چند ماه ایجاد می‌شوند. درد شانه منجمد برای برخی افراد، در شب تشدید می‌شود و گاهی اوقات خواب را مختل می‌کند. درد ناشی از شانه یخ زده معمولاً مبهم است. اوایل بیماری زمانی که دست خود را حرکت دهید بدتر می‌شود و معمولاً در ناحیه خارجی شانه و گاهی اوقات بالای بازو احساس می‌شود.

راه‌های درمان شانه یخ زده یا فروزن شولدر

برخی راه‌هایی که می‌تواند به بهبود کمک کند عبارتند از: دارودرمانی، فیزیوتراپی، بادکش، طب سوزنی، تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست، تزریق استروئید و جراحی

درمان‌های خانگی

قرار دادن کیسه یخ روی شانه به مدت 15 دقیقه چند بار در روز یکی از روش‌های درمان خانگی شانه یخ زده است. همچنین انجام تمریناتی مربوط به افزایش دامنه‌ حرکتی نیز می‌توانند کمک‌کننده باشد. با توجه به محدودیت‌های دامنه حرکتی و درد از شانه و اندام درگیر خود استفاده کنید. می‌توانید با یک فیزیوتراپیست در مورد انواع تمریناتی که باید انجام دهید و تعداد دفعات انجام آن‌ها مشورت کنید.

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر