چرا سکسکه می‌کنیم ؟

حالت ناخوشایندی که با تغییر وضعیت دیافراگم ایجاد می‌شود و به آن سکسکه می‌گویند گریبان همه‌مان را گرفته است.
چرا سکسکه می‌کنیم ؟
کد خبر : ۱۰۰۷۴

 سکسکه انقباض غیر ارادی دیافراگم(عضله موثر در تنفس که قفسه سینه را از حفره شکم جدا می‌کند) است. به دنبال هر انقباض طناب‌های صوتی نیز به طور ناگهانی بسته می‌شوند که موجب ایجاد صدای (هیک) در حین سکسکه می‌شود.

این حالت هم در کودکان و هم در بزرگسالان ایجاد می‌شود و حتی نوزادان در شکم مادر هم دچار سکسکه می‌شوند!

چرا سکسکه می‌کنیم ؟

با یک وعده غذایی سنگین یا حتی نوشیدن نوشابه‌های گازدار ممکن است دچار سکسکه شویم. حتی گاهی خندیدن زیاد یا بروز یک هیجان می‌تواند ما را دچار این حالت کند.

با اینکه معمولا سکسکه جدی گرفته نمی‌شود اما در برخی از موارد، سکسکه می‌تواند نشان دهنده وجود یک بیماری زمینه‌ای باشد. در اکثر افراد سکسکه فقط چند دقیقه طول می‌شود. سکسکه به ندرت ممکن است تا چند ماه یا حتی چند سال نیز تداوم پیدا کند که این موضوع می تواند باعث خستگی و کاهش وزن فرد شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

خوب است بدانید که سکسکه طولانی مدت ممکن است در اثر موارد زیر نیز بوجود بیاید:

  • اعتیاد به الکل، بیهوشی، مصرف باربیتورات‌ها، دیابت، اختلالات الکترولیتی، بیماری کلیوی، مصرف استروئیدها و مصرف آرام بخش‌ها.

اگر سکسکه به مدت بیش از ۴۸ ساعت ادامه یابد و یا به حدی شدید باشد که مانع خوابیدن، غذا خوردن و یا تنفس شود در این صورت فرد باید به پزشک متخصص داخلی مراجعه کند.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

بایدها و نبایدهای خوردن ماهی

 

عوارض سکسکه‌

سکسکه طولانی مدت ممکن است موارد زیر را دچار اختلال بکند:

  • غذا خوردن، تکلم و بهبود زخم پس از جراحی.
  • درمان سکسکه

بیشتر موارد سکسکه بدون درمان و با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند. اگر علت سکسکه وجود بیماری زمینه‌ای خاصی باشد، درمان آن می‌تواند منجر به رفع سکسکه شود. درمان های زیر ممکن است برای سکسکه‌هایی که بیش از ۲ روز طول کشیده‌اند مفید باشند.

دارو

داروهایی که به منظور درمان سکسکه طولانی مدت مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: باکلوفن، کلرپرومازین، متوکلوپرامید.

جراحی و روش‌های دیگر

با همه این‌ها اگر درمان‌های غیر تهاجمی موثر واقع نشوند، پزشک ممکن است برای کنترل سکسکه از تزریق ماده بی‌حس کننده به اعصاب فرنیک استفاده کند. روش دیگر کارگذاری یک ابزار الکتریکی (که با باتری کار می‌کند) به منظور تحریک عصب واگ است. استفاده از این روش به ویژه برای درمان صرع بسیار شایع است، ولی گاهی مواقع می‌تواند به درمان سکسکه‌های طولانی مدت و مقاوم نیز کمک کند.

درمان‌های خانگی

استفاده از درمان های خانگی زیر می‌تواند به آسودگی فرد کمک کند. توجه کنید که تاثیر قطعی این روش‌ها ثابت نشده است اما امتحانش هم ضرری ندارد !

  • نفس کشیدن و بیرون دادن هوا به درون کیسه کاغذی
  • حبس کردن نفس
  • نوشیدن آب سرد به صورت جرعه جرعه

همچنین با تغییر سبک زندگی به روش‌های زیر نیز می‌توان به درمان سکسکه مزمن کمک کرد: پرهیز از مصرف نوشیدنی‌های قندی و دیگر مواد غذایی که تولید گاز می‌کنند و کاهش حجم وعده‌های غذایی.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر