افراد عصبانی‌ کدام دسته از ویتامین‌ها را کم دارند؟

درست است که بیشتر مردم افراد عصبانی را نمی‌پذیرند و عصبانیت را ناشی از خلق و خو و رفتار فرد در مواجهه با اتفاقات می‌دانند اما نمی‌توان از نقش تعیین‌کننده ویتامین‌ها و املاح در بدن و تاثیرش بر خلق‌و‌خوی افراد غافل شد.
افراد عصبانی‌ کدام دسته از ویتامین‌ها را کم دارند؟
کد خبر : ۵۵۴۵

در بدو امر شاید کمی بعید به نظر برسد که کمبود ویتامین‌هایی روی طرز رفتار ما با اتفاقات تاثیر می‌گذارند اما این یک موضوع ثابت شده علمی است.

جالب است بدانید افراد عصبانی بیشتر از دیگران از کمبود ویتامین‌های گروه بی رنج می‌برند. محققان دریافته‌اند آنچه که شما می خورید، به طور شگفت انگیزی با سلامت روان‌تان در ارتباط است. به عنوان مثال محققان بریتانیایی ثابت کرده اند افرادی که غذاهای ناسالم بیشتری می خورند، دارای سطوح بالای اضطراب هستند. به طور کلی مصرف غذاهای فراوری شده، دانه های تصفیه شده و محصولات شیرین، شما را در معرض ابتلا به افسردگی نیز قرار می دهند.

خشم سرکوب‌شده هم می‌تواند باعث افزایش سطح هموسیستئین شود که این مسئله پیش‌ساز بیماری قلبی است. اگر فردی عصبانی هستید ممکن است به کمبود ویتامین علایم کمبود بی دچار باشید. کمبود ویتامین بی علائم زیر را بروز می‌دهد :

خلق‌وخوی افسرده، بی‌خوابی، سخت‌تر شدن مقابله با چالش‌ها، سردردهای مزمن، ترس، خشم، خستگی، اضطراب، گیجی، پارانویا.

این دسته از ویتامین‌ها به‌عنوان مولفه‌های بدن سالم تاثیر مستقیمی بر سطح انرژی، عملکرد مغز و  سوخت‌وساز دارند. غذاهای بسیاری حاوی ویتامین های گروه بی هستند که باعث می‌شود به‌راحتی با خوردن غذاهای مناسب ویتامین‌های کافی بدن را دریافت کنید. بهتر است این ویتامین را از گروه‌های غذایی مختلف دریافت کنید..

 غذاهایی که دارای ویتامین بی هستند عبارتند از:

شیر، پنیر، تخم‌مرغ، جگر، گوشت مانند مرغ و گوشت قرمز، ماهی‌هایی مانند ماهی تن، ماهی خال‌مخالی و سالمون، صدف، سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج و کلم پیچ؛ سبزیجات، مانند چغندر، آووکادو و سیب‌زمینی، غلات، لوبیا مانند لوبیا چشم‌بلبلی، لوبیا سیاه و نخود، آجیل و دانه‌ها، میوه‌هایی مانند مرکبات، موز و هندوانه، محصولات سویا مانند شیر سویا و تمپه، سیاه شیره، جوانه گندم.

کربوهیدرات: کربوهیدرات در بدن منجر به تولید سروتونین می‌شود که هورمون مرتبط با احساس شادی است. این یعنی رژیم های غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم غذایی کتوژنیک می توانند سطح خلق و خوی و انرژی را کاهش دهند.

پروبیوتیک‌ها: نقش پروبیوتیک‌ها در بدن اغلب نادیده گرفته می‌شود اما در واقع این دسته از ویتامین‌ها ارتباط بین سلامت روده و عملکرد مغز را برقرار می‌کنند. غذاهای حاوی پروبیوتیک به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند. ماست یونانی، کفیر، ترشی کلم سرشار از پروبیوتیک ها هستند.

ویتامین دی: مطاعات ثابت کرده که سطح پایین ویتامین دی با خطر ابتلا به اضطراب همراه است. نور خورشید بهترین منبع ویتامین دی محسوب می شود. با این حال منابع غذایی مانند ماهی های چرب، زرده تخم مرغ، شیر از این ویتامین بی بهره نیستند.

آهن: وجود آهن در رساندن اکسیژن به سلول‌های بدن موثر است. کمبود این ماده معدنی منجر به کم‌خونی شده و علائمی از جمله خستگی، افسردگی، بی تفاوتی، و تحریک پذیری را به همراه دارد. بهتر است بدانید بیشترین منابع آهن در گوشت قرمز، لوبیا، غلات غنی شده با آهن، زرده تخم مرغ، بادام زمینی یافت می‌شود.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
خجالت بکشید تمامش کنید معلمان مظلوم را تحقیر نکنید بس بس بس ترابخدا بس بس ترابخدا