چرت بعدازظهر برایمان مفید است؟

چرت بعدازظهر برایمان مفید است؟

شاید خیلی بااهمیت به نظر نرسد اما واقعیت این است که خواب بعدازظهر جدای از اینکه به عادت بسیاری از مردم تبدیل شده اما کمک می‌کند ادامه روز را با سرحالی بیشتری سپری کنیم.

چرت زدن در طول روز فواید فراوانی دارد. چرت کوتاه در اواسط بعدازظهر می‌تواند موجب تقویت حافظه، بهبود عملکرد شغلی، بهتر شدن حال و روحیه، افزایش هوشیاری و ... می‌شود.

فواید چرت زدن و خواب بعد از ظهر برای سلامتی:

باعث تقویت حافظه‌تان می‌شود. مطالعات نشان داده که خواب در ذخیره‌سازی خاطرات نقش مهمی دارد. چرت زدن نیز درست به‌اندازۀ خواب کامل شبانه به ما کمک می‌کند چیزهایی را که در طول روز یادگرفته‌ایم، به ‌ذهن بسپاریم.

بی‌خوابی شبانه‌تان را جبران می‌کند. اگر می‌دانید که یک یا دو شب نمی‌توانید خوب بخوابید بهتر است که با کمی چرت زدنِ پیشاپیش، خودتان را آماده کنید و کافئین مصرف نکنید. این چرت زدن هرچه طولانی‌تر باشد، بهتر است.

کمک به سلامت قلب. شاید خنده‌دار به نظر برسد اما چرت زدن به سلامت قلب شما کمک می‌کند. در پژوهشی، افرادی که به‌مدت ۴۵ تا ۶۰ دقیقه چرت می‌زدند، پس از پشت‌سر گذاشتنِ استرس ذهنی، فشار خون پایین‌تری داشتند.

موجب افزایش خلاقیت می‌شود. چرتی که با حرکات تند چشم همراه باشد، موجب افزایش خلاقیت می‌شود و به ما کمک می‌کند ایده‌های خود را با روش‌های تازه‌ای با هم ترکیب کنیم تا به پاسخ برسیم.

به پیشرفت شغلی شما کمک می‌کند. وقتی کاری را چند بار در طول روز انجام می‌دهیم، عملکردمان با گذشت روز، بدتر می‌شود. پژوهش‌ها نشان داده است که چرت زدن به ما کمک می‌کند تا عملکردمان را یکنواخت و یکپارچه نگهداریم؛ همچنین، از اُفت عملکردمان هم جلوگیری می‌کند.

روحیه و حال شما را بهتر می‌کند. وقتی حال‌تان گرفته است و حس‌وحال خوبی ندارید، کمی چرت بزنید تا روحیه‌تان بهتر شود. چرت زدن یا حتی صرفا یک ساعت استراحت کردن موجب می‌شود که خلق‌وخوی بهتری داشته باشیم.

چرت زدن بهتر از مصرف کافئین است. اگر احساس خستگی می‌کنید، ولی کارهای زیادی مانده که باید انجام بدهید یا باید درس بخوانید، به‌جای نوشیدن قهوه بهتر است کمی چرت بزنید. چرت زدن بیشتر از کافئین موجب تقویت حافظه  و افزایش یادگیری می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

 

میزان خواب و زمان مناسب برای چرت زدن در طول روز

برخی از فواید چرت زدن یا خواب بعد از ظهر شامل حال همه می‌شود. باوجود این، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چرت زدن در صورتی موجب بهبود انواع خاصی از

روش‌های یادگیری می‌شود که به‌طور منظم تکرار شود. یکی از این انواع یادگیری، توانایی تشخیص تفاوت میان چیزهای مشابهی مانند تصاویر یا بافت‌ها است.

برای اینکه بیشترین بهره را از چرت زدن ببریم باید زمان مناسبی را برای آن تعیین کنیم. بیشتر افراد خواب بعد از ظهر را طبیعی‌ترین و مفیدترین خواب روزانه می‌دانند. بعضی می‌گویند که خوابیدن بین ساعت ۲ و ۳ بعدازظهر، یعنی زمانی که سطح هوشیاری انسان به‌طور طبیعی کاهش می‌یابد، بهتر است. بهترین زمان چرت زدن به این بستگی دارد که شب گذشته چقدر استراحت کرده‌اید. اگر شب گذشته خوب خوابیده‌اید، بهتر است که کمی دیرتر چرت بزنید. ولی اگر کمبود خواب دارید، بهتر است اوایل روز چرت بزنید و استراحت کنید.

منبع: تولیدی

ویدئو

ارسال نظر

 

پربحث ترین‌ها

ارسال نظر