چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

بیشتر افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند یا کسانی که از رژیم غذایی سالم پیروی می‌کنند، خوردن شیرینی‌جات را از برنامه غذایی حذف کرده یا مصرف آن را به حداقل رسانده‌اند.

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

اما سوال اینجاست که چرا خوردن شیرینی علیرغم لذت‌بخش بودن روی وزن تاثیر می‌گذارد ؟

اعتیاد به شیرینی‌جات !

بیشتر اوقات اضافه وزنمان را به شیرینی نسبت نمی‌دهیم و بهانه‌ خوبی برای خوردن دومین تکه کیک شکلاتی برای دسر داریم، این همان اعتیاد به شیرینی جات است. اغلب افراد اعتیاد به شیرینی جات را همانند اعتیاد به سیگار یا الکل جدی در نظر نمی گیرند اما تحقیقات نشان داده اعتیاد به شیرینی جات به اندازه‌ اعتیاد به مواد مخدر و الکل خطرناک است.

آیا شیرینی‌جات چاقمان می‌کنند ؟

خوردن شیرینی و سایر تنقلات از جمله علل مهم در افزایش وزن افراد می‌اشد. افراد است. دلایل مختلفی را می‌توان برای افزایش وزن با خوردن شیرینی بیان کرد که برخی از آنها به شرح زیر است: در حالت کلی شیرینی جات و مواد خوراکی مشابه آن، از جمله غذاهایی هستند که پرکالری بوده و می‌توانند در صورت منجر به افزایش وزن با خوردن شیرینی در حجم زیاد همراه باشند.

عامل دیگری که موجب افزایش وزن با خوردن شیرینی خواهد شد، عدم ایجاد حس سیری است. شما با خوردن وعده‌ای از شیرینی، برای مدت کوتاهی احساس سیری می‌کنید اما این بازه زمانی بسیار کم است و به سرعت گرسنه خواهید شد. به همین خاطر دوباره سراغ این نوع مواد خوراکی رفته و آن را میل می‌کنید که این کار منجر به افزایش میزان مصرف مداوم و در نتیجه چاقی می‌شود.

بخش دیگری از عوامل چاق کننده در این ماده، روغن‌ها هستند که می‌توانند منجر به چربی‌های اشباع، کلسترول خون و بیشتر شدن آن شوند.

برای کسانی که به صورت ژنتیکی مستعد چاقی هستند، اثر مصرف شیرینی می‌تواند با دیابت همراه باشد که ابتلا به آن قادر است تا به انواع مشکلات از جمله آب مروارید، نارسایی کلیه، سکته مغزی یا قلبی و غیره منجر شود.

به طور کلی به کیک و شیرینی‌ها، قندهای ساده گفته می‌شود که چاق کننده هستند. به همین خاطر است که باید از قندهای پیچیده مانند خرما، عسل و کشمش استفاده شود. چراکه برخلاف قند ساده، روند هضم آنها راحت‌تر است و به لاغری کمک می‌کند. افزایش وزن با خوردن شیرینی در اثر هضم طولانی‌تر نیز رخ می‌دهد.

افرادی که چاق هستند، در طول زمان بیشتر از نیاز خود کالری مصرف کرده‌اند و به علت بی‌تحرکی یا کم فعالیتی، گلیکوژن آنها سوزانده نشده است. این نوع پدیده باعث می‌شود تا هرچقدر مواد خوراکی مصرف کنند، تبدیل به چربی شده و در بدن و بافت‌های آنها ذخیره شود.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

 

چگونه میل خود را به قند و شکر را کاهش دهیم؟

اگر قصد دارید یک عادت تغذیه‌ای سالم را در خود ایجاد کنید، حذف و یا کاهش مصرف قند و شکر بهترین کار خواهد بود. راهکارهای زیر به شما کمک خواهد کرد که گرایشتان را به مصرف قند و شکر کاهش دهید.

  • از رژیم‌های غذایی دارای پروتئین بالا و کربوهیدرات پائین پیروی کنید
  • تعداد وعده‌های غذایی را بیشتر و حجم غذا را کمتر کنید
  • چای و قهوه را فراموش کنید و یا به حداقل برسانید
  • به‌اندازه‌ی کافی استراحت کنید
  • ورزش کنید
  • از استرس دوری کنید

 

 

 

 

 

 

منبع: تولیدی

دیگر رسانه ها

ویدئو

ارسال نظر