در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

شاید فکر کنید ورزش کردن هم مگر هوای سرد و گرم می‌شناسد؟! اما پاسخ بله است. قرار گرفتن در هوای سرد باعث چربی‌سوزی می‌شود چون بدن سعی می‌کند با سوزاندن چربی خود را گرم کند.

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

 بنابراین ورزش کردن در هوای سرد آداب خودش را دارد. اگر می‌خواهید در هوای سرد هم با ورزش کردن به تناسب اندام برسید با ما همراه باشید.

ورزش‌هایی که در هوای سرد انجام می‌شوند نیازمند تمرین هستند. این ورزش‌ها می‌توانند قدرت و تعادل ماهیچه‌ها را افزایش دهند. یکی از این ورزش‌ها اسکی کردن است. اسکی بر روی عضلات شکمی کار می‌کند و باعث افزایش ایمنی بدن می‌شود. ۶ ساعت اسکی باعث سوزاندن حدود سه هزار کالری می‌شود.

مورد بعدی درباره نحوه ورزش کردن است. منظم ورزش کنید و بدوید. دویدن توانایی قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد و کالری‌سوز است. می‌توانید به هنگام دویدن زمان بگیرید. دویدن باعث ترشح آندروفین می‌شود. آندروفین مانند یک مسکن عمل می‌کند و آرامش و احساس سرحالی ایجاد می‌کند. دویدن ورزشی مناسب برای مقابله با افسردگی ناشی از فصل‌های سرد است. اول بدن را گرم کنید، کمی پیاده‌روی کنید و به مدت 3 دقیقه سریع بدوید. پس از دو دقیقه با شدت زیاد راه بروید و بعد از آن دو دقیقه آرام بدوید. به مدت ۱۰ دقیقه این روند را تکرار کنید و در آخر با دو دقیقه پیاده‌روی آرام بدن را خنک کنید.

سعی کنید بپرید. ورزش‌های شدید همچون طناب زدن باعث سوزاندن کالری و لاغری شکم در زمان کوتاه می‌شوند. طناب زدن در هر دقیقه باعث سوزاندن ۱۱ کالری می‌شود. اگر با شدت و سرعت بیشتری طناب بزنید تا ۲۰۰ کالری در دقیقه خواهید سوزاند. طناب زدن ورزش آسان و کم‌هزینه است. این ورزش را می‌توان حتی در سفر نیز انجام داد.

در فصل سرما می‌توانید از کلاس‌های ورزشی که داخل سالن انجام می‌شوند استفاده کنید. معمولا ورزش‌هایی مانند یوگا برای این فصل مناسب هستند. انجام یوگا در سالن‌های گرم باعث افزایش استقامت بدن می‌شود و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهند.

توصیه می‌شود که در پایان هر تمرین بدنی حرکات کششی را انجام دهید. می‌توان برای عضلات ساق پا، ران، پا و باسن تمرین‌های کششی انجام داد.

بیشتر بخوانید:

در روزهای بارانی چی بپوشیم ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

 

از چه وسایلی هنگام ورزش در هوای سرد استفاده کنیم ؟

زمانی که در فصل زمستان برای انجام فعالیتی به بیرون از خانه می‌روید، دهان، دست‌ها و پاهای شما باید پوشیده و چشمان، سر و گردن شما نیز در مقابل سرما تحت حفاظت باشد. پوشیدن دهان باعث می‌شود که هوای گرم را تنفس کنید و درنتیجه از بروز عفونت‌های تنفسی یا گلودرد در خود جلوگیری کنید. بودن در هوای سرد باعث می‌شود که خون در قسمت‌های مرکزی بدن جریان داشته باشد و درنتیجه نقاط انتهایی بدن (انگشت‌های دست‌وپا و گوش‌ها) خیلی سرد شوند. برای محافظت از انگشتان دست‌وپا می‌توان از دستکش یا جوراب استفاده کرد. دستکش و جوراب گرمای انگشتان دست‌وپا را حفظ می‌کنند. در روزهای برفی برای محافظت از چشم‌ها در برابر نور یخ، هم توصیه می‌شود که از عینک‌های آفتابی استفاده کنید. با پوشاندن سر و گردن خود می‌توانید به‌طور تقریبی از هدر رفتن 50 درصد گرمای بدن جلوگیری کنید.

لباس ورزشی چقدر اهمیت دارد؟

لباسی که با بدن ما در تماس است باید نازک و ترجیحاً از پنبه نباشد. پارچه‌های لباس‌هایی که با بدن ما تماس دارند باید طوری باشند که عرق را جذب کنند و بدن را خشک نگه‌دارند. براساس میزان سردی هوا می‌توان روی این نوع از لباس‌ها کت پشمی یا کت ضد آب پوشید. این لباس‌ها برای هوای بارانی هم مناسبند. اگر هوا خیلی سرد باشد روی کت پشمی کت دیگری را می‌توان پوشید. اگر کت‌های درونی دارای آستر توری باشند باعث فرار عرق‌ها از بدن می‌شوند. زیر شلوارک یا گرم‌کن باید لباس کشی یا چسبان پوشید. سر خود را باید با کلاه بپوشانید و برای دستان خود از دستکش استفاده کنید. علاوه بر این، برای محافظت از پاهای خود باید از کفش‌های مخصوص دویدن و جوراب استفاده کنید.

 

 

 

 

 

منبع: تولیدی

دیگر رسانه ها

ویدئو

ارسال نظر