بایدها و نبایدهای خوردن ماهی

فصل سرماست و ماهی یکی از غذاهایی است که اتفاقا بیشتر در زمستان طرفدار دارد. گرچه ماهی غذای همه‌کس پسندی نیست؛ اما علاقمندانش هم کم نیستند.
بایدها و نبایدهای خوردن ماهی
کد خبر : ۹۶۲۴

به دلیل خاص بودن طبع ماهی که در طب سنتی به آن طبع سرد اطلاق می‌شود، خوردن آن آدابی دارد. به عبارت دیگر ماهی را در کنار هر چیز دیگری نمی‌توان سرو و مصرف کرد. برای مثال از قدیم‌الایام گفته‌اند که نباید ماهی را با ماست و دوغ و لبنیات خورد. اما به راستی چرا ؟!

قبل از اینکه پاسخ این پرسش را بدهیم باید بدانید که ماهی دارای امگا سه است. اسیدهای چرب امگا۳ نیز جذب نسبتا خوبی در بدن دارند و مواد غذایی مختلف نمی‌توانند تاثیری بر جذب بهتر یا ایجاد اختلال در جذب آنها داشته باشند. اما برای اینکه بتوان از امگا۳ این ماده غذایی پرسود بهره برد باید حسابی به نحوه طبخ آن توجه کرد. به عنوان مثال نباید ماهی را بیش از حد حرارت داد چون امگا۳ موجود درآن از بین می‌رود.

 خوردن ماهی با ماست و دوغ ؟!

یک باور قدیمی است که می‌گوید ماهی را نباید با ماست یا دوغ مصرف کرد. بد نیست بدانید این باور قدیمی و البته درست، ریشه در طب سنتی ما دارد. یعنی از آنجا که طبع ماهی سرد است، مصرف آن با خوراکی‌های دیگری که طبع سردی دارند، باعث ایجاد مشکلاتی می‌شود. به‌همین دلیل بهتر است به‌جای ماست، ماهی را با انواع سبزی‌های خام یا بخارپزشده مصرف کنید. ضمن اینکه استفاده از ادویه‌هایی مانند زیره، فلفل سیاه و دارچین که طبع گرمی دارند، برای طعم دادن به گوشت ماهی می‌تواند تا اندازه‌ای باعث ایجاد تعادل در طبع آن شود.

خوردن ماهی تازه صید شده درست یا غلط ؟!

علیرغم اینکه فکر می‌کنید باید ماهی را بلافاصله پس از صید مصرف کنید باید بدانید که این باور اشتباه است و باید اتفاقا ماهی را ۲۴ ساعت پس از صید در یخچال نگهداری کنید و سپس آن را برای طبخ آماده کنید.

 

بیشتر بخوانید:

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

در فصل سرما چه ورزش‌هایی انجام دهیم بهتر است ؟

 

خورن ماهی با آبلیمو یا آب نارنج ؟!

مصرف طعم‌دهنده‌هایی مانند آبلیمو یا آب نارنج همراه با گوشت ماهی می‌تواند جذب آهن این پروتئین حیوانی را بالاتر ببرد. البته شما می‌توانید برای جذب بهتر آهن تمام پروتئین‌های حیوانی، آنها را با آبلیموی تازه میل کنید یا بعد از خوردن غذا، یک پرتقال تازه که ویتامین سی زیادی دارد مصرف کنید. چراکه ویتامین سی نقش اساسی در جذب مناسب آهن در بدن دارد.

ماهی باعث لاغری می‌شود ؟

دلایل زیادی وجود دارد که شماری از مردم تصمیم می‌گیرند گوشت و مرغ نخورند و گیاه‌خوار شوند؛ اما هنوز هم ماهی را در برنامه غذایی‌شان داشته باشند. بعضی از افراد به‌خاطر مزایای سلامتیِ رژیم گیاه‌خواری، از این رژیم پیروی می‌کنند.

برخی دیگر ممکن است به دلایل اخلاقی دست از گوشت و مرغ کشیده باشند؛ اما برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن‌شان، از ماهی و غذاهای دریایی استفاده کنند. برای بعضی دیگر هم رژیم ماهی صرفاً موضوع سلیقه است و این سبک تغذیه‌ای را می‌پسندند.

ناگفته نماند که ماهی از مهم‌ترین مواد غذایی است که در سالم‌ترین و سریع‌ترین رژیم غذایی برای لاغری هم جایگاه ویژه‌ای دارد ماده خوردن شود.

  

 

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر