چکار کنیم بیمار نشویم ؟

شاید طرح این سوال که برای بیمار نشدن و سالم ماندن باید چه کارهایی انجام دهیم پرسشی تکراری باشد.
چکار کنیم بیمار نشویم ؟
کد خبر : ۱۳۷۳۲

اما همواره هم به این پرسش پاسخ‌های متنوع و متفاوتی داده می‌شود. با این حال شاید برایند تمام پاسخ‌ها این باشد که سالم‌خوری و اهمیت دادن به فعالیت و تحرک بدنی می‌تواند کلیدی برای تامین سلامتی و طول عمر باشد.

استفاده از ویتامین‌ها

استفاده از انواع ویتامین‌ها می‌تواند تضمین‌کننده سلامتی بدن باشد. برای مثال ویتامین آ که به عنوان مثال در هویج، اسفناج یا در لبنیات وجود دارد مخاط مجاری تنفسی را تقویت می‌کند. همچنین ویتامین سی موجود در مرکبات یا کیوی با عفونت‌ ها و خستگی مبارزه می‌کند. همچنین میوه‌های روغنی سرشار از منیزیم هستند. کلسیم و روی نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

استفاده از داروهای گیاهی

اکالیپتوس، کافور، تربانتین و ... برخی از گیاهان حاوی مواد ضد باکتریایی و ضد عفونی کنندگی هستند و به این ترتیب امکان پیشگیری طبیعی از بیماری‌ها را فراهم می‌آورند. باید بدانید که میکروب‌ها نسبت به مولکول گیاهان مقاومت کمتری دارند. در واقع گیاهان در مقابله با میکروب‌ها موثر عمل می‌کنند و به ندرت پیش می‌آید برای کسی مورد عدم استعمال پیش بیاید. البته توجه داشته باشید مصرف گیاهان دارویی برای کودکان، زنان باردار و افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند توصیه نمی‌شود.

داشتن خواب کافی

هر فردی باید در شبانه روز ۸ الی ۱۰ ساعت خواب مفید و با کیفیت داشته باشد تا بتواند سالم بماند. متخصصان خواب معتقدند که خواب مناسب و کافی برای داشتن سیستم ایمنی قوی بسیار موثر است.

در حققیت مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد افرادی که ۵ الی ۶ ساعت در شب خوابیده‌اند، زمانی که در معرض ویروس سرماخوردگی قرار می‌گیرند ۳۰ درصد امکان ابتلا به آن را خواهند داشت. این در حالیکه است که افراد با خواب کافی تنها ۱۷ درصد امکان ابتلا به بیماری سرماخوردگی را دارند.

کنترل و مدیریت استرس

استرس یکی از مواردی است که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود اما از آن نمی‌توان اجتناب کرد. بنابراین اهداف خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید استرس خود را مدیریت کنید. شما می‌توانید شرایط استرس‌زا را با مواردی همچون مدیتیشن، ورزش و انجام کارهای مفید کنترل کنید.

انجام ورزش

داشتن ورزش و تحرک بدنی می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کند. انجام اینگونه تمرینات می‌تواند از بروز عفونت‌های دستگاه تنفسی جلوگیری کند.

ورزش دستگاه تنفسی را به کار می‌اندازد و آن‌را مقاوم‌تر می‌سازد. پس به طور مرتب و البته متعادل ورزش کنید. لازم نیست به دنبال ورزش‌های سنگین و رکوردهای المپیکی باشید. روزانه نیم ساعت پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری در زمین مسطح و شنا ورزش‌های مناسبی محسوب می‌شوند.

تقویت قدرت ذهنی

زمانی که همه افراد اطراف ما در مورد بیماری‌های مختلف صحبت می‌کنند، برخی از افراد معتقدند هرگز بیمار نمی‌شوند. این افراد دارای باورها و عقاید قوی هستند. بنابراین اگر می‌خواهید سالم بمانید باید قدرت ذهنی و روانی خود را تقویت کنید و مثبت بیندیشید.

افکار مثبت برای سیستم هورمونی مفید است. بنابراین گاه گاهی لازم است از دنیای پیرامون خود فاصله بگیرید، موبایل‌ها را خاموش کنید، تلویزیون را از برق بکشید، به اخبار گوش ندهید و ...

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر