دو دستور پخت شیرینی نخودچی در منزل

یکی از خوراکی‌ها و شیرینی‌های پرطرفدار ما ایرانی‌ها در ایام عید نوروز شیرینی نخودچی است.
دو دستور پخت شیرینی نخودچی در منزل
کد خبر : ۱۶۲۳۵

این نوع شیرینی به طور معمول در ایام عید در خانه هر ایرانی پیدا می‌شود  و کمتر کسی هم هست که از آن خوشش نیاید. بیشتر ما این شیرینی را از قنادی تهیه می‌کنیم غافل از اینکه می‌توان آن را در منزل هم درست کرد.

مواد لازم:

آرد نخودچی: ۵۰۰ گرم

پودر قند: ۱۵۰ گرم

روغن صاف: ۲۰۰ گرم

هل: یک قاشق چایخوری

پودر سیاه‌دانه: به مقدار کافی

روش پخت:

اگر روغن صاف ندارید، ۲۰۰ گرم روغن جامد را روی حرارت ذوب کنید سپس اجازه دهید روغن سرد و سفت شود. برای شروع ابتدا آرد نخودچی، پودر قند و پودر هل را الک می‌کنیم، سپس با همدیگر به خوبی مخلوط می‌کنیم تا یکدست شوند. در ادامه روغن صاف را به آرد نخودچی اضافه کرده و با دست مخلوط می‌کنیم تا خمیر جمع شود و حالت بگیرد. خوب است بدانید که خمیر شیرینی نخودچی مثل شیرینی‌های دیگر نیست و حالت خشکی زیادی دارد. حالا اگر کوشتکوب برقی دارید آن را روشن کنید چون باید خمیر را با گوشتکوب برقی میکس کنید تا حالت خمیری یکدست به خودش بگیرد. اگر هم گوشتکوب برقی ندارید می‌توانید خمیر را ۴ بار چرخ کنید. اگر می‌خواهید خمیر را با دست درست کنید باید حدود ۳۰ دقیقه خمیر را ورز بدهید تا شکل بگیرد.

پس از اینکه خمیر شیرینی آماده شد، یک ورق روغنی روی سینی فر قرار داده و خمیر را روی یک سطح صاف پهن می‌کنیم. قطر خمیر بستگی به سلیقه خودتان دارد، قطر استاندارد شیرینی نخودچی حدودا ۲ سانتی متر است.

اما بنا به سلیقه خودتان اگر دوست دارید شیرینی‌ها ظریف‌تر باشند می‌توانید قطرشان را ۱ سانتی متر در نظر بگیرید. پس از اینکه خمیر را پهن کردیم با قالب دلخواه خمیر را قالب می‌زنیم، سپس شیرینی‌های قالب زده را با کمک کارد به آرامی به سینی فر منتقل می‌کنیم.

در آخر پس از اینکه تمام شیرینی‌ها را داخل سینی فر روی کاغذ روغنی چیدیم، مقداری سیاه دانه، پودر پسته یا تخم خرفه روی شیرینی‌ها می‌پاشیم و سینی را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه داخل فر که از قبل با حرارت ۱۷۵ درجه سانتیگراد روشن کرده‌ایم، قرار می‌دهیم تا آماده شوند.

 

بیشتر بخوانید:

طرز تهیه مرغ سوخاری خوشمزه در منزل

چرا شیرینی‌ها چاقمان می‌کنند ؟

تاثیر رنگ‌ها در افزایش یا کاهش اشتها

 

شیرینی نخودچی بدون فر

برای آن دسته از افرادی که در منزل فر ندارند هم دستور پخت شیرینی نخودچی بدون فر را ذکر می‌کنیم. برای درست کردن شیرینی نخودچی بدون فر همان دستور تهیه بالا را استفاده کنید اما برای پختن ابتدا یک قابلمه بزرگ را روی شعله ملایم قرار دهید و یک شعله پخش‌کن هم زیر قابلمه بگذارید. در ادامه یک سه پایه داخل قابلمه گذاشته و به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در قابلمه را ببندید تا کاملا گرم شود.

پس از گذشت این زمان شیرینی‌های قالب زده را داخل یک سینی با قطر مناسب قرار دهید و داخل قابلمه روی سه پایه بگذارید و روی در قابلمه یک دم کنی قرار دهید تا حرارت داخل قابلمه هدر نرود و شیرینی‌ها زودتر بپزند.

حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پخت شیرینی طول می‌کشد. زمانی که زیر شیرینی طلایی شد یعنی پخته است. پس از پخت به شیرینی‌ها دست نزنید چون خیلی سریع پودر می‌شوند، صبر کنید خنک شوند بعد شیرینی‌ها را داخل ظرف دلخواه بچینید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر