راههای اثبات خیانت در امانت چک ضمانت و تضمینی

روش ها و راههای اثبات خیانت در امانت چک ضمانت سفید امضا و قانون جدید جرم و مجازات خیانت در امانت چک تضمینی را در این مطلب بررسی میکنیم.
راههای اثبات خیانت در امانت چک ضمانت و تضمینی
کد خبر : ۱۶۲۵۲

گزارش آگهی | همان طور که می دانید قانون تجارت، قانون مدنی، قانون مجازات اسلامی و ... در حالت کلی قوانین کشور ما را تشکیل می دهند. با استناد به این قوانین می توان برخی از اعمال افراد که موجب تحمیل ضرر و زیان به دیگران می شود را جرم دانست. بر اساس قوانین نیز برای هر جرمی مجازاتی خاص در نظر گرفته شده است. در این گزارش در مورد راههای اثبات خیانت در امانت چک ضمانت و تضمینی صحبت خواهیم کرد.

خیانت در امانت چک تضمینی

در قانون مجازات اسلامی هر عمل و یا فعل و یا حتی ترک برخی فعل های دیگر که برای آنها مجازات خاصی در نظر گرفته شده باشد، جرم نامیده می شود. این موارد برای افراد مجرم علاوه بر مسئولیت کیفری، مجازات نیز به دنبال خواهد داشت.

خیانت در امانت چک نیز از جمله این موارد است که قانون مجازات اسلامی برای مرتکب آن مجازات معینی در نظر گرفته است. در این خصوص فرد خاطی باید علاوه بر تحمل مجازات، زیان ناشی از جرم را نیز جبران نماید.

خیانت در امانت چک ضمانت در چه زمانی قابل پیگیری است؟

زمانی می توان دعوی خیانت در امانت چک را طرح نمود که بتوان مصداقی برای آن تعیین کرد. به عبارتی زمانی که مثلا فردی چکی سفید امضاء را در نزد فرد دیگر به امانت گذاشته باشد و فرد دیگر از این چک سوء استفاده کرده و با وجود درخواست صاحب چک از استرداد آن خودداری کند.

در چنین مواقعی که طرفین نتوانند به حالت توافقی مشکل خود را حل کنند، صاحب اصلی چک می تواند از شخصی که امانتدار بوده و خیانت در امانت چک تضمینی نموده است، طرح شکایت نماید. و مراحل شکایت را به کمک وکلای مربوطه طی نمایید. با مراجعه به دفتر وکالت حامد اسکندری وکیل شیراز می توانید تمامی این مشکلات خود را برطرف نمایید.

ماهیت چک تضمینی و یا چک امانتی چیست؟

چکی که به صورت امانتی و یا امانی به منظور ضمانت صادر گردد به عنوان چک تضمینی شناخته می شود. هدف از صدور این چک و به امانت گذاشتن آن نگهداری و صرف امانت آن نیست؛ بلکه مالک چک آن را به منظور ایجاد اعتماد در معامله و به عبارتی جلب اطمینان طرف مقابل به صورت تضمینی در اختیار فرد دیگری قرار می دهد.

خیانت در امانت چک تضمینی زمانی رخ می دهد که فرد امانتدار از چک تضمینی که در اختیار دارد، بدون هیچ توجیه قانونی و یا دلیلی استفاده کند. در این حالت فرد امانتدار مشمول مجازات خیانت در امانت چک ضمانت خواهد شد.

در چه مواقعی می توان از بروز جرم خیانت در امانت اطمینان یافت؟

فردی که چک امانتی و یا تضمینی را دریافت می کند تا زمانی که شرایط استفاده از آن فراهم نشده باشد، نمی تواند و نباید از چک استفاده کند. استفاده امانتدار از چک، ممکن است به صورت مراجعه به بانک و درخواست وجه آن صورت بگیرد و یا با ظهرنویسی چک و ارائه آن به فرد دیگری انجام بگیرد.

لکن استفاده از چک به هر شکلی که اتفاق بیافتد مشمول مجازات خیانت در امانت چک ضمانت خواهد شد و مرتکب آن به عنوان مجرم قابل پیگیری قانونی است و باید مجازات آن را بپذیرد.

راههای اثبات خیانت در امانت چک

در قانون مجازات اسلامی برای اثبات خیانت در امانت چک، چند دلیل اصلی ذکر شده است. فردی که در این خصوص ادعای دعوی کند باید با ارائه دلایل مناسب حقانیت خود را به اثبات برساند. بدون جمع آوری و ارائه این ادله ادعای فرد قابل رسیدگی نخواهد بود.

images_1678348477_640990bd65f3e

دلایلی که بر اساس آنها می توان خیانت در امانت چک را اثبات نمود؟

به چند روش می توان این جرم را اثبات نمود:

  1. اقرار: به این صورت که فرد مجرم خود به ارتکاب جرمی که مرتکب شده اقرار نماید. در این حالت باید متهم در محضر قاضی تنها یک بار به جرمی که مرتکب شده اقرار کند و در نتیجه ادعای شاکی را بپذیرد.
  2. شهادت: در این حالت فرد یا افرادی به جز طرفین اصلی دعوا، در مورد ارتکاب جرم از سوی مجرم در محضر دادگاه و مقام قضایی شهادت می دهند. در این صورت بایستی دو نفر مرد عادل شهادت دهند.
  3. علم قاضی: در این حالت نیز مقام قضایی با توجه به مستنداتی که برای وی ارائه می شود به نتیجه نهایی می رسد. به این شکل که قاضی با توجه به قرائنی که به محکمه ارائه می شود، به یقین قضایی رسیده و حکم را صادر می نماید.

نحوه اثبات خیانت در امانت چک تضمینی

نحوه و چگونگی اثبات خیانت در امانت چک تضمینی در دادگاه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا هر مقام قضایی که به پرونده دعوی رسیدگی کند، تنها با توجه به ادله و دلایلی که به وی ارائه می گردد تصمیم گرفته و رای خود را صادر خواهد کرد.

بنابراین بهترین روشی که می تواند حقانیت شاکی را در دادگاه اثبات نماید، ارائه دلایل می باشد که بتوان آنها را از لحاظ حقوقی اثبات نمود. دقت کنید که در صورت ارائه دلایل در زمان و محل نامناسب علی رغم صحت آنها، نمی توان نتیجه لازم را گرفت.

برای اثبات خیانت در امانت چک ضمانت، شاکی باید دلایل خود را طبقه بندی نموده و عملکرد صحیح و مناسب از خود ارائه دهد. برای این کار پیشنهاد می کنیم از یک وکیل که در حوزه دعاوی کیفری و مخصوصا در مورد خیانت در امانت چک ضمانت متخصص باشد کمک بگیرید. وکیل چک آنلاین می تواند شما را با راه های قانونی اینکار آشنا نموده و شما را به خوبی راهنمایی کند.

مراحل اثبات خیانت در امانت چک ضمانت

برای اثبات این موضوع شاکی باید ابتدا شکواییه ای تنظیم کند. در شکواییه باید به موارد زیر اشاره گردد:

  • تاریخ و زمان دقیقی که شاکی مال خود را به دست امین سپرده است.
  • توافق شده امین با چکی که به او سپرده شده است چه کار کند؟
  • آیا قرار بوده چک تا زمانی که چک تضمینی تا زمان درخواست مالک، آن در نزد امین بماند؟
  • آیا موافقت شده امین این چک را برای موارد مشخصی مورد استفاده قرار دهد؟
  • در نهایت ارائه دلایل قضایی برای نقض توافق طرفین و توضیح کامل آنها، به عبارتی دلایل به صورت دقیق باید در متن شکواییه نوشته شوند.

images_1678348427_6409908b5f1e8

مجازات خیانت در امانت چک ضمانت چیست؟

بر اساس ماده 674 در قانون مجازات اسلامی در صورتی که شاکی بتواند خیانت در امانت چک ضمانتی را ثابت کند، فرد خاطی بنا به نظر قاضی به 6 ماه تا 3 سال حبس محکوم خواهد شد. البته بعدا در تاریخ 23 اردیبهشت 1399 قانونی برای مجازات های حبس تعزیری الحاق شد که میزان حبس در این نوع جرایم را به 3 ماه تا 18 ماه کاهش داد.

علاوه بر این در قانون جدید خیانت در امانت چک ضمانت، در گروه جرایم قابل گذشت قرار گرفت به طوری که مجرم می تواند با گذشت و رضایت شاکی تبرئه شده و پرونده شکایت مختومه اعلام گردد.

اگر خیانت در امانت چک ضمانت اثبات نگردد چه می شود؟

لازم به ذکر است که در صورت عدم ارائه ادله لازم از سوی شاکی در پرونده خیانت در امانت چک تضمینی، ادعای وی در حد یک ادعا باقی خواهد ماند و اثبات نخواهد شد. در چنین شرایطی متهم ممکن است اعاده حیثیت کرده و از شاکی پرونده به دلیل افتراء و تهمتی که به وی زده شکایت نماید.

بنابراین توصیه می کنیم قبل از طرح هر گونه دعوی نسبت به جمع آوری ادله محکم اقدام کنید تا از موفقیت خود در جلسه دادرسی اطمینان کامل داشته باشید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر