ورشکستگی صرافی بایننس چه عواقبی برای بیت کوین و ارز‌های دیجیتال خواهد داشت؟

با وجود افزایش قیمت بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال در سال 2023 و امید بسیاری به بازگشت بازار، به نظر می‌رسد که انتشار اخبار بد تمامی ندارد و پس از افزایش سخت‌گیری‌های مقامات آمریکایی در حوزه ارز‌های دیجیتال، صرافی بایننس نیز با مشکلاتی مواجه شده است و برخی نسبت به سقوط و ورشکستگی این صرافی نگران هستند.
ورشکستگی صرافی بایننس چه عواقبی برای بیت کوین و ارز‌های دیجیتال خواهد داشت؟
کد خبر : ۱۶۲۶۴

گزارش آگهی | 2022 برای بسیاری از سرمایه‌گذاران ارز‌های دیجیتال سال بدی بود و شاهد انتشار مداوم اخبار بد در بازار بودیم. پس از سال صعودی 2021، در حالی که بسیاری منتظر ادامه این روند مثبت و ثبت اوج‌های جدید قیمتی در 2022 بودند، این سال نشان داد که همه چیز در مدت کوتاهی می‌تواند تغییر کند و زمستان ارز‌های دیجیتال همواره در کمین سرمایه‌گذاران است.

صرافی + بایننس

سقوط اکوسیستم ترا، توکن‌های لونا و استیبل کوین‌های آن و در ادامه ورشکستگی صرافی FTX موجی از بدبینی‌ها و خروج سرمایه از بازار‌های رمزارز را رقم زد که منجر به کاهش شدید ارزش بازار ارز دیجیتال و همچنین قیمت بیت کوین و بسیاری از آلت کوین‌های دیگر بازار شد.
با وجود افزایش قیمت بیت کوین و دیگر ارز‌های دیجیتال در سال 2023 و امید بسیاری به بازگشت بازار، به نظر می‌رسد که انتشار اخبار بد تمامی ندارد و پس از افزایش سخت‌گیری‌های مقامات آمریکایی در حوزه ارز‌های دیجیتال، صرافی بایننس نیز با مشکلاتی مواجه شده است و برخی نسبت به سقوط و ورشکستگی این صرافی نگران هستند.
در حالی که بایننس تا به امروز به خوبی نشان داده است که می‌تواند این حاشیه‌ها را تحمل کند، اما در بدترین سناریو اگر بایننس ورشکسته شود چه اتفاقی برای بیت کوین و ارز‌های دیجیتال رخ خواهد داد؟
صرافی بایننس چیست و چرا مهم است؟
بایننس (Binance) یک صرافی متمرکز ارز‌های دیجیتال است که از سال 2017 فعالیت خود را آغاز کرده است. این صرافی که توسط چانگ پنگ ژائو تأسیس شده است، در مدت کوتاهی موفق شد تا توجهات زیادی را به خود جلب کند و تنها یک سال بعد در 2018 به یکی از صرافی‌های برتر از نظر حجم معاملات بازار تبدیل شد.
بایننس امکان انجام معاملات هزاران ارز دیجیتال متنوع را برای کاربران سراسر جهان فراهم کرده است و در کشور‌های مختلفی به سرمایه‌گذاران رمزارز خدمات می‌دهد. اعتبار بالا و امکانات پیشرفته این صرافی باعث شده است تا امروزه بایننس به بزرگترین صرافی ارز دیجیتال جهان تبدیل شود و بخش بزرگی از حجم معاملات ارز‌ها را پردازش کند.
علاوه بر ارائه خدمات خرید و فروش ارز دیجیتال، بایننس دارای بخش‌های دیگری مانند شبکه بلاک چینی اختصاصی و توکن بومی و همچنین استیبل کوین خود است که همگی از جمله برترین شبکه‌های بلاک چینی و ارز‌های دیجیتال بازار به شمار ‌می‌روند و در جایگاه‌های برتر بازار قرار گرفته‌اند.
علاوه بر فعالیت برخی از محبوب‌ترین برنامه‌های غیرمتمرکز در بایننس اسمارت چین، این صرافی هم اکنون با شرکت‌های بزرگ و کوچک متمرکز و غیرمتمرکز همکاری دارد و در حوزه دیفای نیز سرمایه‌گذاری‌های بزرگی در شبکه بلاک چینی آن انجام شده است.
زنگ خطر برای بایننس
مشکلات قانون‌گذاری و افزایش نظارت‌ها برای بایننس خبر جدیدی نیست و بار‌ها در گذشته در کشور‌های اروپایی نیز این صرافی با آن‌ها مواجه شده است؛ مشکلاتی که این صرافی تا به امروز موفق شده است تا آن‌ها را برطرف کند و به فعالیت خود ادامه دهد.

بایننس

 

با این حال، سقوط صرافی FTX در مدت کوتاهی به خوبی نشان داد که صرافی‌های متمرکز با وجود تمام اعتبار و فعالیت‌های باسابقه خود، همچنان می‌توانند در صورت بروز مشکل جدی به سرعت از بین بروند. موضوعی که باعث افزایش ترس سرمایه‌گذاران بازار پیرامون آینده بایننس شده است.
اخیراً با افزایش توجه‌ها به خزانه‌های صرافی بایننس، نحوه فعالیت این صرافی و همچنین دستور توقف ضرب استیبل کوین BUSD توسط SEC موج جدیدی از نگرانی‌ها در بازار ایجاد شده است.
در حالی که بایننس تا به امروز ادعا‌ها را رد کرده است و بار‌ها تلاش کرده است تا نحوه فعالیت و موجودی ذخایر خود را به شکل شفاف منتشر کند، اما اگر در بدترین شرایط و بدبینانه‌ترین سناریو بایننس ورشکسته شود چه اتفاقی برای بازار ارز‌های دیجیتال رخ خواهد داد؟
آینده بیت کوین پس از ورشکستگی بایننس
در ابتدا مهم است توجه داشته باشیم که بیت کوین یک ارز دیجیتال جدید نیست و فعالیت محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار از سال 2009 آغاز شده است، زمانی که هیچ صرافی متمرکز و یا حتی غیرمتمرکزی برای انجام معاملات بیت کوین وجود نداشت.
با این حال بیت کوین به فعالیت و پیشرفت خود ادامه داد زیرا فناوری این ارز دیجیتال وابسته به هیچ سازمان، فرد یا شرکت نیست و تا زمانی که بلاک چین به فعالیت خود ادامه دهد و کاربران از آن استفاده کنند، بیت کوین نیز زنده خواهد ماند.
با وجود امکانات و خدمات گسترده بایننس که در این مقاله گفته شد، قابل پیش‌بینی است که سقوط و ورشکستگی این صرافی می‌تواند آسیب‌های بسیار بزرگ و قابل توجهی داشته باشد و سقوط قیمتی رمزارز‌ها کوچکترین اتفاقی است که در ادامه این ورشکستگی می‌تواند رخ دهد.
اما لازم است بدانیم که تا به امروز بیت کوین و ارز‌های دیجیتال بار‌ها بحران‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند. به عنوان نمونه، صرافی Mt. Gox در سال 2014 حدود بیش از 70 درصد از تمام تراکنش‌های بیت کوین را پردازش می‌کرد. اما مدت کوتاهی بعد از آن، این صرافی ورشکسته شد و شاهد کاهش قیمتی شدید بیت کوین و از بین رفتن سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران قدیمی بیت کوین بودیم.
با این حال، تنها در مدت چند سال بیت کوین و بازار ارز‌های دیجیتال موفق شدند تا از این اتفاق عبور کنند و امروزه به یک بازار تریلیون دلاری تبدیل شده‌اند.
در حالی که ورشکستگی صرافی بایننس می‌تواند نتایج مخرب بسیار بیشتری نسبت به ورشکستگی صرافی Mt. Gox به همراه داشته باشد، اما به هیچ وجه نمی‌تواند به معنی نابودی بیت کوین و بازار رمزارز باشد و بیت کوین نیز در نهایت با موفقیت از این بحران عبور خواهد کرد.

صرافی بایننس

نگران نباشید
در حالی که در این مقاله بدترین سناریو ممکن برای بازار بررسی شد، اما سرمایه‌گذاران بازار و علاقه مندان به خرید و فروش بیت کوین توجه داشته باشند که صرافی بایننس یکی از معتبرترین و بزرگترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهانی است و حاشیه‌های اخیر، اولین مشکلات تاریخ این صرافی نیستند.
از زمان آغاز فعالیت، بایننس با حواشی مشابهی درگیر بوده است و تا به امروز با موفقیت توانسته است تا از این بحران‌ها عبور کند. صرافی بایننس همواره از جمله صرافی‌های پیشرو در شفاف‌سازی اطلاعات و اعلام موجودی ذخایر خود بوده است و برخلاف FTX، شاهد فعالیت‌های غیرقانونی و مشکوک در این صرافی نیستیم.
چانگ پنگ ژائو، بنیانگذار این صرافی نیز از افراد شناخته شده و معتبر بازار است و تا به امروز تخلفی از او دیده نشده است.
خرید بیت کوین یک سرمایه‌گذاری آینده دار است و حتی بدترین اتفاق حال حاضر بازار یعنی ورشکستگی صرافی بایننس نیز نمی‌تواند اختلالی در فعالیت این ارز دیجیتال محبوب ایجاد کند.
برای خرید و فروش ارزهای دیجیتالی خود به صرافی ارز دیجیتال سرمایکس (https://sarmayex.com) مراجعه فرمایید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر