معرفی غذاهای محلی اهواز که نباید از دست بدهید!

در گردشگری و سفر به مکان‌های مختلف دنیا هر چیزی جذابیت و لذت خاص خود را دارد؛ اما غذاهای محلی و بین‌المللی شهرها و کشورهای مختلف جزو موارد هیجان‌انگیز سفر هستند که هیچ گردشگری نمی‌تواند از آن بگذرد.
معرفی غذاهای محلی اهواز که نباید از دست بدهید!
کد خبر : ۱۶۵۶۱

 شهر اهواز در قسمت جنوبی ایران یکی از شهرهای با اصالت است که انواع غذاهای محلی را در دل فرهنگ و تاریخ خود جای داده است. به نظر شما غذای محلی شهر اهواز کدام است؟ در این مطلب همراه شما سری به گوشه‌هایی از شهر اهواز می‌زنیم و خوش‌مزه‌های آن را کشف می‌کنیم. پیشنهاد می‌کنیم معرفی غذاهای محلی اهواز را از دست ندهید.

حمیسه از معروف‌ترین غذاهای محلی اهواز

مزه کم نظیر غذاهای محلی اهواز دل و جان گردشگرانی که به این شهر سفر کرده اند را می‌برد! یکی از غذاهای محلی در اهواز حمیسه است که به راحتی و در مدتی کم آماده می‌شود. اگر با خرید بلیط هواپیما به این شهر سفر کرده اید، خوردن این خوراک لذیذ را از دست ندهید. در اصل می‌توان حمیسه را غذای محلی عرب اهواز دانست که به واویشکا نیز شباهت بسیار زیادی دارد. مواد لازم برای پخت حمیسه شامل دل و جگر، گوجه، رب گوجه فرنگی و پیاز است. ادویه‌هایی که به آن اضافه می‌شود زرد چوبه، نمک، فلفل و ادویه کاری خواهد بود.

طبخ حمیسه ابتدا با تفت پیازهای نگینی شده شروع می شود؛ پس از آن که پیازها تقریبا طلایی شد، به آن دل و جگرهای تکه شده گاو را اضافه شده و مینتظر می مانند تا کمی از خامی خارج شود. بعد از آن رب گوجه را کمی تفت می‌دهند و به مواد اضافه می‌کنند. پس از آن نیز نوبت گوجه و ادویه‌هاست. به این غذای سنتی اهواز کمی زمان پخت می‌دهند تا کاملا خود را بگیرد. پس از آن آماده سرو است.

آش ارده از لذیذترین غذاهای سنتی اهواز

برخلاف تصور خیلی از ما، آش ارده اهواز در اصل آش نیست و نوعی پلو به شمار می‌رود. در گویش برخی از نقاط جنوبی ایران معمولا به غذاهای پلویی آش، و به آش شله می‌گفتند که این به مرور زمان ادامه یافته و هنوز هم استفاده می‌شود. جالب است بدانید که اهوازی‌ها این غذا را در روزهای بارانی طبخ و برای وعده اصلی غذا سرو می‌کنند. باید خوش شانس باشید که با خرید بلیط هواپیما تهران اهواز و سفر به این شهر، خوردن غذای لذیذ آش ارده نصیب تان شود. در گذشته قشر کمی از مردم توانایی خرید برنج را داشتند و طبخ این غذا برای مردم عادی تنها یکبار در ماه مقدور بود. روزهای بارانی نیز به دلیل اعتقاد مردم اهواز به برکت و رحمتش جزو روزهای خاص سال بود که آش ارده در آن روز طبخ می‌شد. مانند عید نوروز که به سبزی پلو ماهی آن معروف است.

12

مواد لازم برای پخت آش ارده شامل برنج، ماش، ارده و شیره خرما است که در گویش محلی به آن سیلون گفته می‌شود. برای طبخ این غذای محلی، مردم اهواز در ابتدا ماش‌ها را به صورت جداگانه می‌پزند. پس از آن، برنج را پخته و چند دقیقه قبل از آبکش ماش‌ها را به آن اضافه می‌کنند و بعد روند آبکش برنج را انجام می‌دهند. برنج را برای دم می کنند و پس از پخت کامل، آن را در ظرفی سرو کرده و روی آن ترکیب ارده و شیره خرما یا همان سیلون را می‌ریزند. اینگونه غذای محلی اهواز آماده است.

فلافل، معروف ترین غذای محلی اهواز

اگر با خرید بلیط قطار تهران اهواز یا هر وسیله نقلیه دیگری به اهواز سفر کردید این خوش‌مزه‌ی دل‌پذیر را از دست ندهید. از دیگر غذاهای محلی اهواز که مطمئنا نام آن را شنیده‌اید و یا احتمالا چندباری خورده باشید، فلافل است. مواد تشکیل دهنده این غذای ساده و ارزان شامل  نخود، سیب‌زمینی، پیاز، تخم گشنیز، زیره، سیر، نمک و فلفل و زردچوبه است. برای طبخ فلافل خوشمزه، از غذاهای محلی خوزستان اهواز، ابتدا از شب قبل نخودها را خیس می کنند؛ این کار باعث می‌شود تا حد زیادی از اثر نفاخ نخود کم شود و همچنین مواد فلافل کیفیت بهتری داشته باشد. در مرحله بعدی نخود را با تمام مواد به غیر از آبلیمو و ادویه‌ها داخل چرخ گوشت یا غذاساز مخلوط می کنند. پس از آن ادویه و آبلیمو را اضافه کرده و کاملا ورز می دهند. پس از آماده شدن با وسیله مخصوص فلافل یا با دست فلافل‌ها را به صورت گرد سرخ می کنند و با گوجه، خیار شور، پیاز و انواع ترشی سرو می کنند.

قلیه ماهی، از غذاهای سنتی در اهواز

یکی از اصیل‌ترین غذاهای محلی اهواز قلیه ماهی است. همانطور که از نامش پیدا است با ماهی درست می‌شود. از مواد اولیه این غذا ماهی سنگسر، شیر یا هامور، تمرهندی، سیر، پیاز، رب ‌گوجه فرنگی، ادویه و سبزی‌های معطر را می‌توان نام برد که شنبلیله و گشنیز مهمترین آن‌ها هستند. برای طبخ این غذا ابتدا تمر هندی را خیس کرده و سیر و پیاز را تفت می‌دهند. سپس رب و سبزی‌ها را اضافه می کنند. در قدم بعدی تمر هندی و ادویه را اضافه کرده و مخلوط می‌کنند. ماهی‌ها را در تابه‌ای دیگر سرخ کرده و به مواد اضافه می‌کنند و اجازه می‌دهند تا کاملا جا بیفتد.

امگشت و لیست غذاهای خوزستان

در بین غذاهای سنتی استان خوزستان اِمگِشِت قرار دارد که نوعی لاپلو است. خوراکی که از ماهی، سبزی‌های معطر مثل شوید و گشنیز، کشمش، سیر، پیاز، نمک، زردچوبه و ادویه مخصوص ماهی تشکیل شده است. برای پخت این غذای خوش‌‌‌مزه ابتدا ماهی را به مدت ده دقیقه با آب و زردچوبه و ادویه می جوشانند تا حدی که استخوان‌هایش جدا شود. پس از جدا کردن استخوان ماهی آن را تکه تکه کرده و با پیاز، سیر، ادویه و کشمش تفت می دهند. حالا نوبت برنج است که باید همراه سبزی پخته و آبکش شود. سپس مواد را به صورت لایه لایه به برنج اضافه کرده و به دم می‌گذارند.

13

کبه عربی، غذای سنتی عرب اهواز

یکی دیگر از خوشمزه ‌ترین غذاهای محلی اهواز کبه عربی است که به دو روش طبخ می‌شود. در روش اول از برنج و عدس استفاده می‌شود و در روش دوم از بلغور گندم که ما روش اول را برایتان شرح می دهیم. در ادامه مواد اولیه گوشت چرخ کرده، ادویه کاری، نمک، فلفل، زردچوبه و جعفری هم قرار دارد. در ابتدا باید برنج و عدس را به مدت دو تا سه ساعت خیس کنید. پس از آن باید به صورت کته پخته شود و تا حدی دمای آن کاهش یابد؛ البته نباید کاملا سرد باشد. سپس پیازها را تفت داده و گوشت را اضافه می‌کنیم. پس از چند دقیقه تفت دادن گوشت، جعفری و ادویه‌ها را اضافه می‌کنیم. پس از آن مواد باید کمی خنک شود. بخشی از ادویه‌ها را به عدس و برنج اضافه کرده و کمی از آن را برداشته و در کف دست صاف می‌کنیم. از موادی که تفت دادیم لای آن گذاشته و به صورت کبه شکم پر در روغن سرخ می‌کنیم. این هم کبه عربی از غذاهای محلی اهواز زیبا!

در انتها

در این مطلب با معرفی انواع غذاهای محلی اهواز با طعم بی‌نظیر آن‌ها همراه شما بودیم. غذاهای اهواز معمولا روش پخت ساده‌ای دارند که می‌توانید در هر زمانی آن‌‌ها را آماده و سرو کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو بلیط به وبسایت یوتراوز مراجعه کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
ارسالی در
سلام وقت بخیر این غذاهای که گفتی مثل قلیه ماهی و غذاهای دریایی اصلاً ربطی به اهواز نداره قلیه غذای آبادان و بوشهر و شهرهای بندری جنوب هستش فلافل هم مال پاکستان و هندوستان هستش این حمیسه هم که گفتی هیچ سنخیتی با غذای مردم خوزستان نداره این یه چیز من درآوردی هستش که فلافل فروشا لشکر آباد باب کردن که اصلاً غذا حساب نمیشه بعد اون بقیه غذاهایی که نام بردی اولین باره که به گوشمون میرسه اینجا بیشتر برنج خورشت بامیه سبزی قیمه ماهی سرخ شده و کبابی وبقیه غذا هایی که همه جا میخورن اهواز هم استفاده میشه لطفا این غذاهای عجیب و غریب رو به جنوبیا نچسبونین
حلفی
ارسالی در
دل پیچمون کردین تو این روز روشن ماه مبارک??
علی
ارسالی در
خورشت بامیه
کباب بختیاری
ماهی کبابی
یاس
ارسالی در
آش ارده غذای محلی دزفولی ها برا روزای بارونیه تو اهواز هم دزفولی های ساکن اهواز میپزن
..
ارسالی در
اقای علی اتفاقا همه غذاهایی که نام برده شده ماله اهواز و محلی اهواز هستن شماحتما اهوازی نیستی اطلاعی نداری پس الکی نظر نده