میخچه چیست + راه‌های درمان

میخچه یک عارضه دردناک بیشتر در کف پاست.
میخچه چیست + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۷۸۳۲

ضایعه‌ای پینه‌‌‌ای ‌شکل از پوست مرده است که معمولا در سطوح نازک و بدون موی پوست به خصوص در قسمت پشتی پنجه پا یا انگشتان پا یا در قسمت ضخیم‌ تر پوست کف دست و پا ایجاد می‌‌‌شود و پاشنه پا را درگیر نمی‌کند.

مکانی که میخچه ایجاد می‌‌‌شود، باعث ایجاد میخچه‌های نرم و سخت می‌‌شود. انواع سخت معمولا در سطوح خشک و مسطح پوست و انواع نرم آن بین انگشت‌‌های نزدیک ایجاد می‌‌‌شوند.

تفاوت میخچه و پینه در چیست ؟

میخچه معمولا در قسمت بالایی انگشتان پا یا در کناره و جا‌های برجسته پا‌ها ایجاد می‌‌‌شود و عموما به دلیل این که اعصاب پوست را درگیر می‌‌کند دردناک می‌‌شود.

میخچه کوچک تر از پینه است؛ میخچه به طور معمول هسته مرکزی شفافی دارد اما با ادامه برش، این ناحیه شفاف و کوچک شده و از بین می‌رود.

در میخچه نرم به طور معمول ضایعه با لیچ افتادن ساده یا عفونت قارچی لای انگشتان پا اشتباه می‌شود.

 

بیشتر بخوانید:

علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

 

میخچه چرا ایجاد می‌شود ؟

پوشیدن کفش نامناسب، بدشکلی‌‌های پا و وارد آمدن وزن به کف پابه طور نامناسب، از علت‌‌های اصلی‌اند و باید اصلاح شوند.

برداشتن وزنه‌های سنگین بدون استفاده از دستکش می‌‌تواند موجب بروز پینه در کف دست شود و پوشیدن کفش‌های تنگ اغلب به بروز پینه کف پا‌ها می‌‌انجامد. همچنین ممکن است در محل تماس انگشتان دست نوازندگان آلات موسیقی با سیم، پینه ایجاد شود.

اگر ناخن انگشت دست یا پا به طور دایم به پوست انگشت مجاور خود مالیده شود ممکن است میخچه در لبه ناخن به وجود آید.

در دوندگان، پینه‌های بسیار ضخیم در ناحیه گوشتی زیر انگشتان، در انتهای کف پا ایجاد می‌‌شود.

درباره پینه، هسته مرکزی و خطوط طبیعی پوست وجود ندارد. گاهی پینه روی زگیل به وجود می‌آید. زگیل کف پا نقاط قرمز و سیاه و خون‌ریزی‌‌های نقطه‌ای شکل دارد. نقاط سیاه مویرگ‌‌هایی است که خون درون‌شان لخته شده است. پینه بیشتر در زیر مفاصل انگشتان پا یا در پاشنه پا و دست‌‌ها و هر نقطه‌‌ای از بدن که تحت فشار باشد ظاهر می‌‌‌شود.

درمان میخچه در منزل

 نخستین کار این است که پاها را در آب ولرم خیس کنید. بعد از اینکه میخچه‌ها کمی نرم شدند روی آن‌ها را سوهان یا سنگ پا بکشید. در این مرحله باید حواستان باشد که به عمق میخچه‌ها نروید. با این حال باید بدانید که سالمندان و افراد مبتلا به دیابت نمی‌توانند پوست خود را اسکراب یا سوهان‌کشی کنند. این کار می‌تواند منجر به عفونت شود که درمان را سخت می‌کند. ضمنا احتمال ایجاد زخم هم وجود دارد.

میخچه‌ها را با صابون بشوئید تا نرم‌تر شوند و به صورت روزانه از کرم یا لوسیون پا استفاده کنید

  پوشیدن کفش مناسب هم باید در برنامه‌تان باشد.

یک توصیه مهم دیگر این است که هرگز پوست‌تان را داخل خانه با هیچ وسیله‌ای زخمی نکنید. اگر فکر می‌کنید لازم است میخچه‌های‌تان تخلیه شوند، حتما به پزشک مراجعه کنید.

همچنین میخچه‌ها می‌توانند مجددا عود کنند. بنابراین بعد از بهبود میخچه در صورت لزوم، پاها را به طور مرتب پدیکور کنید و ناخن‌های پا را کوتاه نگه دارید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر