با شهرهای بین تهران تا مشهد آشنا شوید

یکی از جاده‌هایی که تقریباً همه ما ایرانی‌ها با آن خاطره داریم، جاده تهران – مشهد است. این مسیر را می‌توان پرترددترین جاده بین شهری در ایران به‌شمار آورد؛ به‌طوری‌که در بعضی روزهای سال مثل عید نوروز، جای سوزن انداختن در آن نیست.
با شهرهای بین تهران تا مشهد آشنا شوید
کد خبر : ۱۹۵۴۶

 بسیاری از گردشگرانی که از مشهد به تهران می‌روند یا برعکس، سعی می‌کنند بیشترین لذت را از این مسیر ببرند و تا حد ممکن از جاذبه‌های توریستی شهرهای بین تهران تا مشهد، بازدید کنند.

قطعاً پس از طی‌کردن این مسیر طولانی و هیجان‌انگیز، نیاز دارید که در یک هتل باکیفیت، استراحت کنید. به‌همین منظور، اگر قصد اقامت در تهران را دارید؛ ما به شما رزرو هتل اسپیناس بلوار تهران را پیشنهاد می‌کنیم. این هتل 5 ستاره، بدون شک، با امکانات لوکس و بی‌نظیر خود، خاطرات خوشی برای شما رقم خواهد زد.

جاده تهران مشهد؛ حلقه اتصال ایران به جهان

شاید بسیاری از مردم کشورمان، از این موضوع بی‌خبر باشند که جاده تهران – مشهد، بخشی از یک بزرگراه جهانی است که شرقی‌ترین کشور قاره آسیا یعنی ژاپن را به غربی‌ترین بخش آن یعنی ترکیه پیوند می‌زند. در حقیقت، این جاده، بخشی از بزرگراه یک آسیا است که شهرهای متعددی از دنیا را به‌هم مرتبط می‌کند. نکته جذابی که باید بدانید این است که تمام شهرهای بین تهران تا مشهد، جزو شهرهای توریستی کشور هستند و جاذبه‌های دیدنی بسیار زیبایی را در خود جای داده‌اند. اگر نمی‌خواهید لذت بازدید از این شهرهای دیدنی را از دست بدهید؛ در این سفر هیجان‌انگیز همراه ما باشید. در ادامه، به معرفی تمام جاهای دیدنی شهرهای بین تهران تا مشهد خواهیم پرداخت.

در مسیر تهران تا مشهد، از چه شهرهایی می‌گذریم؟

1eeee

 

بیایید سفر خاطره‌انگیز خود را شروع کنیم. در این سفر، قدم به قدم در مسیر تهران تا مشهد، همراه شما خواهیم بود. ابتدا باید بدانید که برای رفتن از مشهد به تهران یا برعکس، دو مسیر اصلی وجود دارد که یکی از آنها از سمنان می‌گذرد و دومی از شهرهای شمالی عبور می‌کند. جاده‌ای که از شمال می‌گذرد، مسیر طولانی‌تری دارد؛ اما کمی خلوت‌تر از مسیر سمنان است. با این حال، در این مقاله، مسیر کوتاه‌تر را برای سفر انتخاب می‌کنیم که همان جاده معروف مشهد – تهران است. فرض کنید از تهران، قصد سفر به مشهد را دارید. شهرهایی که در طول مسیر از آنها عبور می‌کنید، عبارت‌اند از: گرمسار، سمنان، دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور. این شهرها، از گذشته‌های دور، در مسیر کاروان‌های تجاری خصوصاً جاده ابریشم بوده‌اند و در آنها کاروانسراهای متعددی را می‌توان پیدا کرد. پیشنهاد می‌کنیم به ادامه مقاله توجه کنید تا بهترین جاهای دیدنی شهرهای بین تهران تا مشهد را بشناسید.

جاذبه‌های توریستی گرمسار

شهر زیبای گرمسار، یکی از یادگارهای دوران باشکوه ایران باستان است که قدمت آن به امپراطوری مادها و پارت‌ها مربوط می‌شود. از نظر موقعیت جغرافیایی، این شهر تاریخی، از سه طرف به رشته‌کوه‌های مرتفع و تنها از یک طرف، به دشت کویر راه پیدا می‌کند. نام قبلی گرمسار، خوار بوده است که اسمی به زبان اوستایی است. گردشگرانی که به تاریخ ایران عزیز علاقه دارند، محال است که در مسیر تهران به مشهد، بازدید از جاذبه‌های توریستی گرمسار را از دست بدهند. خوب است بدانید که این شهر، اولین شهر بزرگ از شهرهای بین تهران تا مشهد است و ایستگاه نخست مسافران به‌شمار می‌رود. در ادامه، با بخشی از جاهای دیدنی گرمسار آشنا می‌شوید.   

کاروانسرای قصر بهرام

ffff

 

بازدید از یک کاروانسرای تاریخی در مسیر شهرهای بین تهران تا مشهد، قطعاً بسیار جذاب خواهد بود. می‌توانید ساعاتی را در میان غرفه‌های این بنای زیبا سپری کنید و خود را در زمان شلوغی آن، تصور کنید؛ زمانی که ایرانیان دوران ساسانی، برای استراحت در آن اتراق می‌کردند. نکته جالب اینکه این بنای تاریخی در نزدیکی یک چشمه آب شیرین (نامور) قرار دارد که بهتر است بازدید از آن را از دست ندهید. برخی از مورخان بر این باور هستند که وجود دیوارهای سنگی در این کاروانسرا حاکی از قدمت بسیار طولانی آن (خیلی قبل‌تر از صفویه) است. برای بازدید از این کاروانسرا، باید به سمت جنوب گرمسار حرکت کنید و به جنوب شرقی شهر جوادآباد بروید. بازدید از این جاذبه دیدنی، تنها 2 ساعت از شما زمان خواهد گرفت.

خانه تاریخی باقری‌ها

خانه تاریخی باقری‌ها، یکی از جاهایی است که در مسیر شهرهای بین تهران تا مشهد، بسیار شناخته‌شده است. این خانه قدیمی و زیبا، در زمان قاجار بنا شده است و دارای معماری منحصربه‌فردی است که در کمتر جایی در ایران مشابه آن پیدا می‌شود. این خانه، دارای سالن‌های بسیار بزرگ و باشکوهی است که شما را مبهوت خود می‌کند. برای بازدید از خانه تاریخی باقری‌ها باید به بلوار آیت‌الله کاشانی و سپس خیابان سلمان فارسی بروید.

کویر ریگ جن

ddf

 

در نزدیکی گرمسار، یکی از مرموزترین کویرهای دنیا قرار دارد که هنوز برای بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی، سؤال‌برانگیز است. کویر ریگ جن، به‌دلیل فرسایش شدید خاک، دارای ماسه‌ها و ریگ‌های بسیار نرمی است که هر جسمی را به‌راحتی در خود فرو می‌برد. متأسفانه برخی از افراد غیرحرفه‌ای در بازدید از این جاذبه دیدنی، جان خود را از دست داده‌اند. شاید به همین دلیل است که بعضی از مردمان بومی گرمسار معتقدند، هرکسی به کویر ریگ جن برود برنمی‌گردد؛ اما این تنها یک باور عامیانه است و در حال حاضر، تورهای گردشگری، این مکان را به‌عنوان یکی از مقصدهای جذاب درنظر می‌گیرند. کویر ریگ جن، در مسیر شهرهای بین تهران تا مشهد و در پارک ملی کویر قرار دارد.

جاذبه‌های توریستی سمنان

سمنان را نیز می‌توان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ایران دانست. قدمت برخی جاذبه‌های تاریخی این شهر، به هزاران سال قبل باز می‌گردد. این شهر، دارای پارک‌های بزرگ و زیبایی است که از جمله آن می‌توان به بوستان‌های جنگلی سوکان و کومش اشاره کرد. سمنان در اواسط مسیر تهران به مشهد قرار دارد؛ بنابراین اگر هنوز برای رزرو هتل در مشهد، اقدام نکرده‌اید، می‌توانید با اقامت در این شهر، به‌صورت آنلاین در مشهد، هتل رزرو کنید. یکی از پیشنهادات جذاب برای اقامت در مشهد، رزرو هتل هما 1 مشهد است که امکانات و خدمات ویژه‌ای دارد. در ادامه، با برخی از جاهای دیدنی سمنان، بیشتر آشنا  می‌شوید.

مسجد جامع سمنان

ffff

 

مسجد جامع سمنان، از آن دسته مکان‌هایی است که با گذر زمان، تغییر کاربری داده است. برخی معتقدند که این مسجد، در هزاره‌های قبل، یک آتشکده بسیار بزرگ بوده که در زمان سلجوقیان به مسجدی بزرگ تبدیل شده است. در کتب تاریخی اسلامی به ساخت این مسجد در زمان امام علی (ع) اشاره شده است. در این متون آمده است که مسجد جامع درصدر اسلام، مسجد کوچک و ساده‌ای بوده است. این مسجد در خیابان امام قرار دارد و برای بازدید از آن، به یک تا 2 ساعت زمان نیاز خواهید داشت.

عمارت باغ و امیر

عمارت باغ و امیر، یکی از بناهای تاریخی و بسیار زیبا است که توسط هنرمند و معمار معروف زمان قاجار، معمارباشی، طراحی و ساخته شده است. بزرگترین باغ سمنان، باغ بزرگ امیر اعظم در نزدیکی این عمارت قرار دارد. این مکان دیدنی در مساحتی به ابعاد 3 هزارمترمربع بنا شده است و طرح معماری آن، منطبق بر آثار به‌جامانده از زمان صفوی است. برای بازدید از این مجموعه، باید به خیابان باغ فردوس بروید. در نزدیکی این مجموعه دیدنی، بازارهای خرید زیادی وجود دارد که می‌توانید برای خرید سوغاتی به آنها مراجعه کنید.

جاذبه‌های توریستی دامغان

شهر دامغان نیز همچون گرمسار، یکی از شهرهای کهن استان سمنان است. این شهر، قدمتی بیش از 5 هزار سال دارد و آثار کشف شده در آن، به امپراتوری مادها و پارت‌ها مربوط می‌شود. نکته جالب اینکه در گذشته، به دامغان، شهر صددروازه گفته می‌شده است. این شهر از نظر جغرافیایی، بسیار ویژه است و آب‌و‌هوای معتدل آن در تابستان، قطعاً شما را شگفت‌زده می‌کند. دامغان از شمال به کوه‌های البرز و از جنوب به کویر می‌رسد. این شهر تاریخی را می‌توان یکی از مهم‌ترین شهرهای بین تهران تا مشهد به‌شمار آورد؛ زیرا شهری باقدمت و خوش آب‌و‌هوا است.

برج چهل دختر

fffcss

برج چهل دختر، چیزی شبیه بناهای رؤیایی در فیلم‌های سینمایی است. در معماری این بنای باشکوه، اوج تخیل و خلاقیت به‌کار رفته است. عمر برج چهل دختر به بیش از 1000 سال می‌رسد. تزئینات برج، با آجر است و سطح زیربنای آن، کمی پایین‌تر از ساختمان‌های شهر قرار دارد. برخی پژوهشگران براین باورند که گوشه‌ای از برج چهل دختر با مرور زمان، تخریب شده است. یکی از دانشمندان روسی به نام خانیکف، این بنا را به دوران سلجوقیان مربوط می‌داند. نقشه استوانه‌ای شکل برج، بسیار هوشمندانه است و جذابیت زیادی دارد. برج چهل دختر، در خیابان فلاحی قرار دارد.

چشمه علی دامغان

اگر به سرگذشت این چشمه زیبا نگاهی بیاندازیم، متوجه علاقه شاهان قاجار به شهر دامغان خواهیم شد. در حقیقت، دامغان، محل تولد فتحعلی‌شاه قاجار بوده است. از همین رو، شاهان قاجار، توجه زیادی به بناها و عمارت‌های باشکوه در این شهر داشتند. گفته می‌شود این مجموعه به دستور فتحعلی‌شاه قاجار بنا شده است. چشمه علی دامغان در 30 کیلومتری شمال غرب دامغان قرار دارد. به‌طورکلی در این مجموعه، دو چشمه وجود دارد که آب آن در دو استخر جداگانه نگهداری می‌شود. هرچند در طی زمان، مسجد و گرمابه تخریب شده‌اند؛ اما هنوز چشمه علی دامغان، توانایی جذب صدها نفر را دارد.

جاذبه‌های توریستی شاهرود

هر لحظه از سفر به شاهرود می‌تواند هیجان‌انگیز باشد؛ زیرا این شهر، دو آب‌و‌هوای معتدل و گرم دارد. با این حساب، هرکسی می‌تواند با اقامت در شاهرود، با یک تیر دو نشان بزند. نام شاهرود به‌صورت چخره در کتب اوستایی زرتشتی وجود دارد. از جمله سوغاتی‌هایی که می‌توانید از شاهرود تهیه کنید، می‌توان به آبغوره، ماست، کره، نان قندی و فطیر.

جنگل ابر

ccc

با این جنگل پوشیده از ابر، دیگر نیازی نیست که جنگل‌های سبز در سایر مناطق دنیا را نظاره کنید. این جنگل، در هوایی معتدل و سکوتی آرامش‌بخش غرق شده است. در جنگل‌های ابر شاهرود، درختان میوه‌ای همچون زردآلو، گیلاس، انگور شاهرودی و غیره، کاشت و پرورش پیدا می‌کنند. یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی شاهرود، مزار بایزدید بسطامی است که مورد احترام اهل تسنن است.

بازار شاهرود

بازار شاهرود، در میدان جمهوری قرار دارد و ساختمان بسیار فرسوده آن، هرلحظه می‌تواند روی سر مشتریان بازار خراب شود. قدمت بازار شاهرود، به زمان قاجار برمی‌گردد. بخشی از زیبایی‌های این بازار، مربوط به معماری ویژه و فروشندگان حرفه‌ای است. در این بازار، هرچیزی که برای خرید سوغاتی نیاز دارید، در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید در زمان مناسب بخرید. اگر قصد دارید که برای خرید سوغاتی به بازارهای شاهرود بروید، بهتر است هتلی را در نزدیکی همان جاذبه‌های تاریخی انتخاب کنید.

جاذبه‌های توریستی سبزوار

سبزوار با اینکه شهری کویری به‌نظر می‌رسد؛ اما مملو از جاذبه‌های دیدنی است. از جمله زیبایی‌های این شهر، می‌توان به معماری باشکوه آثار تاریخی آن، اشاره کرد.  اگر اهل ادبیات باشید، حتماً نام بیهق یا تاریخ بیهقی به‌گوشتان خورده است. خوب است بدانید که بیهق در حقیقت نام قدیمی سبزوار بوده که در گذشته شهرت بسیار زیادی داشته است. این شهر تاریخی، در زمان سلسله اشکانیان و ساسانیان، جزو شهرهای پرتردد در مسیر تجارت بوده است. این شهر نیز، یکی از شهرهای بین تهران تا مشهد است که پیشنهاد می‌کنیم حتماً از جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید.

آتشکده خانه دیو

vffe

 

در روستای فشتنق از توابع سبزوار، آتشکده‌ای بسیار قدیمی وجود دارد که قدمت آن به زمان ساسانیان می‌رسد. این آتشکده، نوعی خانه دیو یا چارتاق شناخته می‌شود که برای رفتن به آن باید از کوهی نسبتاً مرتفع و صعب‌المسیر بالا بروید. در کشور ایران، نمونه‌های مشابهی از این آثار تاریخی مشاهده می‌شود.

کاروان‌سرای فرامرز خان

در غرب میدان کارگر، یکی دیگر از کاروانسراهای مشهور ایران واقع شده است. کاروانسرای فرامرزخان، جزو زیباترین کاروانسراهای ایرانی است که معماری بسیار جذابی دارد. ایوان‌های متعدد و طرح‌های هندسی هنرمندانه، این بنای باشکوه را به‌یادماندنی کرده است. این رباط، دارای یک محوطه اصلی با چهار ایوان است و در اطراف آن، چندین اتاق جهت استراحت، قرار دارد. مصالح کاروانسرای فرامرزخان، از آجر، گچ و ماسه و آهک است.

جاذبه‌های توریستی نیشابور

در مسیر بازدید از شهرهای بین تهران تا مشهد، به شهر هنرپرور نیشابور می‌رسیم. این شهر در گذشته‌های دور، جزو شهرهای بسیار مشهور ایران بوده است که دانشمندان زیادی در دامان آن پرورش یافته‌اند. نیشابور در حال حاضر، شهری در نزدیکی مشهد است و جاذبه‌های دیدنی فراوانی دارد. در ادامه با این اماکن دیدنی آشنا می‌شویم.

قدمگاه امام رضا (ع)

vvvcdee

قدمگاه امام رضا، مشهورترین اثر تاریخی در نیشابور است. این مکان، به‌دلیل وجود آثار به‌جا مانده از قدم‌های امام رضا (ع)، به مکانی مقدس تبدیل شده است. در این قدمگاه، رد پای حضرت، به‌صورت سنگی خشک‌شده در داخل ضریح نگهداری می‌شود و بسیاری از مردم برای تبرک جستن به آن، به نیشابور سفر می‌کنند. این مکان در 24 کیلومتری نیشابور قرار دارد.

آرامگاه کمال الملک

شاید بتوان نیشابور را ایستگاه پایانی در مسیر شهرهای بین تهران تا مشهد دانست. اگر به نیشابور رفتید، حیف است که سری به آرامگاه کمال‌الملک، نقاش مشهور ایرانی در زمان قاجار نزنید. این آرامگاه، معماری بسیار خاص و زیبایی دارد که در بدو ورود، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. آرامگاه کمال‌الملک در محله شادیاخ نیشابور واقع شده است. طراح اصلی این بنا، هوشنگ سیحون بوده است.

با این مسیر، ترافیک را دور بزنید

fffddee

اگر قصد دارید در روزهای مناسبی از تهران به مشهد بروید؛ باید منتظر ترافیکی سنگین در مسیر شهرهای بین تهران تا مشهد باشید. برای همین، ما به شما یک مسیر دیگر را پیشنهاد می‌کنیم که از شمال کشور عبور می‌کند. از جمله شهرهایی که در این مسیر از آنها می‌گذرید، می‌توان به آبعلی، آمل، بابل، قائم شهر، نکا، بهشهر، مینودشت، آشخانه، بجنورد، شیروان و چناران اشاره کرد.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم که به بررسی شهرهای بین تهران تا مشهد بپردازیم و برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی آنها را مورد بررسی قرار دهیم. اینکه از کدام مسیر بین تهران و مشهد تردد کنید، بستگی به شرایط سفرتان خواهد داشت؛ هرچند مسیر سمنان برای رفتن به مشهد، معروف‌تر است. امیدوارم مطالعه این مقاله، برای سفر هیجان‌انگیز شما مفید بوده باشد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر