لذت خوردن بت ماش ، کراهی میگو و لنجو را در چابهار تجربه کنید

وقتی صحبت از چابهار می‌شود اولین تصویری که به ذهن می‌رسد طبیعت بکر و شگفت‌انگیز آن است اما جالب است که بدانید غذاهای چابهار هم از جاذبه‌های این شهر است. طبیعت گردی همراه با غذاهای محلی و خوشمزه لذتی دوچندان دارد. چابهار در جنوبی‌ترین نقطه سیستان و بلوچستان قرار دارد و در مرز پاکستان و همسایگی هرمزگان است. بنابراین غذاهای چابهار برگرفته از ادویه‌های محلی سیستان و طعم تند پاکستان است.
لذت خوردن بت ماش ، کراهی میگو و لنجو را در چابهار تجربه کنید
کد خبر : ۱۶۷۸۹

این بندر در ساحل دریای عمان قرار دارد و آبزیان و ماهی‌های متنوعی نسبت به بقیه سواحل جنوبی ایران دارد. در اینجا به غذاهای خوشمزه بهشت جنوب ایران یعنی بندر چابهار می‌پردازیم.

 

بیشتر بخوانید:

شیراز ؛ شهر غذاهای رنگی

یک مازندران گردی متفاوت؛ از اردک شکم‌ پر تا کئی ‌پلا

سفر به گیلان را با چه غذاهایی خوشمزه‌تر کنیم ؟

 

بت ماش

بت ماش یک غذای بهاری و دمپختک گیاهی متشکل از برنج و ماش و سبزی‌های تازه و معطر سیستان و بلوچستان است. سبزی‌های محلی بت ماش در اواخر اسفند و اوایل بهار می‌رویند و تازه تازه مصرف می‌شوند. این غذای محلی را همراه ترشی‌ در رستوران‌های چابهار می‌توانید نوش جان کنید.

کراهی میگو

تجربه غذای دریایی در چابهار را از دست ندهید. در منوی رستوران‌های چابهار حتما نام کراهی میگو را می‌بینید. در این غذای دریایی میگو را با پیاز تفت می‌دهند و سبزی‌های معطر به آن اضافه می‌کنند. کراهی همراه با ادویه زیاد پاکستانی که شبیه ادویه کاری است پخته می‌شود.

لنجو

لنجو یا آبگوشت ماهی یک نوع خوراک ماهی آب‌پز شده است. البته برخی از افراد محلی به جای آب ماهی را با دوغ می‌پزند. پ از اینکه ماهی با ادویه زابلی پخت آن را با حرات بیشتر تفت می‌دهند و به صورت جدا همراه آب ماهی سرو می‌کنند.

تنورچه

کباب خوشمزه چابهار تنورچه است. رستوران‌های سنتی چابهار تکه‌های گوشت را در سیخ می‌کنند تا در تنور به آرامی مغز پخت شود یا اینکه گوشت را در شکم خالی و پاک شده گوسفند در تنور می‌گذارند.

تباهنگ

گوشت نمک سود شده را در آب نمک می‌پزند و بعد سرخ می‌کنند. این غذای محلی چابهار که با برنج میل می‌شود در رستوران‌های معروف چابهار سرو می‌شود.

غذاهای-محلی-سیستان-بلوچستان-پلوزعفرانی خبر گردون

دوغ پا

دوغ پا همان خورش قیمه است که جای رب با دوغ طبخ می‌شود. اگر در چابهار در مراسم جشن زایمان یا ختنه سوران شرکت کردید این غذای محلی را می‌بینید که سرو می‌شود.

 تخلان

یکی از غذاهای محلی چابهار که در روزهای زمستانی سرو می‌شود تخلان است. اگر می‌خواهید این غذا را نوش جان کنید باید سراغ  رستوران‌های محلی و کوچک بروید. دنبه گوسفند با گندم به آرامی طبخ می‌شود تا به خورد آن برود.

پلو زعفرانی

پلو زعفرانی چابهار که اصالتی پاکستانی دارد هم خوشمزه است و هم تزیین زیبایی دارد.در پخت غذا علاوه بر مرغ و برنج از زیره، میخک و سیر و ادویه‌هایی خاص استفاده می‌شود که عطر دلپذیری هم دارد. این غذا را در رستوران‌های چابهار به راحتی پیدا می‌کنید.

املت سوزی

املت غذای محلی چابهار است چون با گیاهی به نام سوزی طبخ می‌شود.  سوزی همراه سیب‌زمینی و تخم‌مرغ و پیاز در روغن تفت داده می‌شود.

خوراک خرما یا کنک

جالب است بدانید که خوراک خرما یک غذا است نه دسر! خرمی محلی و تازه چابهار با برنج و حبوبات پخته می‌شود. کنجد و پونه هم به غذا اضافه می‌شود.این غذا بسیار مقوی است و اگر مهمان چابهار هستید امتحان کردن آن توصیه می‌شود.

علاوه بر غذاهای محلی چابهار دسر و شیرینی‌ و نان‌های چابهار هم بخشی از گردشگری غذای این شهر زیبا است.

شیرینی چگال

شیرینی چگال  بیشتر در ماه رمضان طبخ می‌شود، اما اگر در ماه‌هایی غیر از رمضان هم به این شهر سفر کنید می‌توانید این شیرینی خوشمزه را پیدا کنید. چگال با آرد، خرما و روغن حیوانی پخته می‌شود.

تیموش و دوتینی

تیموش نانی بسیار نازک است که همراه غذاهایی مثل آبگوشت یا شیر داغ خورده می‌شود. دوتینی هم نوعی نان روغنی است که می‌توانید به همراه چای آن را میل کنید.

کلام پایانی

در چابهار علاوه بر قلیه ماهی و انواع ماهی‌های کبابی و خوشمزه، غذاهای بلوچ را هم می‌توانید تجربه کنید. البته برای خوردن برخی غذاها باید به رستران‌های محلی و کوچکتر بروید. غذاهای معروف‌تر و غذاهای رسمی منطقه  هم در رستوران‌های معروف چابهار سرو می‌شوند. لذت چشیدن طعم خاص غذاهای دریایی و انواع غذاهای گیاهی را در چابهار از دست ندهید. مخصوصا اگر طرفدار طعم‌های تند و تیز هستید مزه ادویه‌های خاص این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر