دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟

اگر در روزهای داغ تابستانی، سرمای لازم را درون خودرو احساس نکردید و با عملکرد نادرست کولر مواجه شدید، به دنبال دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشید!
دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین چیست؟
کد خبر : ۲۳۹۲۹

ممکن است اتصالی سیستم سرمایشی ماشین شما، مربوط به خرابی کمپرسور باد باشد، که می توانید آن را با خرید پمپ باد اصل و با کیفیت برطرف کنید. اما گاهی با دانستن نکات ساده و کاربردی در مورد علت خاموش و روشن شدن کولر خودرو، می توانید خرابی های پیش آمده را راحت تر و کم هزینه تر رفع نمایید.

13 دلیل قطع و وصل شدن کولر خودرو

خرابی قطعات کولر خودرو از فن، فیوز، کندانسور و ... گرفته تا تنظیم نبودن گاز مبرد، همه می توانند دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین به حساب بیایند. شاید برایتان کمی عجیب به نظر بیاید، اما کثیف بودن فیلتر هوای کابین، که با یک پمپ باد شارژی به راحتی تمیز خواهد شد، می تواند منجر به خرابی کولر شود! در ادامه با مهم ترین دلایلی که عملکرد کولر خودرو شما را تحت تاثیر قرار می دهد، آشنا خواهید شد.

اتمام گاز مبرد

یکی از دلایل رایج خاموش و روشن شدن کولر خودرو، تمام شدن گاز مبرد می باشد. اگر بعد از چک کردن مسیر گاز کولر، از نداشتن نشتی آن مطمئن شدید، باید به سراغ شارژ گاز بروید. بهترین بازه زمانی برای شارژ کردن مبرد، سالی یک مرتبه می باشد. اگر در مناطق گرمسیر زندگی می کنید، حتما سالی دو بار میزان گاز کولر را بررسی کنید.

خرابی شیر انبساط

اگر دائما شاهد قطع و وصل شدن کولر ماشین هستید، بهتر است صحت عملکرد شیر انبساط را بررسی نمایید. خرابی این شیر، منجر به کاهش گاز مبرد و در نتیجه قطع و وصل شدن کولر خواهد شد.

بیش از حد بودن گاز مبرد

زیاد بودن گاز مبرد، می تواند یکی دیگر از دلایل خاموش و روشن شدن کولر و حتی خنک نکردن آن باشد.

نشتی گاز مبرد

شاید تا به حال دیده باشید، زیر خودرو مایعی زرد متمایل به سبز، روی زمین ریخته شده است. این موضوع نشتی گاز مبرد از کولر ماشین را نشان می دهد. نشتی گاز می تواند دلیلی برای ON/OFF شدن های پی در پی سیستم سرمایش خودرو باشد.

بسته شدن ورودی هوا

بعد از کنترل گاز مبرد و شیر انبساط، باید مسیر هوای ورودی به خودرو را مورد بررسی قرار دهید. انسداد ورودی هوا، منجر به گرم شدن بیش از حد کندانسور و عدم دریافت هوای کافی می شود. این موضوع می تواند یک دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشد.

خرابی رله

ممکن است مشکل اتصالی کردن کولر، مربوط به سیستم الکتریکی خودرو باشد. با توجه به اینکه رله، کنترل سیستم الکتریکی را برعهده دارد، بهتر است در صورت قطع و وصل شدن کولر، خرابی رله را بررسی کنید.

آسیب موتور فن بلوور

آسیب دیدگی موتور فن بلوور، می تواند یکی از دلایل خاموش و روشن شدن کولر و حتی یکسره شدن آن باشد. البته این مشکل ممکن است خود را با تخلیه شدن باتری نشان دهد.

خرابی سوئیچ فن

اگر سوئیچ فن دچار مشکل شده باشد یا فن به هیچ عنوان روشن نشود، شما با روشن و خاموش شدن کولر ماشین روبرو خواهید شد. در این صورت باید به سراغ تمعیر یا تعویض سوئیچ فن بروید.

خرابی فیوز

یکی از ساده ترین دلایلی که کولر را دائما خاموش و روشن می کند، خرابی فیوز است. در صورت بروز چنین مشکلی، از چک کردن فیوز غافل نشوید!

Picture5

آسیب دیدگی تسمه

خرابی تسمه و لوله آب، از دیگر علت هایی است که منجر به قطع و وصل شدن کولر ماشین خواهد شد. تنظیم نبودن گاز مبرد، خود می تواند دلیلی برای آسیب دیدگی تسمه و شلنگ آب باشد.

آسیب دیدگی کندانسور

با توجه به اینکه وظیفه کندانسور، انتقال هوای گرم درون موتور به بیرون است، وجود مشکل در آن باعث بالا رفتن دمای موتور می شود و در نهایت ما شاهد قطع و وصل شدن سیستم سرمایش ماشین هستیم. شما می توانید آسیب های کندانسور را با شستن آلودگی ها و عوض کردن فن آن برطرف کنید.

خرابی کمپرسور

خراب شدن کمپرسور کولر، می تواند پیچیده ترین دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشد. عوامل مختلفی موجب معیوب شدن کمپرسور خواهند شد، از رایج ترین آن ها می توان به خرابی فن های خنک کننده و کاهش فشار گاز مبرد اشاره کرد.

رانندگی پرگاز

برخی از اتومبیل ها دارای مکانیزمی هستند که با فشردن پدال گاز تا انتها، کولر را قطع می کنند. از همین رو تخته گاز رانندگی کردن، می تواند یک دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین باشد.

دلایلی که در زمینه روشن و خاموش شدن کولر، کمتر به آن ها توجه می شود!

  • پایین بودن ولتاژ باتری خودرو
  • خرابی کلاچ کمپرسور
  • خرابی ترموستات
  • شل شدن تسمه ترموستات
  • آغشته شدن کلاچ با روغن
  • کثیف شدن کندانسور و کمپرسور
  • کثیف شدن فیلتر هوای کابین

کلام آخر، علت قطع و وصل شدن کولر خودرو چیست؟

عوامل گوناگونی در روشن و خاموش شدن های پی در پی کولر خودرو موثر هستند که از مهم ترین آن ها می توان به نشتی مبرد یا شارژ بیش از حد آن، خرابی قطعاتی مانند رله و فیوز، آسیب دیدگی تسمه و لوله آب، خرابی کندانسور و کمپرسور و ... اشاره کرد. اگر جویای دلیل قطع و وصل شدن کولر ماشین نباشیم، بعد از مدتی دچار سایش و و در نهایت، یکسره می شود، که هزینه تعمیر آن را بالا خواهد برد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر