مراقب باشید با این ماده خطرناک مسموم نشوید

این فلز بعد از آهن دومین فلز پرمصرف صنعتی است؛ هرچند ممکن است همه ما با شنیدن نام سرب بیشتر به یاد بنزین بیفتیم؛ اما باید بدانیم بسیاری از ابزار و لوازمی که در خانه و محل کار با آن‌ها سر و کار داریم، حاوی سرب هستند.
مراقب باشید با این ماده خطرناک مسموم نشوید
کد خبر : ۴۸۳۵۱

نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران گفت: میزان جذب سرب وارد شده به بدن در کودکان چهار تا پنج برابر بیشتر از بزرگسالان است.

وقتی واژه سرب را می‌شنویم، بی‌اختیار به یاد آلودگی سربی هوا می‌افتیم؛ اما نمی‌دانیم منابع دیگری هم برای آلوده کردن محیط زیست با این فلز خطرناک در اطراف ما وجود دارد و ما از آن‌ها بی‌خبریم. گاهی به ما توصیه می‌شود اگر در شهر‌های بزرگ زندگی می‌کنیم، بهتر است هر روز شیر بنوشیم تا آلودگی‌های سربی روی بدن ما اثرات منفی نگذارد؛ اما آیامی‌دانیم گاهی این آلودگی‌ها آنقدر وسیع و گسترده هستند که حتی می‌تواننددام‌ها و شیر حاصل از آن‌ها را هم آلوده کنند؟

این فلز بعد از آهن دومین فلز پرمصرف صنعتی است؛ هرچند ممکن است همه ما با شنیدن نام سرب بیشتر به یاد بنزین بیفتیم؛ اما باید بدانیم بسیاری از ابزار و لوازمی که در خانه و محل کار با آن‌ها سر و کار داریم، حاوی سرب هستند.

سرب سبب اختلال در واکنش‌های آنزیمی بدن و به خصوص در سنتز مولکول هم می‌شود که قسمت اساسی هموگلوبین بوده و برای انتقال اکسیژن در تمام بدن انسان، جزءاساسی است. همچنین سبب کاهش عمر گلبول‌های قرمز خون می‌شود و باعث عوارض کلیوی، قلبی و عصبی می‌شود. سرب با عبور از کیسه و آمنیون جفت، روی جنین اثرات سوء می‌گذارد و در استخوان‌های دراز بدن (مانند دست و پا) ایجاد رسوبات شیار مانند می‌کند.

سرب سبب کم خونی می‌شود و ضایعات مغزی و عصبی می‌دهد. سرب در کودکان سبب تاخیر در رشد و نمو می‌شود؛ در استخوان‌ها تجمع یافته و سلامت آن‌ها را در بزرگسالی به خطر می‌اندازد و روی سیستم عصبی ایجاد سمیّت می‌کند، روی قلب اثرگذاشته و سبب افزایش فشار خون می‌شود.

از آن جایی که فلزات سنگین در بافت‌ها رسوب و در بدن باقی می‌مانند باید از طریق متصل کردن این فلزات به بعضی مولکول‌ها آن‌ها را از بدن دفع کرد. ویتامین E و سلنیوم از جمله مواد ضدسرطان و خنثی‌کننده آثار سمی فلزات سنگینی، چون جیوه و سرب هستند. نان گندم و جو، حبوبات، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزیجات حاوی برگ سبز تیره و گوجه‌فرنگی مواد غذایی حاوی سلنیوم و مغز‌ها از جمله منابع خوب ویتامین E محسوب می‌شوند.

آهن، کلسیم و منیزیم نیز از جمله مواد معدنی هستندکه جذب سرب و کادمیم را کاهش می‌دهند. گوشت قرمز، لبنیات و غلات سبوس‌داربه ترتیب از منابع خوب این املاح به شمار می‌روند.

سید جعفر حسین، نماینده WHO در ایران، در اولین سمپوزیوم تخصصی مسمومیت با سرب؛ پیشگیری، تشخیص و درمان گفت: میزان جذب سرب وارد شده به بدن در کودکان چهار تا پنج برابر بیشتر از بزرگسالان است.

در افتتاحیه این سمپوزیوم که با حضور بابک شریف کاشانی معاون بین الملل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، به تشریح فعالیت‌ها و اقدامات بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت درخصوص پیشگیری و کنترل مسمومیت با سرب پرداخت.

وی با اشاره به اثرات سرب بر سلامت کودکان، خاطرنشان کرد: کودکان خردسال به ویژه در برابر مسمومیت با سرب آسیب‌پذیر هستند؛ زیرا میزان جذب سرب وارد شده به بدن در کودکان چهار تا پنج برابر بیشتر از بزرگسالان است.


به گفته وی کمبود برخی مواد مغذی مانند کلیسم یا آهن باعث می‌شود که سرب بیشتری در بدن جذب شود.

سیدجعفر حسین از عوارض مواجهه و مسمومیت با سرب در کودکان به اثرات مغزی اشاره کرد و کاهش بهره هوشی، اختلال در یادگیری و اختلالات رفتاری را از آن جمله برشمرد.

وی همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایران با WHO (سازمان بهداشت جهانی) در راستای کنترل و پیشگیری از مواجهه با سرب را مطلوب ارزیابی کرد و خواستار توسعه این فعالیت‌ها و همکاری‌ها شد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
فارس
مجله زندگی
ارسال نظر