با این راهکار‌ها با اهمال کاری خداحافظی کنید!

اهمال کاری یا به تعویق انداختن کار‌ها در ساده‌ترین تعریف خود به معنای تعلل ورزیدن در انجام کار‌ها و به تأخیر انداختن غیرمنطقی کارهاست؛ به نحوی که در ادامه فرد خود را بخاطر این تعلل سرزنش کند. در واقع، اهمال کاری اجتناب از تجربه هیجان شرم یا گناه است. شرم ناشی از اشتباه کردن یا احساس گناه ناشی از آسیب زدن به وسیله کم کاری.
با این راهکار‌ها با اهمال کاری خداحافظی کنید!
کد خبر : ۵۴۲۱۲

عموما اهمال کاری با تنبلی اشتباه گرفته می‌شود درحالی که تنبلی مربوط به مواردی است که اساساً کاری را انجام نمی‌دهیم و آن را در برنامه کاری‌مان نمی‌گنجانیم؛ اما اهمال کاری مربوط به کار‌ها و فعالیت‌هایی است که می‌دانیم باید انجام دهیم و در نهایت هم انجام می‌دهیم، و صرفاً انجام آن‌ها را به تأخیر می‌اندازیم.

۵ دلیل مهم اهمال کاری

اعتماد به نفس پایین: اعتماد به نفس پایین می‌تواند باعث شود کار‌ها سر وقت یا کامل انجام نشوند. بسیاری از پژوهشها به رابطه عزت نفس پایین و اهمال کاری اشاره می‌کنند. احتمالاً این رابطه دوسویه است. یعنی هم عزت نفس پایین باعث افزایش اهمال کاری می‌شود و هم اهمال کاری و دست نیافتن به نتایج مطلوب، می‌تواند عزت نفس را کاهش دهد.
ترس از شکست: عده‌ای از روانشناسان معتقدند که فضای خانواده در دوران کودکی و روش‌های رفتاری و تربیتی والدین می‌تواند یکی از ریشه‌های اهمال‌کاری باشد. به عنوان مثال، مادران و پدرانی که فرزندان خود را به شدت کنترل کرده و باید و نباید‌های بسیاری برای آن‌ها تعیین می‌کنند، یا انتظار دارند فرزندانشان کار‌ها را بی‌عیب و نقص انجام دهند، ممکن است فرزندان اهمال‌کار تربیت کنند؛ زیرا این فرزندان در بزرگسالی از انجام دادن کار‌ها به تنهایی هراس دارند و کار‌ها را به تعویق می‌اندازند.
ضعف در تصمیم گیری: ضعف در برنامه ریزی هم می‌تواند از مسیر‌های مختلف به اهمال کاری و به تعویق انداختن منتهی شود. اگر والدین مدام به جای فرزندان خود تصمیم بگیرند، اولویت‌ها را تعیین کرده و روز‌ها را زمان‌بندی کنند، طبیعتاً فرزندانشان در تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی و مدیریت زمان ضعیف خواهند بود. همچنین این فرزندان، چون حس می‌کرده‌اند در تصمیم‌گیری برای انجام دادن یا ندادن کارها، هیچ اختیاری ندارند و عقب انداختن را به عنوان روش عصیان و ابراز وجود برگزیده‌اند. ضعف در تصمیم گیری در آینده می‌تواند به شکل اهمال‌کاری نمود پیدا کند. علاوه براین اگر هدف‌های بزرگ و غیرواقع‌بینانه تعیین کرده باشید و مدت زمان کافی برای انجام یک کار در نظر نگرفته باشید و اقدامات پیش‌نیاز را انجام نداده باشید، احتمال اینکه یک کار را به تعویق بیندازید افزایش پیدا می‌کند.
کمال گرایی: گاهی اوقات هم کمال گرایی  باعث می‌شود که ما برخی کار‌ها را عقب بیندازیم تا در زمان مناسب‌تری آن‌ها را با کیفیت بهتر انجام دهیم. تعیین ملاک‌های سرسختانه توسط والدین در دوران کودکی به عنوان موفقیت و انتظار بیش از حد از کودک باعث می‌شود که فرد در بزرگسالی برای انجام کار‌ها و در ادامه، برآورده شدن معیار‌هایی دشوار، دچار اضطراب شود و این نگرانی موجب به  تعویق انداختن کار‌ها می‌شود. گاهی در انجام کار‌هایی اهمال می‌کنیم که می‌دانیم انجام دادن آن‌ها با موفقیت و رشد همراه خواهد بود؛ به این دلیل که مغز انسان، پاداش آنی که سرکوب اضطراب هست را به پاداش بزرگتر (موفقیت) که در آینده دورتر داده می‌شود، اولویت میدهد.
باور‌های تحریف شده: عامل دیگری که به اهمال کاری ما دامن می‌زند باور‌های تحریف شده است. مدام تصور می‌کنیم که وقت زیادی برای انجام کار‌ها داریم و وقت باقیمانده را بیشتر از آنچه که هست تخمین می‌زنیم.

۶ راه برای ترک اهمال کاری

اگر قرار است اهمال‌کاری را ترک کنید، می‌توانید از گام‌های عملی زیر استفاده کنی:

تلاش و تمرین برای افزایش عزت نفس


یادگیری مهارت برنامه ریزی: همانگونه که اشاره شد یکی از دلایل اصلی بروز اهمال کاری برنامه ریزی سنگین است. با برنامه ریزی صحیح و در نظر گرفتن زمان مناسب برای انجام هر کاری می‌توانید از اهمال کاری جلوگیری کنید.
کنترل کمال گرایی به وسیله مراجعه به روانشناس و انجام تمرینات


پاداش دادن: یکی از راهکار‌های خوب برای مقابله با اهمال کاری در نظر گرفتن پاداش‌های آنی برای انجام دادن کار‌های مورد نظر است. راهی پیدا کنید تا مزایای انجام به موقع کار‌ها را زودتر احساس کنید. این امر موجب می‌شود تا به نوعی برای انجام دادن کار‌های مورد نظر ترغیب شوید.


اهداف کوتاه مدت: اهداف کلی خود را به چند خرده هدف تبدیل کنید. انجام اهداف کوچک آسان‌تر است و به زمان کمتری نیاز خواهد داشت. در نتیجه این نکته خود سبب کاهش احتمال بروزاهمال کاری میشود.
تکنیک پنج دقیقه: یکی از راه‌های غلبه بر کمال گرایی این است که به این نکته توجه کنیم که اکثر مشکلات ما در شروع کردن است.

اگر کاری را دوست ندارید و یا حس و حال انجام آن را ندارید فقط تصمیم بگیرید که ۵ دقیقه از آن کار را انجام دهید. معمولا وقتی ۵ دقیقه آغازین کار را انجام می‌دهیم به سادگی آن را رها نمی‌کنیم و ادامه میدهیم.

 

منبع:راهنماتو

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر