این میان‌وعده‌های خوشمزه به‌جای چاقی ، شادتان می‌کنند

شما نمی‌توانید مستقیماً سروتونین را از غذا به‌دست آورید، اما می‌توانید تریپتوفان، اسید آمینه‌ای که در مغز شما به سروتونین تبدیل شده، را از مواد غذایی دریافت کنید.
این میان‌وعده‌های خوشمزه به‌جای چاقی ، شادتان می‌کنند
کد خبر : ۵۶۲۹۰

خبرگردون | بدون شک همگی ما می‌دانیم که سطح سروتونین با گذارندن اوقات فراغت در طبیعت و تنظیم رژیم غذایی افزایش می‌یابد؛ اما چرا ما نمی‌توانیم همیشه شاد باشیم.

به گزارش هلث‌لاین، راهکار‌های زیادی برای افزایش سطح سروتونین بدن، بدون دارو و به‌صورت طبیعی وجود دارد. بهبود خواب با کیفیت، کمک به تنظیم اشتها، کمک به یادگیری و حافظه و کمک به ترویج احساسات مثبت و رفتار اجتماعی از فواید بالابردن سطح سروتونین است.

سروتونین نوعی ماده شیمیایی است که در مغز و روده وجود دارد. حدود ۹۰ درصد این انتقال دهنده عصبی در روده و ۱۰ درصد آن در مغز تولید می‌شود. سروتونین با اسامی دیگری مثل هورمون شادی نیز شناخته می‌شود و به حفظ آرامش و ثبات عاطفی کمک خواهد کرد. از طرفی، بر بهبود و تنظیم خواب موثر است.

با وجود انجام تحقیقات گسترده محققان هنوز درباره ارتباط بین سطح سروتونین و شرایط سلامت روان مانند افسردگی به یک نتیجه واحد نرسیده‌اند. در گذشته آنان بر این باور بودند که سطح سروتونین پایین می‌تواند علت اصلی افسردگی باشد؛ اما اکنون به نظر می‌رسد مواد شیمیایی موجود در مغز، محیط و عوامل ژنتیکی همگی در سلامت روان تاثیرگذارند.

رژیم غذایی مناسب

شما نمی‌توانید مستقیماً سروتونین را از غذا به‌دست آورید، اما می‌توانید تریپتوفان، اسید آمینه‌ای که در مغز شما به سروتونین تبدیل شده، را از مواد غذایی دریافت کنید. تریپتوفان عمدتاً در غذا‌های پرپروتئین از جمله بوقلمون و ماهی قزل آلا یافت می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن کربوهیدرات‌های افزایش‌دهنده انسولین و غذا‌های حاوی تریپتوفان ممکن است به افزایش سطح سروتونین کمک بزرگی بکند.

محققان می‌گویند که خوردن میان‌وعده نه تنها در رژیم سریع لاغری موثر است، بلکه برای افزایش سطح سروتونین بسیار ضروری است. به گفته آنان با گنجاندن یکی از میان‌وعده‌های که در ادامه می‌آید، می‌توانید به افزایش تولید هورمون شادی کمک کنید.

  • نان سبوس‌دار با بوقلمون یا پنیر
  • بلغور جو دوسر با یک مشت آجیل
  • ماهی سالمون با برنج قهوه‌ای
  • آناناس با کراکر مورد علاقه شما
  • چوب شور با کره بادام زمینی و یک لیوان شیر

ورزش علاوه بر لاغری شکم ، باعث آزاد شدن تریپتوفان در خون شما می‌شود و می‌تواند تعداد اسید‌های آمینه دیگر را کاهش دهد. به گفته محققان، تمرینات هوازی در هر سطحی که با آن راحت هستید، اثر مفیدی دارد؛ به‌عنوان مثال به کلاس های هوازی گروهی بروید. در حقیقت هدف نهایی این است که ضربان قلب خود را بالا ببرید.
سایر تمرینات هوازی خوب عبارتند از:

  • شنا کردن
  • دوچرخه سواری
  • پیاده‌روی سریع و سبک
  • دویدن

در انتها به یاد داشته باشید که انسان نمی‌تواند همیشه شاد و سرحال باشد و تغییر خلق‌وخوی امری طبیعی است؛ بنابراین سعی کنید در زمان ناراحتی و غم به جنبه مثبت اتفاق‌ها هم توجه کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر