تخلف ۶ میلیارد تومانی شهرداری قالیباف در پرونده املاک نجومی

محسن پیرهادی با ارائه توضیحاتی درباره پرونده یاس، گفت: موضوع یاس، در اصل قرارداد‌هایی با مدیریت شهری است که ارتباطی با شخص شهردار وقت ندارد. بعد از بررسی این موضوع در دادگاه نیز دادستان کل کشور اعلام کردند این پرونده به شخص آقای قالیباف که در کسوت شهردار تهران بودند، ارتباطی ندارد.
تخلف ۶ میلیارد تومانی شهرداری قالیباف در پرونده املاک نجومی
کد خبر : ۵۸۱۵۲

محسن پیرهادی، عضو هیأت رئیسه مجلس و نماینده تهران چند ماه قبل از انتخابات مهمان کافه خبر خبرگزاری خبرآنلاین بود. او در این گفتگو گریزی نیز به حاشیه‌های اطراف قالیباف درباره پرونده یاس و املاک نجومی زد. بخش‌هایی از این اظهارات در ادامه بازنشر می‌شود.

*************

* یکی از شائبه‌هایی که درباره آقای قالیباف وجود دارد، پرونده یاس و ماجرای عیسی شریفی است، چرا ایشان به صورت شفاف دراین باره موضع گیری نمی‌کنند؟

اتفاقا ایشان در رسانه خیلی به این سوال پاسخ داده است.

* اما هنوز ابهامات زیادی وجود دارد.

ابهامات آن طور که می‌گویند نیست. من تا آن‌جا که خودم خواندم، فکر می‌کنم آقای قالیباف و نزدیکانشان، بار‌ها درباره این موضوع صحبت کردند.

موضوع یاس، در اصل قرارداد‌هایی با مدیریت شهری است که ارتباطی با شخص شهردار وقت ندارد. بعد از بررسی این موضوع در دادگاه نیز دادستان کل کشور اعلام کردند این پرونده به شخص آقای قالیباف که در کسوت شهردار تهران بودند، ارتباطی ندارد. در واقع تخلف در یک جای دیگری خارج از شهرداری صورت گرفته بود. البته آن پرونده هنوز هم در جریان است و حکمی صادر شده و اعتراض شده است. موضوع به شخص قالیباف ارتباطی نداشته است که بخواهد درگیر شود. اما با این‌حال ایشان بار‌ها درباره این موضوع توضیح داده است.

رقبای قالیباف به دنبال ایجاد مسئله برای او هستند
* مشخصا در دوره آقای قالیباف، ابهامات زیادی مطرح شده است که هنوز هم بعد از چند سال رفع نشده و انگشت اتهام هم‌چنان به سوی ایشان است؛ مثل املاک نجومی و حتی تحقیق و تفحصِ مجلس دهم از شهرداری تهران با آن شرایط بی نتیجه ماند، شما فکر می‌کنید که همه این بحث‌ها جریان سازی رسانه‌ای است یا موضوع باید شفاف شود؟

دلایل زیادی برای این اتهامات وجود دارد. در ۱۲ سالی که آقای قالیباف، مسئولیت شهرداری را عهده‌دار بود؛ کار‌های زیادی انجام داد. در آن دوره، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه اجرا شد که اگر بخواهیم همان پروژه‌ها را بر اساس نرخ امروز ارزش‌گذاری کنیم، قیمتی نزدیک به ۷۰۰ یا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان دارد. مجموعا بیش از ۲۰۰ کیلومتر مترو ساخته شد، ۵۰۴ کیلومتر بزرگراه ساخته و بیش از ۱۰۰۰ مراکز فرهنگی و اجتماعی به شهر اضافه شد. تعداد صندلی‌های سینما به دوبرابرِ آن‌چه که تا آن روز وجود داشت، افزایش یافت و سرانه فضای سبز دو برابر شد.

منظورم این است که در ۱۲ سال حضور آقای قالیباف در شهرداری، پروژه‌های زیادی اجرا شد. با این حال عده‌ای درباره پروژه‌هایی که اجرا شده، مطالبی را با هدف این که این پروژه‌ها خیلی به کام مردم ننشیند، عنوان می‌کنند. امروز مردم از خدمات این پروژه‌ها استفاده می‌کنند؛ از تونل نیایش گرفته تا اتوبان دو طبقه صدر و هر پروژه‌ای که افتتاح شده است. من معتقدم اگر آن بزرگراه‌ها و مترو‌ها ساخته نمی‌شدند، امروز وضعیت ترافیک فاجعه بارتر بود.

من سابقه مدیریت شهری دارم، در شورای شهر حضور داشته و مدیر شهرداری بودم. می‌دیدم عده‌ای از همان روزِ افتتاح پروژه‌ها با انگیزه‌های سیاسی اقداماتی علیه آقای قالیباف انجام می‌دادند. از آن‌جایی که آقای قالیباف یک شخصیت سیاسی و اجرایی برای کشور بوده و در برهه‌های مختلف نیز کاندیدای ریاست جمهوری بودند، رقبای ایشان تلاش می‌کنند تا در هر موضوعی برای او مسئله‌ای ایجاد کنند، به همه موضوعات سیاسی نگاه می‌کنند و از موضوعات مختلف و مسائل کوچک، مسئله‌های بزرگ ایجاد می‌کنند تا نقاط ضعفی را به ایشان نسبت دهند.

تونل توحید که افتتاح شد گفتند تا یک هفته آینده فرو می‌ریزد اما...
* یعنی به نظر شما انجام اقدامات مثبت وجود تخلف را توجیه می‌کند؟

خیر، اما این مواردی که عنوان می‌شود، باید در جایی به آن رسیدگی شده و حکمی صادر شود. در حالی که این افراد فقط در فضای رسانه جریانی را به وجود می‌آورند. روزی که پل صدر افتتاح شد گفتند خراب است و توجیه ندارد. تونل توحید که افتتاح شد گفتند تا یک هفته آینده فرو می‌ریزد؛ اما دیدیم که تونل توحید به عبور از آن مسیر کمک کرده، ترافیک را کم و دسترسی را راحت‌تر کرده است.

آن‌ها در پروژه‌ای که محکوم شده است، حرف نمی‌زنند بلکه بیشتر این حرف‌ها را برای ایجاد دعوا‌های سیاسی و رسانه‌ای مطرح می‌کنند. مدت زمانی که می‌گذرد متوجه می‌شویم صحبت‌هایی که درباره یک پروژه مطرح شده، دلایل خاصی داشته است.

* پس از نظر شما درباره املاک نجومی فقط بحث رسانه‌ای مطرح بوده است؟

حکم قاضی درباره پرونده تعیین کننده است. عددی که روز اول در مناظره‌ها هم به آن اشاره شد بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تخلف بود؛ ولی این رقم به ۶ میلیارد تومان حکمی رسید که دادگاه برای ۱۲ سال مدیریت آقای قالیباف، صادر کرد. اختلاف بزرگی بین عدد‌ها وجود دارد، اما با مطرح کردن ۲ هزار میلیارد تومان، اتهام سنگینی به ایشان زده شد که به نفعِ دعوا‌های انتخاباتی از آن استفاده شود.

* اما به هر حال تخلف وجود داشته است.

بله، اما ۶ میلیارد تومان با بیش از ۲ هزار میلیارد تومان فرق دارد.

کسی که تهمت می‌زند باید انصاف داشته باشد
* یعنی ۶ میلیارد تومان رقمی نیست؟

من نمی‌خواهم بگویم رقمی نیست. وقتی به کسی اتهام زده شود که ۲ هزار میلیارد تخلف کرده است، دادگاه کل مسیر تعاونی‌ها را که به چند هزار نفر خانه داده شده را از ابتدا بررسی می‌کند. باید به هر کارمند و پرسنلی که بالای ۵ سال سابقه در شهرداری داشت و عضو تعاونی بود مسکن تعلق می‌گرفت. در نهایت دادگاه پس از بررسی‌های انجام شده به ۶ میلیارد تومان اختلاف رسید که آن هم تخلف نبود، بلکه اختلاف کارشناسی بوده و با علم صورت نگرفته بود.

علت به وجود آمدن این اختلاف نیز به این دلیل بود که یک کارشناس رسمی دادگستری، برای یک ملک قیمتی گذاشته بود که کارشناس دیگر دادگاه برای آن قیمت دیگری را مشخص کرده بود. خیلی از موضوعات دیگر هم از این جنس است. موضوع بحث ما درباره آقای قالیباف است، اما در موضوعات دیگر هم همین اتفاق می‌افتد.

یعنی به یک باره عدد بزرگی در کشور مطرح می‌شود و بعد که دادگاه بررسی می‌کند، می‌بیند برخلاف آن‌چه در رسانه عنوان شده، اتفاق افتاده است. متاسفانه به علت مشکلات اقتصادی و معیشتی که در کشورمان داریم، مردم هم حق دارند از گرفتاری‌هایشان بگویند.

مردم این عدد‌های اعلام شده را تقسیم به ۸۵ میلیون نفر کرده و حساب می‌کنند با مقداری که به هرکدام می‌رسد، می‌توانند مشکلات فراوانی را حل کنند. کسی که چنین اتهاماتی را می‌زند، باید انصاف داشته باشد چرا که با این کار او جامعه متلهب می‌شود. من نمی‌گویم که گفته نشود، اما باید شفافیت وجود داشته و واقعیت‌ها گفته شود؛ باید انصاف داشت. عدد و رقم‌هایی که برای تخلفات کشور عنوان می‌شود، معمولا حباب دارد و با واقعیت بسیار زیاد فاصله دارد. بعد‌ها مستندات، دفاعیه و حرف‌های فرد متهم، این حباب‌ها را نشان می‌دهد.

به طور مثال، اعلام شد که فولاد مبارکه، ۹۲ هزار میلیارد تومان تخلف داشته و، اما بعد از بررسی، مشاهده می‌شود که این مقدار نبوده است. کل گردش مالی یک بنگاه اقتصادی را معادل میزان تخلف گرفتند و اعلام کردند. چنین برخورد‌هایی جامعه را ناراحت و نگران می‌کند، علتش هم این است که وقتی سرمایه اجتماعی افت کند، باورپذیری این اعداد و ارقام برای مردم بیشتر می‌شود.

این موضوعاتی هم که مطرح می‌شود هم بیشتر انگیزه سیاسی دارد. رقبا می‌گویند: «فعلا این اتهام را می‌زنیم و تا او بخواهد اثبات کند که این‌چنین نبوده، زمان زیادی گذشته و برداشتمان را کردیم.»

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر