تاکتیک استقلال برای کسب عنوان قهرمانی

مرور ترکیب استقلال نشان می‌دهد این تیم به خوبی می‌تواند سیستم سه دفاعه را پیاده کند و آمار و ارقام نیز موید آن است تصمیم تغییر زودهنگام جواد نکونام تا امروز که اثربخش بوده است.
تاکتیک استقلال برای کسب عنوان قهرمانی
کد خبر : ۵۹۶۱۱

جواد نکونام نیز مانند فرهاد مجیدی با استفاده از سه مدافع به دنبال کسب عنوان قهرمانی است.

در حالی که جواد نکونام در تیم‌های گذشته خود مانند فولاد و نساجی به سیستم ۱-۳-۲-۴ پایبند بوده و مانند کارلوس کی‌روش تمایل زیادی به استفاده از این روش داشت، اما اوضاع خیلی زود در استقلال عوض شد و این سرمربی جوان با توجه به شرایط خاص نیروی انسانی خود، روی به استفاده از سیستم سه دفاعه آورد.

در لیگ برتر ایران به ندرت شاهد حضور فول بک‌های تخصصی هستیم و جالب اینجاست سه تا شاید از بهترین مدافعان کناری (به سبک بازی پیستون راست و چپ) به نام‌های ابولفضل جلالی، صالح حردانی و جعفر سلمانی، در اسکواد استقلال حضور دارند. این یکی از دلایل مهمی بود که جواد نکونام تصمیم به استفاده از سیستم سه دفاعه گرفت.

ویژگی مهم دیگر این سیستم، حضور مدافعانی با قابلیت بازی با توپ و بازی سازی از عقب هستند که هم روزبه چشمی و هم سهرابیان و سلیمی، هر سه از این خصوصیت برخوردارند. البته حالا که شرایط بازگشت محمدحسین مرادمند فراهم است و رافائل سیلوا نیز به تیم اضافه شده، روزبه به پست اصلی خود بازگشته و فرمانده ترکیب استقلال در خط میانی شده است.

در سیستم ۲-۵-۳، دو مهاجم باید مکمل یکدیگر بوده و خصوصیاتی متفاوت داشته باشند. روملو لوکاکو و لائوتارو مارتینز در اینتر یا دیگو کاستا و ادن هازارد در چلسی، احتمالا مثال‌های بارزی برای این تفاوت در ترکیب یک تیم مدعی هستند. استقلال نیز به جز دیدار با نفت آبادان در تهران، اغلب از بلانکو و یک مهاجم دیگر با خصوصیاتی متفاوت و قابلیت پا به توپ شدن بهره برده و مهرداد محمدی و جلال الدین ماشاریپوف هر دو می‌توانند این نقش را به خوبی ایفا کنند.

پس مرور ترکیب استقلال نشان می‌دهد این تیم به خوبی می‌تواند سیستم سه دفاعه را پیاده کند و آمار و ارقام نیز موید آن است تصمیم تغییر زودهنگام جواد نکونام تا امروز که اثربخش بوده است. جالب اینجاست آخرین قهرمانی استقلال تحت هدایت فرهاد مجیدی نیز با همین روش حاصل شد و البته شاید ابتدا این آندره استراماچونی بود که پایه‌گذار این تغییر بنیادین در استقلال شد.

شگفت انگیز اینکه حتی منصور پورحیدری نیز در فصل ۷۹-۸۰ تیمش را با سیستم سه دفاعه رهبری کرده و به قهرمانی در آخرین دوره لیگ آزادگان رساند. پس مرور تاریخ باشگاه استقلال نشان می‌دهد هر گاه مربیان این تیم دست به استفاده از چنین روشی زده‌اند، نتیجه موفقیت آمیز بوده و به نظر جواد نکونام آخرین مثال روشن و دقیق برای اثبات این تئوری است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
وقت صبح
مجله زندگی
ارسال نظر