واکنش خنده‌دار مسئولین به افزایش قیمت گوشت

درحالی‌که قیمت گوشت در سطح خرده‌فروشی‌ها هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت کشاورزی هر گونه افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار را تکذیب کرد.
واکنش خنده‌دار مسئولین به افزایش قیمت گوشت
کد خبر : ۶۲۶۲۳

پس از اجرای سیاست جراحی اقتصادی و حذف تخصیص ارز به کالا‌های اساسی، قیمت بسیاری محصولات، از جمله گوشت قرمز، غرق در تورم شد و این محصولات رفته‌رفته از سفره خانوار ایرانی رنگ باختند. چنان‌که سال گذشته هر کیلوگرم گوشت قرمز در سطح خرده‌فروشی‌ها از محدوده ۷۰۰ هزار تومان هم عبور کرد تا طبق اعلام مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور به ایلنا در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۴۰۲، سرانه مصرف گوشت در ایران نصف شود.

 با توجه به ادامه روند رو به صعود تورم عمومی کالا‌ها و سیاست‌گذاری‌های دولت سیزدهم، ورود به سال جدید میزان نگرانی‌ها بابت افزایش سطح قیمت گوشت را بالا برد. با این حال مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهادکشاورزی گفته است: طرح این موضوع که افزایش نرخ دلار بر افزایش هزینه‌های دامداری‌ها تاثیر گذاشته، صحت ندارد و شایعه است. چراکه نهاده‌های دامی با ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان تامین و تحویل دامداران کشور می‌شود.

بنا بر اعلام مسعود امراللهی، افرادی که از افزایش قیمت گوشت قرمز با توجه به افزایش نرخ ارز صحبت می‌کنند کاسبان تحریم هستند و اظهارنظر‌هایی مبنی بر افزایش قیمت گوشت در هفته‌های آینده با هدف تشویش بازار و اذهان عمومی مطرح می‌شود.

او همچنین تاکید کرد که هرگونه تغییر در قیمت کالا‌های اساسی بدون مجوز ستاد تنظیم بازار کشور مورد تایید نیست و تخلف محسوب می‌شود.

داده‌های رسمی دولت ادعای وزارت کشاورزی را نقض کرد!
اکنون در شرایطی مسئولان وزارت کشاورزی هرگونه افزایش قیمت گوشت را تکذیب می‌کنند که حتی داده‌های مرکز آمار هم که مرکز پژوهشی دولتی است، این اظهارات را زیر سوال می‌برد.

۲۹ دی ۱۴۰۲ علیرضا پیمان‌پاک، قائم‌مقاوم وزارت کشاورزی، با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری تلویزیون دولتی، قیمت تعادلی برای شقه گوسفندی را حدود ۴۰۰ هزار تا ۴۲۰ هزار تومان اعلام کرد و مدعی شد تا پایان سال این رقم در بازار حکم‌فرما می‌شود.

حال داده‌های جدید مرکز آمار که بازوی پژوهشی دولت شناخته می‌شود از متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب اسفندماه میانگین قیمت گوشت قرمز را ۵۶۰ هزار تومان محاسبه کرده است. طبق این داده‌ها در آخرین ماه سال گذشته قیمت گوشت بین ۴۴۰ هزار تا ۶۵۱ هزار تومان بود. میانگین قیمت گوشت گوساله نیز در ماه نامبرده ۵۳۷ هزار تومان اعلام شد.

بر اساس گزارش مذکور درصد تورم ماهانه و نقطه‌ای برای گوشت گوسفندی به‌ترتیب ۱.۷ و ۵۷ درصد بوده و برای گوشت گوساله ۱.۲ و ۷۰ درصد محاسبه شده است؛ بنابراین حتی داده‌های رسمی دولت هم اولین مهر باطل را بر ادعای عدم افزایش قیمت گوشت قرمز می‌زنند و مشخص می‌کنند که گرانی گوشت قرمز ارتباط چندانی به کاسبان تحریم ندارد و واقعیت تلخی است که شهروندان هر روز با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین اگر اشخاص یا گروهی هم از چنین فضایی سود می‌برند احتمالاً همان افرادی هستند که مدام از ارزانی گوشت قرمز دم می‌زنند و چشم خود را روی داده‌های رسمی بسته‌اند.

در این بین اطلاعات مرکز آمار با آنچه مردم سروکار دارند، همخوانی چندانی ندارد. اگر مسئولان وزارت کشاورزی برای خرید گوشت قرمز مورد نیاز خود سری به قصابی‌ها بزنند متوجه قیمت‌هایی می‌شوند که با اعلام آن‌ها فاصله دوبرابری دارد.

برای این کار دیگر نیازی به مراجعه حضوری نیست و قیمت‌های موجود در سایت‌های فروشگاهی هم وضعیت بازار را به نمایش می‌گذارد. چنان‌که در این فروشگاه‌ها قیمت گوشت شقه گوسفندی به حدود ۸۴۰ هزار تومان رسیده است؛ یعنی تقریباً ۱۰۰ درصد گران‌تر از قیمت تعادلی که کمتر از سه ماه پیش قائم‌مقام وزارت کشاورزی به آن اشاره کرده بود.

رشد ۲۹۷ درصد قیمت گوشت قرمز در دولت رئیسی
از سوی دیگر مسئولان وزارت کشاورزی شاید قبل از اینکه دنبال مقصری برای گرانی گوشت بگردند و درصدد سانسور قیمت‌ها برآیند، شاید بهتر باشد یادی از قیمت گوشت قرمز در ابتدای روی کار آمدن خود کنند که به استناد اطلاعات مرکز آمار ۱۴۱ هزار تومان بود؛ اما اکنون همین کالا طبق داده‌های همان مرکز پژوهشی، در هر کیلو با نرخ ۵۶۰ هزار تومان به دست مردم می‌رسد. این بدان معناست که پس از گذشت دو سال و نیم از فعالیت دولت سیزدهم، مردم گوشت قرمز را ۲۹۷ درصد گران‌تر از زمان روی کار آمدن آن می‌خرند.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر