آیا واکسن‌های ما بر کرونای تازه تاثیردارد؟ در چین چه می‌گذرد ؟

مینو محروز می‌گوید: اگر واکسن‌ها پوشش سویه اومیکرون را داشته باشد تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سویه تازه دارد. واکسن‌های تازه آمریکا هم برگرفته از سویه اومیکرون است.
آیا واکسن‌های ما بر کرونای تازه تاثیردارد؟ در چین چه می‌گذرد ؟
کد خبر : ۹۷۷۳

چرا موج تازه کرونا خطرناک است؟

اغراق نیست بگوییم کرونا دیگر فراموشمان شده بود، از روزهای سیاه مرگ‌های سه رقمی گذر کرده بودیم و دلخوش بودیم به رکوردداری روزهای صفر کرونا. اما حالا آرام آرام صدای پای پای کرونا دوباره به گوش می‌رسد، هر چند این کندی به شم ما شهروندانی آمده که نمی‌خواهیم باور کنیم دوباره گرفتار این ویروس منحوس خواهیم شد اما اپیدمیولوژیست‌ها این کندی را شتابناک می‌بینند. آنها می‌گویند سویه تازه که دوباره از شرق دور آغاز شده زیرمجموعه سویه اومیکرون است و سمج‌تر از آن است که واکسن‌ها هم اثری بر آن داشته باشد. کرونا دارد بازمی‌گردد. اما این گزاره هولناک وقتی اهمیتی ندارد که همچنان ما پروتکل‌های معمول را رعایت کنیم. سوی دیگر این ماجرا هم البته که سیاست‌ها دولت است که از تجربه گذشته باید درس بگیرد. با مینو محرز متخصص بیماری‌های عفونی  در این باره حرف زدیم. کسی که معتقد است سویه تازه با سفرهای سال آخر میلادی آغاز شده و به زودی در ایران هم شیب ابتلاها بالا خواهد رفت.

سویه جدید واکسن گریز است ؟

شایعات درباره سویه تازه همچون همه سه سال گذشته در رابطه با سویه‌های جدید رواج دارد. حرف ابتدایی درباره سویه تازه هم همین است، اینکه  گفته می‌شود سویه جدید واکسن نمی‌شناسد! مینو محرز به فردا می‌گوید « طبعا کسانی که پیش از این مبتلا به اومیکرون شده‌اند نسبت به سویه تازه مصونیت بیشتری دارند تا نسبت به افرادی که به سویه ووهان یا بعدترها مبتلا شده‌اند. در نتیجه اگر واکسن‌ها پوشش سویه اومیکرون را داشته باشد تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سویه تازه دارد. واکسن‌های تازه آمریکا هم برگرفته از سویه اومیکرون است.»

آیا واکسن‌های ما بر کرونای تازه تاثیردارد؟

پوشش واکسیناسیون در ایران در حد قابل قبولی انجام شده است. نشانه آن را هم می‌توان در تعداد اندک مبتلاهای روزانه طی ماه‌های گذشته و افزایش روزهای «مرگ صفر کرونایی» در این ماهها دید اما حالا  واکسن‌های ایرانی در رابطه با سویه تازه چه باید کنند؟ به این معنا  که چقدر باید نگران ابتلا باشند و مهم‌تر اینکه واکسن‌های ایرانی چقدر در برابر سویه تازه موثرند؟ مینو محرز به فردا می‌گوید « خوشبختانه واکسن‌ ایرانی برگرفته از سویه اومیکرون وجود دارد، به این معنا که واکسن برکت از سویه اومیکرون گرفته شده و تاثیرگذاری بیشتری نسبت به سویه تازه دارد.»

تکرار روزهای سیاه؟

هر سویه رفتارهای متفاوتی از خود دارد آنطور که مینو محرز به فردا می‌گوید سویه تازه هم از این قاعده مستثنی نیست. او می‌گوید « اساسا سویه جدید قدرت سرایت بالاتری نسبت به سویه‌های پیشین دارد. و البته بهترین راه هم عدم ابتلا به آن است. به این معنا که بهترین راه همان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. نکته مهم این است که جامعه ایرانی نشان داده از تجربیات  تلخ گذشته درس نمی‌گیرد. ممکن است این رویه به واسطه خستگی  زیان‌های اقتصادی و روانی در طول دوران سه سال گذشته باشد اما باز هم باید بدانیم که بیشتر از جان عزیزانمان چیزی مهم‌تر نداریم و مهم‌ترین رفتار همان رعایت پروتکل‌هاست. به این معنا که جامعه باید بداند می‌تواند با رعایت کردن هما نشیوه‌نامه‌های معمول از این بزنگاه هم عبور کند.»

از طغیان کرونای چین بترسیم!

موج در راه شباهت‌های بسیاری با همان سویه ووهان ابتدایی در سال 98 دارد. از مینو محرز می‌پرسیم قرار است هما نرویه سال 98 تکرار شود؟ او می‌گوید « مدتی پیش در جلسه کمیته کشوری کووید در این رابطه هشدار داده بودم چراکه در سال ۹۸ هم که این بیماری وارد کشور دقیقا در ایام تعطیلات سال جدید میلادی بود و تعداد زیادی از افراد تبعه کشور چین که در ایران زندگی می‌کردند، برای سال نو به کشورشان رفتند و هنگام بازگشت بیماری کووید را به کشور ما آوردند. اگر امسال هم مراقب نباشیم مانند ۳ سال گذشته سویه جدید این بیماری وارد کشور می‌شود.»

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
عرشه
مجله زندگی
ارسال نظر