خبرهای جدید از رتبه‌بندی معلمان | پرداخت حقوق بر اساس احکام قطعی از ابتدای سال

کارنامه مفصلی در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت که ارزشیابی‌هایی که در رتبه‌بندی انجام‌شده است را در اختیار معلمان قرار می‌دهد که بر اساس این نتایج معلمان می‌توانند مسیری که برای رشد و توانمندی سازی خود نیاز دارند را برنامه‌ریزی کنند.
خبرهای جدید از رتبه‌بندی معلمان | پرداخت حقوق بر اساس احکام قطعی از ابتدای سال
کد خبر : ۱۶۳۰۰

سال ۱۴۰۱ سال اول اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان بود و در واپسین روزهای اسفندماه اعلام شد که همه معلمان رتبه قطعی خود را دریافت کرده‌اند و پرداخت حقوق‌ها از ابتدای سال آینده بر اساس احکام قطعی رتبه‌بندی انجام خواهد شد.

فرایند رتبه‌بندی معلمان پس از طی دوره‌ای چندماهه و آغاز رسمی بارگذاری مدارک و مستندات از سوی معلمان از مردادماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد و در نهایت وزارت آموزش و پرورش در روز ۲۲ اسفندماه اعلام کرد که که رتبه‌ نهایی ۹۳۰ هزار فرهنگی بازنشسته و شاغل مشمول رتبه بندی صادر شده است.

در این میان معلمان گلایه‌هایی از رتبه‌های اعلامی خود داشتند که معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به علت این حجم از نارضایتی معلمان از رتبه‌های اعلامی‌شان گفت که از زمان مشاهده رتبه در سامانه، مهلت ۱۰ روزه‌ای برای معلمان درنظر گرفته می‌شود تا بتوانند اعتراضات خود را به ثبت برسانند.

رسیدگی به اعتراضات رتبه‌بندی به شرط ثبت آن

ستاری‌فرد گفت: به نظر می‌رسد توزیع رتبه‌ها منطقی است؛ اگر معلمان اعتراضاتی دارند چارچوبی پیش بینی شده که بتوانند آن را ثبت کنند. رتبه بندی و ارزیابی کار انسان است و خطا دارد و این خطاها را رد نمی‌کنیم. حتما فرایند ارزیابی ما مجدد قابل بازنگری است. به مشکلات رسیدگی می‌کنیم از جمله آنها که سنوات خدمتی بالا دارند یا آنها که ارزیاب به مدارکشان امتیاز نداده است. اینها همه قابل بررسی مجدد هستند، مشروط به ثبت اعتراضات.

وزیر آموزش و پرورش نیز در آخرین اظهارنظرش پیرامون رتبه بندی در سالی که گذشت اظهار کرد: رتبه‌بندی شروع شده و امسال در سقف اعتبارات تعیین شده پرداخت می‌شود. از سال آینده(۱۴۰۲) حقوق به طور کامل برای همکاران بر مبنای رتبه‌ای که دارند، پرداخت می‌شود. اعتراض حق همکاران من است. در سامانه‌ای که پیش‌بینی شده تمام فرآیند ثبت می‌شود. همکاران و دستگاه‌های نظارتی هم می‌توانند ببینند.

منشاء اعتراضات دو چیز است؛ اول اینکه ممکن است امتیازاتی به فرد داده نشده یا کمتر داده شده باشد. اما بیشتر اعتراضات مربوط به این است که همکاران به دلیل مشغله کاری که دارند، قانون، آیین‌نامه و دستورالعمل را به دقت نخواندند و مدارک را به دقت بارگذاری نکردند.

وی افزود: همانطور که قبلاً گفته شد، همکاران مدارکشان را دقیق بارگذاری کنند تا دیگر اعتراضی صورت نگیرد و همکاران آنچه حق‌شان است، دریافت کنند.

به گزارش ایسنا، در روز چهارشنبه، بیست و چهارم اسفندماه، مسئولان وزارت آموزش و پرورش و اعضای هیئت ممیزی رتبه‌بندی نشستی مجازی با مدیران مدارس برگزار و جزئیاتی درباره رتبه‌بندی و روند رسیدگی به اعتراضات مطرح کردند که در ادامه به صورت خلاصه به مهمترین بیانات مطرح شده اشاره می‌شود:

باید به سوالات معلمان پاسخ داده شود

سید مجتبی هاشمی، مدیرکل ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه قانون رتبه‌بندی معلمان اولین تجربه آموزش‌وپرورش بود گفت: مبنای رتبه‌بندی، خوداظهاری معلمان اجرا شد و مدارکی که معلمان ارائه دادند توسط مدیر مدرسه بررسی شد. تمام تلاش اعضای هیئت ممیزه استانی و مرکزی بر این اساس بوده است که تمامی ارزیابی‌ها بر اساس مدارک ارائه‌شده باشد و دقت نظر کافی برای احقاق حق معلمان وجود داشته باشد. بر اساس پیش‌بینی قانون، معلمان می‌توانند نسبت به رتبه‌های کسب‌شده اعتراض کنند و هدف ما کمک به معلمان است تا به‌حق قانونی خود برسند.

وی ادامه داد: در حوزه رسیدگی به اعتراضات سه‌گام را تعریف کرده‌ایم. گام اول، ثبت اعتراض است که ۱۰ روز مهلت دارد. در گام دوم اجازه اصلاح برخی مستندات و مدارک را به فرد می‌دهیم و در گام سوم رسیدگی به شکایات آغاز می‌شود و با استفاده از ظرفیت کارگروه‌ها در سطح منطقه، پرونده‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند و معاونت‌های مناطق کارگروه‌هایی را بر اساس آیین‌نامه هیئت‌های رسیدگی تشکیل و رسیدگی به اعتراضات را آغاز می‌کنند که اگر نیاز به بازبینی مدارک و مستندات باشد آن را انجام خواهند داد.

هاشمی با بیان اینکه باید میزهای پاسخگویی به همکاران با عضویت ادارات سنجش، منابع انسانی و ارزیابی عملکرد تشکیل شود و به سؤالات معلمان در این حوزه پاسخ داده شود و نگرانی‌های آنان را رفع کنند گفت: به همه معلمان اطمینان خاطر می‌دهم که تقاضاهای تک‌تک آنان را با استفاده از ظرفیت‌هایی که در استان‌ها و مناطق داریم، خواهیم شنید و وضعیت رسیدگی به مدارک را در هفته‌های آینده آغاز خواهیم کرد و در مسیر حق و قانون حرکت خواهیم کرد.

چرا برخی معلمان با سنوات بالا، رتبه پایین کسب کردند؟

محسن زارعی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با بیان اینکه نظام رتبه‌بندی به‌صورت سامانه‌ای در تمامی مراحل آن انجام شد و تمام سوابق ثبت‌شده است که به‌صورت یک بانک کامل در اختیار آموزش‌وپرورش قرار دارد گفت: همه مشمولان قانون رتبه‌بندی شامل این طرح شدند و هیچ استثنایی برای هیچ فرد یا گروهی قائل نشدیم و همه به‌صورت یکسان موردبررسی قرار گرفتند. همه مراحل رتبه‌بندی بر اساس قانون و ظرفیت‌های قانونی انجام شده است و در انجام رتبه‌بندی از ظرفیت‌های داخلی آموزش‌وپرورش و معلمان استفاده شد و ارزیابان حرفه‌ای از همکاران آموزش‌وپرورشی ما بودند و از خارج از مجموعه نظام آموزش‌وپرورش در این فرایند دخیل نبودند.

وی ادامه داد: خودارزیابی معلمان، ملاک ارزیابی نبود، بلکه هدف ما آشنایی معلمان با فرایند رتبه‌بندی بود تا بدانند در طول فرایند رتبه‌بندی چه فرایندهای وجود خواهد داشت و چگونه رتبه‌بندی می‌شوند.

زارعی با اشاره به اینکه مدیران مدارس به توصیف و ارزیابی رفتارها و فعالیت‌های معلمان پرداخته‌اند و برای اینکه استانداردسازی صورت بگیرد رفتارهای استانداردسازی شده‌ای در اختیار مدیران مدارس قرار گرفت تا بر اساس فعالیت‌های معلمان یکی از سطوح فعالیت را انتخاب کنند گفت: به‌عنوان‌مثال در شایستگی تعامل و ارتباط مؤثر ابعادی مانند؛ خوب صحبت کردن، خوب شنیدن، انتقال مفاهیم و غیره مدنظر بوده است و با این مصادیق در سامانه، توصیف رفتار سنجیده و تبدیل به امتیاز می‌شد که به معنای امتیاز مستقیم مدیر نبوده است.

وی اضافه کرد: مدیران مدارس مرجع مورد وثوق ما بودند که باید مدارک بارگذاری شده را با اصل مدارک تطبیق می‌دادند که این مستندات از جنس شایستگی بوده است و سایر مستندات مانند مدارک تحصیلی، ارزشیابی معلمان و غیره در سامانه موجود بود. در مرحله بعد ارزیابان به بررسی مدارک می‌پرداختند. ارزیابان توصیف رفتار با مصادیق رفتار را بررسی می‌کردند و اگر همکاری در این حوزه نمره‌ای کسب کرده است، باید بررسی می‌کردند، چه مدرکی در سایر بخش‌ها در این حوزه داشته است. همچنین ارزیابان اگر به این نتیجه می‌رسیدند که مستندی مربوط به آن سنجه نیست، کدهایی برای اعضای هیئت ممیزه درج می‌کردند. اعضای هیئت ممیزه بر اساس نظر ارزیابان بررسی را انجام می‌دادند و اگر مغایرتی وجود داشت پرونده را به ارزیابان ویژه ارسال می‌کردند.

زارعی بیان کرد: رتبه سه را باید اعضای هیئت ممیزه‌های استان تائید می‌کردند و برای رتبه‌های ۴ و ۵ را باید هیئت ممیزه مرکزی تائید می‌کرد، لذا مجدداً فرایندهای بررسی مدارک در هر دو هیئت موردبررسی قرار می‌گرفت و برای تک‌تک همکاران این فرایند انجام‌شده است.

وی با بیان اینکه پس از صدور احکام و تعیین رتبه ممکن است خطای انسانی رخ داده و یا در سامانه مشکلی پیش‌آمده باشد گفت: همکاران محل اعتراض دارند و ممکن است همکاران بر اساس ارزیابی کیفی که انجام‌شده است، اعلام کنند که مدارک دیگری داشته‌اند که قابلیت بررسی دارد و بخش‌هایی که نیاز به مستند نداشته است در این مرحله نیز نیاز به بارگذاری مستندات ندارد، اما مدارکی که قابلیت بارگذاری مستندات داشته است می‌توانند در مرحله اعتراض بارگذاری کنند.

زارعی با اشاره به اینکه برخی همکاران با سنوات بالا رتبه‌های پایین را کسب کرده‌اند، اظهار کرد: امتیاز سنوات برای معلمان با ۳۰ سال سابقه کار نهایتاً ۶۰ امتیاز است و مدرک تحصیلی حداکثر ۸۰ امتیاز دارد و مطمئنیم همکاران با مدارک تحصیلی یا سابقه کار بالا شایستگی‌های فراوانی دارند که نیاز است این شایستگی‌ها را با استفاده از مدارکی که اخذ کرده‌اند، ارائه دهند.

وی تصریح کرد: کارنامه مفصلی در اختیار معلمان قرار خواهد گرفت که ارزشیابی‌هایی که در رتبه‌بندی انجام‌شده است را در اختیار معلمان قرار می‌دهد که بر اساس این نتایج معلمان می‌توانند مسیری که برای رشد و توانمندی سازی خود نیاز دارند را برنامه‌ریزی کنند.

معلمانی که هیچ مدرکی از آن‌ها به هیئت ممیزه نرسیده، رتبه‌ای برای آن‌ها درج نشده

سجاد سیاح، رئیس مرکز توسعه آموزش مجازی، فناوری و امنیت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حوزه اعتراضات معلمان به رتبه‌های اعلام‌شده، دو بخش برنامه‌ریزی‌شده است که در بخش اول همکاران می‌توانند در حوزه مصادیقی که نسبت به آن اعتراض دارند، آن مصادیق را بنویسند و بارگذاری جدیدی را در این مرحله برنامه‌ریزی نکرده‌ایم و به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنیم که اگر همکاری نیاز به رجوع به مدرسه و ادارات دارد برای اخذ مدارک را دارد، با توجه به تعطیلات پیش رو ازنظر کمبود وقت و زمان متضرر نشوند گفت: برای برخی افراد هیچ‌گونه رتبه‌ای درج نشده است و به‌این‌علت است که هیچ مدارکی از این افراد به هیئت ممیزه نرسیده است.

وی افزود: به دلیل فشردگی و حجم کار ممکن است رضایت همکاران را کسب نکرده باشیم، لذا در سال جاری اعتراضات به‌طور ویژه بررسی خواهد شد و به دنبال احقاق حق همه همکاران خواهیم بود.

بررسی مجدد همکاران در سال سوم اجرای رتبه‌بندی

صادق ستاری فرد، معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز با بیان اینکه رتبه‌بندی نقطه شروع و پایان ندارد، رتبه‌بندی یک نظام است که در طول خدمت همه همکاران ادامه دارد و همه تلاش ما این بود که به‌طور کامل از قانون استفاده کنیم گفت: در سال دوم رتبه‌بندی هستیم و نص قانون این است که در سال سوم همکاران مجدداً باید بررسی شوند. فرایند رتبه‌بندی همچنان ادامه دارد و همه همکاران شامل آن خواهند شد. باید رتبه‌های همکاران در این مرحله تا پایان اسفندماه اعلام می‌شد.

وی افزود: پشتیبانی رئیس‌جمهور و پیگیری‌های مکرر وزیر آموزش‌وپرورش باعث شد تا ما بتوانیم مرحله استقرار رتبه‌بندی را انجام دهیم.

ستاری‌فرد گفت: خود را مکلف می‌دانیم که اعتراضات همکاران را پاسخ دهیم و برخی اشکالاتی که رؤیت شده است را حل خواهیم کرد. خود را متعهد می‌دانیم که نسبت به اعتراض همکاران اقدام کنیم، لذا مراحل انجام این کار در حوزه‌های مختلف ازجمله حوزه فناوری و ارزیابی و عملکرد و سنجش انجام‌شده است.

مجله زندگی
ارسال نظر