مزیت طرح رتبه بندی برای معلمان چیست ؟

طرح رتبه بندی معلمان که چندسالی مطرح بود و آماده اجرا شدن است چه مزیتی برای معلمان کشور دارد؟
مزیت طرح رتبه بندی برای معلمان چیست ؟
کد خبر : ۱۶۵۱۴

سرانجام رتبه قطعی معلمان در نیمه دوم اسفندماه ۱۴۰۱ برای ۹۳۰ هزار فرهنگی و بازنشسته وزارت آموزش و پرورش صادر شد؛ اما اعتراضاتی را از سوی برخی معلمان به رتبه‌هایشان در پی داشت . این اعتراضات در ماه‌های گذشته نیز از نحوه اجرای قانون رتبه‌بندی وجود داشت. البته وزارت آموزش و پرورش مهلتی برای ثبت اعتراض به احکام صادره درنظر گرفت.

رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید. رتبه‌بندی معلمان دارای ابعاد و زوایای مختلفی است که معلمان باید نسبت به آن آشنایی داشته باشند.

بر اساس رتبه بندی معلمان آن‌ها با در نظر گرفتن معیار‌هایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آن‌ها بر همین اساس تعیین می‌شد. رتبه‌بندی معلمان اواخر آبان ماه سال گذشته به تصویب رسید. رتبه بندی معلمان برای کلیه معلمان، در یکی از رتبه‌های ماده (۳) این قانون و مطابق آیین نامه اجرائی آن حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ قانون، انجام می‌شود.

کارشناس مسائل آموزشی می‌گوید: اگر چه افزایش حقوق معلمان در رتبه بندی با توجه به تورم موجود در کشور، مبلغ ناچیزی است و جواب­گوی زندگی آن‌ها نیست، شایسته است که بررسی به اعتراضات رتبه­‌های صادر شده نیز در اسرع وقت انجام شود تا حداقل برخی از مشکلات این قشر زحمت کش کاهش پیدا کند.

رتبه بندی معلمان برای ارتقای شأن و مقام معلم و بهبود معیشت فرهنگیان طی ۱۰ سال گذشته بالاخره در ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان رسید و ۲۳ اسفند برای اجرا به آموزش و پرورش ابلاغ شد و مقرر گردید که طبق قانون از مهر ۱۴۰۰ اجرایی و معوقات آن پرداخت گردد.

بعد از کلی کش و قوس در پاییز ۱۴۰۱ بود که رتبه یک برای همه معلمان صادر شد و رتبه ­های واقعی منوط به ارزیابی ارزیابان و هیأت ممیزه و بررسی مستندات معلمان شد، در اسفند ماه ۱۴۰۱ بیشتر احکام قطعی برای معلمان صادر شد و مقرر شد که حقوق اسفند ماه با احکام جدید پرداخت و معوقه آن نیز از ابتدای سال ۱۴۰۰ واریز شود، درحالی که بسیاری از معلمان از رتبه واقعی خود راضی نبوده و اعتراض داشتند، همه منتظر دریافت حقوق اسفندماه با احکام واقعی صادر شده و پرداخت معوقات یک سال آن بودند.

کارشناس مسائل آموزشی در این رابطهمی‌گوید: طبق روال سنوات گذشته حقوق تا ۲۰ اسفند واریز می­‌شد، ولی سال گذشته تا ۲۹ اسفند ماه هنوز واریزی حقوق فرهنگیان انجام نشده بود و همه منتظر پرداخت حقوق با احکام واقعی رتبه بندی بودند. در خبر‌ها اعلام شد که به علت ناهماهنگی وزارت آموزش و پرورش با سازمان برنامه و بودجه، حقوق به صورت علی­الحساب واریز می‌شود.

حسین معافی افزود: عصر روز ۲۹ اسفند مبلغ ناچیزی که معادل نصف حقوق ماه­‌های قبل بود به حساب معلمان واریز شد، بعد اعلام شد که خطای سیستمی باعت این مشکل شده و اصلاح می­‌گردد. با پیگیری معلمان از طریق نمایندگان مجلس و وزارتخانه آموزش و پرورش مقرر شد که این موضوع پیگیری شود.

وی ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه مشکل مالی را مطرح کرد و اظهار داشت که پرداخت حدود ۳۶ همت از ۳۸ همت مصوب مجلس بابت رتبه بندی معلمان در سال قبل را انجام داده و پرداخت‌های بعدی را نخواهد داشت.

کارشناس مسائل آموزشی گفت: رئیس جمهوری در ۲۹ اسفند دستور پیگیری موضوع پرداختی بر اساس احکام قطعی رتبه بندی معلمان در اسرع وقت را به معاون اول خود اعلام کردند و برخورد با مقصرین این رویداد را خواستار شدند، وزیر آموزش و پرورش نیز پیگیری‌های لازم را برای پرداخت شدن کامل حقوق اسفند برابر احکام قبلی را انجام دادند و باعث شد که صبح اول فروردین۱۴۰۲ مابقی حقوق‌ها واریز گردد، بنابراین حقوق اسفند بر اساس احکام قبلی و با رتبه یک برای همه فرهنگیان پرداخت شد و احکامی جدیدی که بر اساس رتبه‌های واقعی صادر شده بود پرداخت نگردید.

معافی ادامه داد: امید است که با پیگیری‌های رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش، در اولین فرصت در سال جدید، رتبه بندی معلمان که سال‌ها در بوق و کَرنا شده و بار‌ها و بار‌ها شأن و مقام معلم را زیر سوال برده و باعث رنجش خاطر فرهنگیان عزیز شده به سرانجام برسد و احکام جدید با رتبه‌های واقعی و با پرداخت معوقات آن از مهر ۱۴۰۰ پرداخت شود.

وی بیان کرد: سایر کارمندان دولت بدون هیچ دغدغه‌­ای افزایش حقوقی تحت عنوان فوق­ العاده ویژه را دریافت کردند، ولی معلمان را به بهانه اجرای رتبه بندی از دریافت فوق­العاده ویژه معاف کردند و حتی نیرو‌های اداری و خدماتی آموزش و پرورش نیز که شامل رتبه بندی نمی‌شوند از آن محروم ساختند.

این کارشناس گفت:اگر چه افزایش حقوق معلمان در رتبه بندی با توجه به تورم موجود در کشور، مبلغ ناچیزی است و جوابگوی زندگی آن‌ها نیست، شایسته است که بررسی به اعتراضات رتبه­‌های صادر شده نیز در اسرع وقت انجام شود تا حداقل برخی از مشکلات این قشر زحمت کش کاهش پیدا کند.

بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ستاری‌فرد در پایان ضمن تشکر از همراهی و همکاری شبانه‌روزی همکاران خود در ستاد، استان‌ها و مناطق افزود: برخی مناطق و استان‌ها در صدور احکام بسیار خوب عمل کردند؛ ولی متاسفانه تعدادی نیز از فرصت آبان ماه، آنچنانکه انتظار داشتیم، استفاده نکردند؛ بنابراین باید این ۲ هفته پیش‌رو دوچندان تلاش کنیم تا مزایای رتبه‌بندی را بطور کامل مستقر کنیم و به طور موازی ارزیابی و تعیین امتیاز رتبه افراد نیز دنبال شود، نکته قابل توجه اینکه همچنانکه قبلا تاکید و تصریح شد مسئولیت صدور احکام رتبه‌بندی مشمولان، تسریع و دقت در کار و حسن انجام امور مربوط با مدیران مناطق و مدیران کل استان هاست، وزارت‌خانه نیز باید در این راستا نقش تنظیم‌گری و تسهیل‌گری خود را بخوبی ایفا نماید تا ان شاء الله هم رضایتمندی شغلی معلمان و هم کیفیت‌بخشی آموزشی و پرورشی محقق شود.

طرح رتبه بندی معلمان مراحل نهایی را طی می‌کند طبق گفته سخنگوی وزارت آموزش و پرورش متن آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نهایی شده است. مقدمات رتبه‌بندی معلمان نیز آماده شده است. یکی از اولویت‌های دولت‌ها باید توجه به فرهنگیان باشد و در همین راستا رتبه‌بندی معلمان اجرا می‌شود. طبق گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه رتبه‌بندی معلمان باید منجر به ارتقای کیفیت آموزش شود.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
مزیت رتبه بندی این بود که افزایش حقوق رو ده سال گره زدن به این و اینجوری سر معلم کلاه گذاشتن که با گذشتن زمان و افزایش تورم معلمارو زیر زیر خط فقر و فلاکت قرار بدن و دست آخر هم شد خالی بندی