سفر به گیلان را با چه غذاهایی خوشمزه‌تر کنیم ؟

توریسم غذا در ایران چندان توسعه نیافته‌است. با این حال و در عین همین توسعه نیافتگی چند استان و شهر در ایران هستند که به مقصد محبوب غذادوستان تبدیل شده اند. یکی از این استان‌ها گیلان و یکی از این شهرها رشت زیباست. اگرچه شمال ایران به خودی خود انقدر جاذبه دیدنی دارد که مسافران را به سمت خود جلب کند اما کم نبودند کسانی که برای خوردن یک پرس غذای جذاب گیلانی مسیر جاده‌ها را در پی گرفته‌اند تا به رشت و لاهیجان و انزلی برسند. استانی که تنوع غذایی عجیبی دارد و رابطه مردمش با غذا و خوردنی کاملا متفاوت است.
سفر به گیلان را با چه غذاهایی خوشمزه‌تر کنیم ؟
کد خبر : ۱۶۶۷۹

اگرچه خوردنی‌های رشت بسیار معروف و محبوب است اما در اینجا سعی داریم شماری از بهترین غذاهای گیلانی را به شما معرفی کنیم. شاید انگیزه‌ای شد که برای خوردن یک باقلا قاتق خوشمزه راهی این استان شوید.

باقلا قاتق

یکی از غذاهای اصیل گیلانی باقلا قاتق با مرغانه یا همان تخم مرغ خودمان است. غذایی که شکل و شمایلش از خورش‌های کلاسیک ایرانی کمی متفاوت است و پختنش هم به مهارت بالایی نیاز دارد. این غذای گیلانی ترکیبی از باقالی، شوید خشک، سیر، تخم مرغ، روغن، نمک و زردچوبه است و به عنوان یک خورش با برنج سرو می‌شود. نکته مهم در پخت این غذا کیفیت و نوع باقلای آن است که تهیه این غذا را در گیلان از بقیه نقاط مازندران متفاوت می‌کند. یکی از نکات جذاب غذاهای گیلانی ساید دیش‌های یا همان کنار بشقابی‌های فراوانی است که روی یک میز چیده می‌شود. مثلا توصیه می‌شود باقلا قاتق را با ماهی یا (کولی) شور، سیر تازه یا خشک، ترشی هفت بیجار، ترب و برگ ترب، زیتون یا زیتون پرورده بخورید.

میرزاقاسمی

این یکی از آن غذاهای گیلانی است که شهرتی ملی پیدا کرده و خیلی محتمل است در رستورانی در بوشهر هم یک بشقابش را پیدا کنید. غذایی ساده که به عنوان خورش نان یا برنج سرو می‌شود. اگرچه در رستوران‌های گیلان مرسوم است که چند غذای اصلی سفارش می‌دهید و کنارش یکی دو بشقاب میرزا قاسمی هم می‌گذارید. غذایی که از بادمجان کبابی، گوجه و سیر تهیه می‌شود و تخم‌مرغ را جداگانه برای گذاشتن رویش نیمرو می‌کنند.

لوبیا کباب

این یکی از آن دست غذاهای جالب توجه گیلانی‌هاست. غذایی که نشان می‌دهد گوشت قرمز کباب شده چه جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ غذایی مردم گیلان دارد. لوبیا کباب یک صبحانه محبوب در گیلان است که به ویژه در مناطق کوهستانی چون سیاهکل بسیار مرسوم است. این صبحانه از یک کاسه لوبیای گرم که یک سیخ کباب چنجه داخل آن کشیده می‌شود تشکیل شده و با روغن زیتون رودباری و لیمو ترش سرو می‌شود و با خوردنش می‌توانید مطمئن باشید تا ناهار گرسنه‌تان نمی‌شود.

ترش تره

یکی دیگر از غذاهای گیلانی که شهرتی ملی دارد ترش تره است. غذایی که طعم متفاوتش را مدیون دو سبزی وحشی و بومی گیلان به اسم‌های  «خالواش» و «چوچاق» است. در این خورش هم خبری از گوشت، مرغ یا ماهی نیست و تخم مرغ زحمت تامین پروتئین را نمی‌کشد و با برنج سرو می‌شود.

ثثثثشصث

پلا کباب

پرتکرارترین مغازه و رستوران در گیلان پلاکبابی‌های این شهر است که شاید از نانوایی‌ها هم تعدادشان بیشتر باشد. پلا کباب هم یک غذای کلاسیک و مرسوم گیلانی است که طرفداران زیادی دارد. غذایی ساده که از یک کته برنج ساده و یک سیخ کباب گاو تشکیل شده است. از آنجایی که بافت گوشت گاو کمی سخت‌تر از گوسفند است پختن آن هم مهارت بالایی می‌خواهد. برای همین خیلی مهم است که در گیلان در چه مغازه‌ای پلا کباب می‌خورید. انزلی از مهم‌ترین مراکز پلاکبابی‌های گیلان است.

کباب ترش

کباب گوشت گاوی که با رب انار، گردو و چند چیز دیگر مزه دار شده باشد را کباب ترش می‌گویند و از جمله غذاهای محبوب رستورانی در گیلان است.

سیرابیج یا سیراویج

یکی دیگر از غذاهای محبوب گیلانی سیرابیج است. بیج در گیلانی به معنی سرخ شده است و این غذایی است که از سرخ کردن برگ‌های تازه سیر به دست می‌آید. برای همین در هر فصلی نمی‌توان یک سیرابیج خوب خورد و در فصل رویش و برداشت سیر بهترین ترکیب‌های این غذا را می‌توان پیدا کرد. این غذا بسیار ساده و سریع تهیه می شود. خوشمزه و پرخاصیت است. رنگ آن زیباست. از برگ سیر تازه که در روغن کمی تفت داده می شود، تخم مرغ همراه با نمک، فلفل و زردچوبه تهیه می‌شود.سیرابیج را با برنج مصرف می کنند.

کلام آخر

تجربه‌های غذایی در گیلان به این لیست محدود نمی‌شود و در اینجا تنها تلاش کردیم بخشی از معروف‌ترین‌هایش را برای شما نام ببریم. اگر به دنبال تجربه غذایی متفاوت هستید شاید لازم باشد یک هفته‌ای در گیلان اتراق کنید و شهر به شهر به دنبال مزه‌ها بروید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر