خبر مهم وزیر اقتصاد از اعتبار ۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان + جزییات

وزیر اقتصاد گفت: ۲ میلیون نفر عضو صندوق بازنشستگی کشوری و فولاد از نیمه شعبان تا عید فطر می‌توانند از اعتبار خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان استفاده کنند و این کار بدون مراجعه و بدون اخذ ضامن انجام خواهد شد.
خبر مهم وزیر اقتصاد از اعتبار ۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان + جزییات
کد خبر : ۱۵۳۵۸

وزیر اقتصاد از اعتبار خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان برای بازنشستگان و بدون نیاز به ضامن خبر داد.
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: صادرات غیرنفتی کشور در ۱۱ ماهه اول به نسبت مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد رشد داشته است.
احسان خاندوزی بیان داشت: برخی پروژه‌های شاخص در سال ۱۴۰۱ به سرانجام رسید و بخش مهمی از آن آغاز شد. امسال ۴ ابرپروژه آبی و یک پروژه زیست‌محیطی افتتاح شد؛ از جمله انتقال آب سنندج، پروژه غدیر، همدان و آب‌شیرین‌کن بوشهر. هم‌چنین انتقال آب به دریاچه ارومیه که از پروژه‌های بزرگ است.
وزیر اقتصاد گفت که پنج پروژه ریلی کشور هم آغاز به فعالیت کرد که حدود ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارج بودجه برای آن در نظر گرفته شده است. ۱۶ پروژه پتروپالایشگاهی هم حدود ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارج از بودجه بوده است.
خاندوزی بیان کرد: دولت امسال کوشید سیاست کنترل تورم سال ۱۴۰۰ را همراه با سایر سیاست‌های تحولی اقتصاد پیش ببرد. دولت موفق شده کنترل مقداری ترازنامه‌های بانکی کشور را دستورکار قرار داده و بخشی از خلق پول را مهار کند و از این مسیر نقدینگی کشور کنترل شد و آمار مقدماتی رشد نقدینگی تا ۲۰ بهمن حدود ۳۲ درصد است و این عدد در زمان مشابه سال قبل ۳۹ درصد بوده است.
تورم امسال بدلیل جنگ اوکراین و ارز ترجیحی است
وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: ما توانستیم در پایان اسفند ۱۴۰۰ نرخ تورم را در ۷ ماهه عملکرد دولت سیزدهم کاهش دهیم. کاهش از عدد ۵۹ درصد به ۲۹ درصد محصول این اقدامات بود.
وی افزود: در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۱ تورم بر اثر جنگ اوکراین و ارز ترجیحی، رشد کرد و امروز شرایطی داریم که کشورهایی که سال‌ها تورم ۲ درصدی داشتند، تورم ۱۰ درصدی را تجربه می‌کنند.
خاندوزی عنوان کرد: در سال گذشته مسأله خوراک اصلی و نان و مواد پروتئینی مسأله اصلی جهان بود. قیمت‌ها در کشور‌های اروپایی و حتی همسایگان ما افزایش بالای ۸۰ درصد داشتند. بسیاری از کشورها به جیره‌بندی روی آوردند.
وی ادامه داد: جهان درباره تامین مواد غذایی و قیمت‌های کالاها در سال ۲۰۲۲ شرایط بی‌سابقه‌ای داشت و این به آن معنا نیست که ما در داخل کشور مشکلی نداشتیم، ولی باید جمع‌بندی دقیق و منصفانه انجام داد.
آرامش نسبی در بازار ارز
سخنگوی اقتصادی دولت ادامه داد: تا پایان شهریور موفق بودیم نرخ ارز و بقیه قیمت‌ها را کنترل کنیم. نرخ ارز در شهریورماه کمتر از ۳۰ هزار تومان معامله می‌شد و متأسفانه با ناآرامی‌ها و تحریک انتظارات تورمی، شاهد افزایش قیمت ارز و برخی قیمت‌ها بودیم.
خاندوزی گفت: الحمدلله هم‌اکنون شاهد آرامش نسبی در شرایط ارز و قیمت‌ها هستیم.
تولید خودرو سال آینده رکوردشکنی می‌کند
وی درباره تولید خودرو گفت: چندین سال بود که نتوانسته بودیم به تولید خودرو در بالای یک میلیون برسیم. سال آینده این رکورد شکسته خواهد شد. امسال واردات خودرو برای ساماندهی این بازار انجام گرفت.
سخنگوی اقتصادی دولت بیان کرد: دولت در مسیر اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری جذاب ایجاد کند، تدابیری داشت و مقدمات آن انجام شد. در روزهای آینده در زمینه انتشار گواهی سپرده نفتی، هدایت نقدینگی به سمت پروژه‌های جذاب معادن طلای ایران و معادن مس کشور شاهد ۳ اتفاق خواهیم بود‌
خاندوزی عنوان کرد: ضمن انتشار گواهی سپرده نفت، در زمینه سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های طلا و مس ایران اقدام خواهیم کرد.
اعتبار ۱۰ میلیون تومانی برای بازنشستگان
وی گفت: ۲ میلیون نفر عضو صندوق بازنشستگی کشوری و فولاد از نیمه شعبان تا عید فطر می‌توانند از اعتبار خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان استفاده کنند و این کار بدون مراجعه و بدون اخذ ضامن انجام خواهد شد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر