راهکارهایی برای زودتر خوابیدن کودکان

برای بسیاری از والدین به خصوص آن‌ها که تجربه‌ای نسبت به نگهداری از کودک نداشته‌اند خواباندن کودک یک چالش محسوب می‌شود.
راهکارهایی برای زودتر خوابیدن کودکان
کد خبر : ۱۵۵۷۴

چراکه اغلب کودکان نسبت به خوابیدن مقاومت کرده و در این مسیر متوسل به فعالیت بیش از حد یا به قولی نق زدن و بی‌حوصلگی می‌شوند. با این حساب خواباندن کودک هم خودش نوعی هنر به حساب می‌آید که باید آن را آموخت.

چه کنیم کودک زودتر به خواب برود ؟

کودکانی که برنامه خواب منظمی نداشته و دیر می‌خوابند، دچار عوارض مختلفی مانند اختلال در رشد، کاهش یادگیری، مشکلات تغذیه ای و... می‌شوند. کودکانی هم که شب‌ها زود می‌خوابند، از لحاظ عاطفی، ذهنی و جسمی سلامت بیشتری دارند.

خوابیدن در طول روز را محدود کنید: تا زمانی که کودک به زود خوابیدن عادت کند، فعالیت‌های بدنی کودک مانند بازی کردن در پارک، ورزش و... را در طول روز افزایش دهید و به او اجازه خوابیدن در طول روز را ندهید و با کاری سرگرمش کنید.

آرامش ایجاد کنید: اگر قبل از خواب میزان ترشح هورمون کورتیزول (هورمون استرس) در کودک بالا باشد، کودک نمی تواند بخوابد بنابراین با انجام برخی فعالیت ها مثل کم کردن نور خانه، ساکت کردن محیط و... او را پیش از رفتن به رختخواب آرام کنید.

از کتاب صوتی یا قصه‌گویی استفاده کنید: کودکان علاقه زیادی به شنیدن قصه دارند، می‌توانید قبل از خواب برای آنها کتاب قصه بخوانید و یا کتاب صوتی و نوار قصه بگذارید تا گوش دهند.

 

بیشتر بخوانید:

علت شب‌ادراری در کودکان چیست + راه‌های درمان

چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان

چگونه ترس از تاریکی را در کودکمان درمان کنیم ؟

 

اجبار را از روی کودک بردارید: زمان خواب کودک به او بگویید"لازم نیست بخوابی، بلکه می توانی در تخت خودت استراحت کنی". وقتی جنبه اجبار برای خواب از بین برود، به او کمک می کنید تا آرام تر شود و دلهره هایش رفع شود. در واقع با این کار جلوی لجبازی کودک را می‌گیرید.

یک ساعت مشخص برای خواب تعیین کنید: با مشورت با کودک یک ساعت خواب برای او تعیین کنید و همواره کودک را سر یک ساعت مشخصی بخوابانید.

غذای سنگین به کودک ندهید: برخی از والدین فکر می‌کنند اگر کودک خود را سیر کنند او راحت به خواب می‌رود اما غذاهای سنگین و پرحجم روی خواب کودکان تاثیر بدی دارند. گرسنگی و شکم خالی نیز سبب بدخوابی و یا بدخوابی می‌شود.

ماساژ قبل از خواب را فراموش نکنید: برای آرام کردن کودکتان و ایجاد خواب عمیق و با کیفیت تر قبل از خواب او را کمی ماساژ بدهید. برای ایجاد شرایط مساعدتری برای خواب ماساژ دادن، نوازش کردن، تکان دادن آرام کودک مفید است.

شرایط اتاق خواب را مهیا کنید: به شرایط اتاق خواب و لباس کودک توجه کنید. لباس خواب کودک باید راحت باشد و اتاق او نباید خیلی گرم و یا خیلی سرد باشد. تاریکی و روشنی اتاق هم مهم است، اگر کودک از تاریکی می‌ترسد حتما یک چراغ خواب کوچک در اتاقش روشن بگذارید.

موانع خواب راحت کودک را برطرف کنید: از خواب بیدار شدن های مکرر، خر و پف کردن، مشکلات تنفسی در حین خواب و... از جمله مواردی هستند که در خواب فرزند شما اختلال ایجاد می کنند. گاهی اوقات عدم برخورداری از سلامت کامل باعث مشکلات مربوط به خواب می‌شود، مثلا گاهی بزرگی لوزه‌ها باعث خروپف می‌شود، بنابراین لازم است که ابتدا این موانع را برطرف کنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر