علائم بیماری فشار خون در بدن

حتما پیش آمده که در یکی ازنزدیکانتان فردی باشد که از فشار خون بالا رنج ببرد. اگر از او درباره علایمش بپرسید سنگینی سر، تهوع، کلافگی و منگی را زنگ خطرهایی می‌داند که وقتی به سراغش می‌آیند او را متوجه افزایش فشار خونش می‌کنند.
علائم بیماری فشار خون در بدن
کد خبر : ۳۸۹۳

اما اگر می‌خواهید درباره علل افزایش فشار خون و یا دیگر علایمش بدانید این مطلب می‌تواند کمکتان کند.

 اصلا فشار خون بالا چیست؟

فشار خون در واقع نیرویی است که خون پمپاژ شده توسط قلب به دیواره رگ‌ها وارد می شود. فشار خون بالا به این معنی است که فشار وارد شده به دیواره رگ های خونی، به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی است.

اندازه‌گیری فشار خون با دو عدد (به صورت یک کسر) محاسبه می شود. عدد بالایی که به آن فشار خون سیستولیک گفته می شود، فشار خون هنگام ضربان یا انقباض قلب را نشان می دهد و عدد پایینی که فشار خون دیاستولیک است، فشار خون در زمان استراحت قلب (بین ضربان ‌ها) را نشان می دهد. 

اما به این دلیل که عوامل ایجحادکننده فشار خون بالا متعدد هستند دو نوع فشار خون بالا (هایپرتنشن) وجود دارد:

۱- فشار خون اولیه که شایع ترین نوع فشار خون بالا است و علت آن می‌تواند بالا رفتن سن و عاداتی مثل ورزش نکردن باشد.

۲- فشار خون ثانویه که علت آن می‌تواند مشکلات و بیماری‌های مختلف مثل مشکلات کلیوی یا هورمونی و یا مصرف برخی از داروها باشد.

علائم فشار خون بالا چیست؟

فشار خون بالا در برخی مواقع اصلا علامتی نشان نمی‌دهد و همین هم این بیماری را به قاتل خاموش بدل کرده است. بنابراین بهترین راه برای بررسی فشار خون اندازه‌گیری آن در افرادی است که ریسک ابتلا به این بیماری یا سابقه ابتلا به آن را دارند.

با این حال فشار خون بسیار بالا می تواند علائم خاصی داشته باشد که باید به آنها توجه کرد. از جمله: سردردهای شدید، خونریزی از بینی (خون دماغ شدن)، خستگی یا گیجی، مشکلات بینایی، درد قفسه سینه، تنفس دشوار، ضربان قلب نامنظم، وجود خون در ادرار، احساس تپش در قفسه سینه، گردن یا گوش.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری قند خون

علائم بیماری‌های گوارشی در بدن

 

ریسک ابتلا به فشار خون در چه افرادی بالاتر است؟

عوامل مختلفی می‌تواند احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. از جمله داشتن سابقه خانوادگی فشار خون بالا، بیماری های قلبی عروقی یا دیابت، سن بالاتر از 55 سال، اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، خوردن موادغذایی سرشار از سدیم (نمک)، سیگار کشیدن یا استعمال دخانیات و نوشیدن الکل.

در صورت ابتلا به فشار خون بالا چه اقداماتی لازم است؟

خوشبختانه، اقداماتی وجود دارد که با رعایت آن ها می توانید به طور طبیعی و بدون مصرف دارو، فشار خون خود را کنترل کنید. در صورت ابتلا به فشار خون بالا، پزشک ممکن است موارد زیر را به شما توصیه کند؛

  • بهتر است یک فشارسنج خانگی تهیه کرده و با استفاده از آن، به طور منظم فشار خون خود را بررسی کنید.
  • رژیم غذایی سالم (کم نمک و کم چرب) داشته باشید.
  • سعی کنید زیر نظر زشک تغذیه به وزن مناسب خود برسید و آن را حفظ کنید.
  • از مصرف الکل اجتناب کنید چراکه الکل می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود.
  • فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید و به طور منظم ورزش کنید.
  • از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات اجتناب کنید.
  • روی کنترل خشم و استرس خود کار کنید و سعی کنید عصبانی نشوید.

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
ارسالی در
آیا در فشار خون افراد مسن خون را عوض کنیم در درمان بیماری فشار خون تاثیردارد تا لخته های خون از رگ خارج شوند البته در مورد بیماری که به خاطر فشار بالا سکته کرده ولخته در خون وجود دارد متشکرم