کاربردهای غیرخوراکی سرکه

همه ما سرکه را بیشتر چاشنی ترش برای سالاد و ترشی می‌دانیم تا محلولی برای نظافت و ضدعفونی. اما واقعیت آن است که سرکه به خاطر دارا بودن حالت اسیدی می‌تواند کاربردهای دیگری هم داشته باشد.
کاربردهای غیرخوراکی سرکه
کد خبر : ۱۰۲۷۱

در زیر انواع کاربرد سرکه سفید را می‌توانید بخوانید.

کمک به براق شدن ظروف

اگر می‌خواهید در مصرف مایع ظرفشویی صرفه‌جویی کرده و در عین حال ظروفتان بوی بدی نداشته باشد می‌توانید مایع ظرفشویی را تا نصف خالی کرده و نصف ظرف حاوی مایع را با سرکه پرکنید. سپس ظرف را تکان داده و مایع ظرفشویی و سرکه را با هم مخلوط کرده و برای شستن ظروف از آن استفاده کنید. خواهید دید که علاوه بر اینکه دیگر مایع ظرفشویی روی ظروفتان باقی نمی‌ماند، ظروف هم بسیا درخشنده و تمیز خواهد شد.

پاک کردن لک‌ها از روی پارچه

تمیز کردن لک چای، آبمیوه، شکلات، قهوه و... از روی پارچه‌ها بسیار مشکل است اما خوشبختانه سرکه ماده‌ای است که هیچ آسیبی به الیاف پارچه حتی انواع یا جنس لطیف نمی‌رساند. تکه پارچه‌ای را آغشته به سرکه کرده و روی لک بکشید و سپس پارچه را در لباسشویی بشویید. برای رفع بوی نامطبوع لباس‌ها مانند عرق و ... نیز کافی است یک‌سوم پیمانه سرکه سفید را با دو پیمانه آب مخلوط کنید و لباس را مدتی در آن بخیسانید و سپس بشویید.

تمیزکننده سینک و لوله‌های آب

ممکن است برایتان پیش آمده باشد که لوله سینک ظرفشویی گرفته و منظره بدی ایجاد کرده که تمیز کردن آن هم چندان خوشایند نیست. اما پیش از این اتفاق می‌توان یک راهکار ساده را امتحان کرد به این صورت که مخلوطی از سرکه سفید، نمک و جوش‌شیرین را در سینک ظرفشویی بریزید و پس از یک ساعت روی آن آب جوش بریزید تا علاوه بر تمیز شدن سینک و لوله‌ها، کاملاً ضدعفونی شوند.

باز کردن سوراخ‌های در نمکدان

معمولاً سوراخ‌های در نمکدان بعد از مدتی زنگ می‌زنند یا فاصله‌های بینشان از بین رفته هر چند سوراخ تبدیل به یکی می‌شوند. برای اینکه مانع این کار شوید، می‌توانید آن‌ها را در سرکه داغ خیس کنید بعد تکه‌های زنگ زده فاسد شده را که خودبه‌خود جدا می‌شوند را بشوئید و خوب آب کشیده و خشک کنید.

شست‌وشوی رومیزی و سفره

در صورتی‌که یک فنجان سرکه به آبی که می‌خواهید رومیزی‌ها، سفره‌ها و پرده‌های پلاستیکی را با آن بشوئید اضافه کنید، نرم باقی خواهند ماند.

جلوگیری از کپک

سرکه خالص را داخل یخچال، جای نان قفسه‌های صندوق خانه یا انبار و دیوارها بمالید تا از رشد کپک و قارچ جلوگیری کند. همچنین

اگر سرکه خالص و قوی را با یک پارچه مرطوب روی سطوح بیرونی لوازم منزلتان بمالید، آن‌ها را تمیز و براق خواهند کرد.

شست‌وشوی سطوح چوبی و شیشه‌ها

یک دوم فنجان سرکه را به چهار لیتر آب اضافه کنید و با آن کاشی، لینولئوم و کف‌های چوبی را تمیز کنید. سرکه لک آب را از روی تجهیزات آشپزخانه و حمامتان خواهد برد و آن‌ها را براق و تمیز می‌کند.

همچنین برای پاک کردن شیشه‌های پنجره‌تان آن‌ها را با روزنامه‌ای که در محلول آب و سرکه فرو برده‌اید بشوئید و بعد با روزنامه دیگری خشک کنید.

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر