قبل از خرید خودرو چه کارهایی انجام دهیم که سرمان کلاه نرود ؟

خرید ماشین یکی از آ اتفاقاتی است که بلدی می‌خواهد. به این معنی که فرد ناشی و نااگاه نسبت به خودرو و مسایل فنی آن اگر به سراغ خرید ماشین برود هیچ بعید نیست که یا سرش کلاه برود یا به دلیل نااگاهی ضرر کرده و خودرویی را گران‌تر از ارزش واقعی‌اش خریداری کند.
قبل از خرید خودرو چه کارهایی انجام دهیم که سرمان کلاه نرود ؟
کد خبر : ۱۳۴۷۰

 در گاهم اول قبل از اقدام به خرید و یا حتی بررسی خودروهای  پیشنهادی، باید بدانید که برای خرید خودرو می‌خواهید چقدر هزینه کنید. پس از آن باید تصمیم بگیرید که ماشین نو می‌خواهید و یا خودروی دست دوم. قدم بعدی تصمیم‌گیری راجع به اهمیت گارانتی خودرو برای شما است. باید بدانید که بعضی از ماشین‌های دست دوم نیز گارانتی دارند. در صورت انتخاب ماشین دارای گارانتی فراموش نکنید که اسناد گارانتی و طول اعتبار آن را به دقت بررسی کنید. 

۱- بررسی دقیق و اصولی

بررسی و آزمایش اجزا و امکانات خودرو جزء مهم‌ترین بخش‌های خرید ماشین است. برای این کار بهتر است از یک کارشناس قابل اعتماد خودرو کمک بگیرید و اگر خودتان می‌خواهید بررسی ماشین را انجام دهید بهتر است نکات بررسی دقیق خودرو را بدانید. یادتان باشد اگر رانندهٔ تازه‌کاری هستید و یا تجربهٔ کافی برای بررسی سلامت یک خودرو را ندارید بهتر است از تنهایی بررسی کردن خودرو صرف نظر کنید. 

۲- رعایت احترام متقابل

در هنگام بررسی خودرو و در تمامی مراحل معامله‌، به فروشنده احترام بگذارید و سعی کنید با روی خوش و حال خوب مراحل را پشت سر بگذارید. در این صورت خاطره‌ٔ خوبی از خرید خودروتان دارید و با حال بهتری صاحب خودروی مورد علاقه‌تان می‌‌شوید.

۳- تطابق مشخصات خودرو

بسیار احتمال دارد خودروی مدنظرتان را از آگهی‌های سایت‌ها یا روزنامه‌های مختلف پیدا کرده‌ باشید. در این صورت باید به دقت مشخصات آگهی را با خودرو چک کنید و عکس آگهی را نیز با ماشین تطبیق دهید. در صورت مغایرت مشخصات آگهی با خودروی مقابل شما بهتر است در خرید این خودرو بااحتیاط‌‌‌تر پیش بروید. یادتان باشد پیش از سوار شدن از معتبر بودن بیمه‌نامهٔ خودرو اطمینان پیدا کنید. 

۴- بررسی بدنه‌ خودرو

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های بررسی ماشین، چک کردن بدنه‌ٔ آن است. با دقت دور تا دور خودرو را نگاه کنید و هر خط و خش، غرشدگی و یا رنگ شدن بدنه را با دقت بررسی کنید. باید حواستان باشد تحت تاثیر توجیه‌های فروشنده قرار نگیرید. البته بهتر است  در این قسمت از فردی که به بررسی بدنه و ظرایف آن مسلط است کمک بگیرید. 

 

بیشتر بخوانید:

برای گرفتن معاینه فنی خودرو چه مراحلی را باید طی کنیم ؟

۶ راه موثر برای جلوگیری از سرقت خودرو

۷ نکته برای رانندگی ایمن در روزهای بارانی

 

۵- بررسی امکانات داخل اتاق

بدون اینکه عجله کنید روی صندلی بشنید، آن را جلو و عقب کنید و پشتی صندلی را حرکت دهید. دستی یا برقی بودن آن را چک کنید و در نهایت از راحت بودن صندلی اطمینان پیدا کنید. فراموش نکنید شما تمام مدت در حین رانندگی بر روی این صندلی نشسته‌اید پس آزمایش آن بسیار مهم است. سپس کولر و بخاری ماشین را روشن کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید حتی اگر در فصلی هستید که نیازی به بخاری یا کولر نیست. یادتان باشد تک تک آپشن‌ها و امکانات ماشین را از فروشنده بپرسید و همهٔ آن‌ها را بررسی کنید.

۶- نکات شروع حرکت

در هنگام استارت زدن دقت کنید که ماشین به راحتی استارت بخورد و روشن شود، عذر فروشنده مبنی بر قلق داشتن استارت زدن به هیچ عنوان پذیرفته نیست. حواستان باشد موقع شروع حرکت، صدای عجیب و اضافه‌‌ای از موتور خارج نشود. بهتر است در مکانی خلوت، یک بار تخت گاز برانید تا شتاب خودرو را بسنجید البته مراقب باشید تصادف نکنید. همچنین راندن ماشین در سربالایی نیز می‌تواند درست گاز خوردن ماشین را به خوبی نشان‌تان دهد.

۷- بررسی سلامت فرمان

در سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت دستتان را از روی فرمان بردارید، فرمان نباید به چپ یا راست متمایل شود. در حین حرکت فرمان را به سمت راست و چپ بچرخانید، دقت کنید که فرمان حالت خلاصی نداشته باشد. همچنین در حالت ایست کامل، فرمان را یک دور کامل به چپ و سپس به راست بچرخانید و دقت کنید فرمان صدای عجیبی ندهد.

۸- بررسی موتور

در حین حرکت صدای ضبط را قطع کنید و در فضایی ساکت به صدای موتور با دقت گوش دهید تا متوجه صداهای اضافی موتور بشوید. همچنین بهتر است شیشه‌ٔ پنجرهٔ خودرو را پایین بکشید تا صدای موتور را نیز در خارج از اتاق ماشین بشنوید.

پس از توقف کامل و خنک شدن موتور، در مخزن روغن موتور را باز کنید. کف کردن در روغن موتور نشانه‌ٔ قاطی کردن آب و روغن است و باید از خرید این ماشین صرف نظر کنید. سپس در رادیاتور را باز کنید اگر دستتان چرب شد بیانگر نیازمند تعمیر بودن ماشین است. همچنین یادتان باشد که اگزوز نباید ریپ بزند و باید بدون وقفه دود را خارج کند حواستان باشد که چراغ باتری سبز باشد و باتری نیاز به تعویض نداشته باشد.

۹- بررسی سلامت لاستیک‌ها

برای اینکه از طول عمر لاستیک‌ها خیالتان راحت باشد و بدانید که فورا نیاز به تعویض آن‌ها نیست؛ یک سکه‌ ۵۰۰ تومانی را بین شیارهای لاستیک قرار دهید، اگر خوشه‌های گندم روی سکه معلوم باشند به این معنی است که لاستیک‌ها باید تعویض شوند.

۱۰- آزمایش ترمزها

در حین رانندگی به طور ناگهانی پدال ترمز را فشار دهید. به طرز ترمز کردن ماشین دقت کنید و نحوه‌ٔ عملکرد ترمز را بسنجید. حواستان باشد به صدای ماشین حین ترمز کردن گوش کنید. ترمز باید به سرعت و بدون صدای اضافی انجام شود. 

۱۱- بررسی جلوبندی

بدون اینکه از طولانی شدن فرآیند بررسی خودرو معذب شوید، ماشین را در انواع مسیرها برانید و در دست‌اندازها به صدایی که از ماشین خارج می‌شود دقت کنید و وضعیت جلوبندی آن را بسنجید. همچنین شاسی ماشین را بلند کنید، روی جک ببرید و نشانه‌های ضربه خوردن ماشین از کف را بررسی کنید.  

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر