درمان زخم معده با راهکارهای ساده در منزل

زخم‌ معده بیماری دردناکی است که لذت غذا خوردن را از شما می‌گیرد و وقت و بی‌وقت با دردهای شدید و خفیف آزارتان می‌دهد.
درمان زخم معده با راهکارهای ساده در منزل
کد خبر : ۱۵۰۲۴

پزشکانی که در جستجوی عامل زخم معده بوده‌اند تا مدت‌ها تصور می‌کردند عواملی مثل مصرف غذاهای تند، استرس، سیگار کشیدن و عادت‌های تغذیه‌ای غلط و مصرف بعضی از داروها تنها دلایل زخم معده‌اند تا اینکه در سال ۱۹۸۲ دانشمندان نوعی باکتری را در مخاط معده کشف کردند و متوجه شدند که این باکتری در معده بسیاری از افراد وجود دارد. آنها این باکتری را «هلیکوباکتر پیلوری» نامیدند.

علائم زخم معده

زخم‌ معده همیشه با دردهای شدیدی همراه است. این دردها موقتی‌اند و زمانی که معده خالی باشد شدیدتر می‌‌شوند. در نتیجه در بینِ وعده‌های غذایی یا در طول شب بیمار درد را بیشتر احساس می‌کند.

دردها می‌توانند از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشند. البته زخم ‌معده غیر از درد، علائم دیگری هم دارد. از نشانه‌های زخم‌معده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد : نفخ، تهوع، استفراغ، کاهش وزن بدون دلیل مشخص،

مدفوع تیره و سیاه‌رنگ، سرگیجه، سختی تنفس، احساس خستگی بی‌دلیل، رنگ‌پریدگی پوست، استفراغی که دارای ذرات خونی است و دل‌درد شدید.

 

بیشتر بخوانید:

علائم بیماری‌های گوارشی

علائم بیماری قند خون

علایم بیماری فشار خون

علائم بیماری کبد در بدن

علائم بیماری سنگ کلیه

علائم سرطان سینه در زنان

علائم سردردهای میگرنی

 

  درمان‌های خانگی زخم معده

عسل: یک بررسی در سال ۲۰۱۶ نشان داد که عسل مانوکا اثرات ضد میکروبی در برابر هلیکوباکتر پیلوری دارد. این مطالعه نشان داد که عسل می‌تواند برای درمان زخم معده موثر باشد.

بابونه: برخی افراد از گل‌های بابونه و چای بابونه برای درمان اضطراب، اسپاسم روده و التهاب استفاده می‌کنند.

سیر: سیر در بسیاری از نقاط دنیا یک طعم دهنده محبوب برای غذا است. خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی دارد که برای مبارزه با عفونت‌ها بسیار مفید است.

برخی تحقیقات از اثرات سیر در درمان زخم‌های گوارشی حمایت می‌کنند. یک تحقیق کوچک در سال ۲۰۱۵ نشان داد که مصرف روزانه دو حبه سیر با غذا می‌تواند اثرات ضد باکتریایی در مقابل هلیکوباکتر پیلوری داشته باشد.

شیرین‌بیان: شیرین بیان از دیگر ادویه‌های محبوب است که بومی منطقه مدیترانه و آسیا محسوب می‌شود. مردم از صد‌ها سال پیش از شیرین بیان در دارو‌های سنتی بهره می‌بردند. برخی افراد تصور می‌کنند که مصرف ریشه شیرین بیان می‌تواند به رفع و پیشگیری از زخم‌ها کمک کند.

آلوئه‌ورا: آلوئه ورا از گیاهان محبوبی است که در انواع لوسیون‌های موضعی، محصولات آرایشی و غذایی استفاده می‌شود.

تعدادی از تحقیقات به چگونگی اثر آلوئه ورا بر نتایج مطلوب حاصل از این گیاه تاکید دارند. به عنوان مثال یک آزمایش در سال ۲۰۱۱ بر روی موش‌ها نشان داد که آلوئه ورا زخم‌ها را به روشی مشابه با دارو‌های مرسوم ضد زخم گوارشی، بهبود می‌بخشد.

زنجبیل: بسیاری از افراد بر این باورند که زنجبیل دارای اثرات محافظت کننده دستگاه گوارش است. برخی دیگر هم از آن برای درمان زخم معده و مشکلات گوارشی همچون یبوست، نفخ و سو هاضمه استفاده می‌کنند.

پروبیوتیک‌ها: پروبیوتیک‌ها موجودات زنده‌ای هستند که به حفظ تعادل باکتری‌ها در دستگاه گوارش کمک می‌کنند. علاوه بر تقویت سلامت روده، به درمان زخم معده نیز کمک کنند.

موز پلانتین: پلانتین گونه‌ای از موز است که قند کمتری دارد. پژوهشی در سال ۲۰۱۱ نشان داد که پلانتین ممکن است اثرات مثبت و مفیدی بر زخم‌های گوارشی داشته باشد.

پلانتین حاوی یک فلاونوئید به نام لوکوسیانیدین است. لوکوسیانیدن‌ها در افزایش مخاط معده بسیار موثر هستند. این میوه احتمالا در کاهش اسیدیته، پیشگیری و درمان علائم زخم معده مفید باشد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر