چگونه خشم خود را به سرعت کنترل کنیم ؟

افرادی در زندگی آرامند و افراد دیگر برعکس با کوچکترین موضوعی خشمگین و عصبانی می‌شوند. زود عصبانی شدن هم می‌تواند ناشی از ژنتیک و هورمون‌ها باشد و هم ریشه در مسایل محیطی داشته باشد اما دلیلش هر چه باشد باید دانست که می‌توان کنترلش کرد.
چگونه خشم خود را به سرعت کنترل کنیم ؟
کد خبر : ۱۵۲۱۵

در واقع همه بعضی اوقات عصبانی می‌شوند و خشم عاطفی تا اندازه‌ای عادی است ولی اینکه چگونه آن را کنترل کنیم خیلی مهم است.

چطور عصبانیت خود را کنترل کنیم؟

در اینجا به صورت چکیده درباره مهم‌ترین راه‌های کنترل خشم نکاتی را مطرح می‌کنیم:

دلیل عصبانیت را پیدا کنید

اگر پی بردید که عصبانیت و خشم شما به سرعت در حال افزایش است، از خود بپرسید که " من واقعاً عصبانی هستم؟" شناسایی منبع واقعی ناامیدی به شما کمک می‌کند که با عصبانیت خود بهتر ارتباط برقرار کنید، اقدامات سازنده‌ای انجام بدهید و برای حل و فصل آن تلاش کنید.

پیش از حرف زدن فکر کنید

در هنگام عصبانیت خیلی راحت امکان دارد چیزهایی را بگویید که بعدا از گفتنشان پشیمان شوید. چند دقیقه صبر کرده، چیزی به زبان نیاورید و تمرکز کنید و بگذارید طرف‌مقابلتان نیز همین کار را بکند.

اول آرام شوید بعد مساله را مطرح کنید

زمانی که توانستید روشن و آشکار فکر کنید، ناراحتی‌تان را به روشی قاطع ولی نه هجومی نشان دهید. نگرانی‌ها و نیازهایتان را به روشنی و آشکاری کامل بدون اینکه باعث ناراحتی طرف‌ روبرویتان شوید، برای او توضیح دهید.

 

بیشتر بخوانید:

 
 

ویتامین سی کدام میوه‌ها از پرتقال بیشتر است ؟

آیا واقعا خنده بر هر درد بی‌درمان دواست ؟

چرا سکسکه می‌کنیم ؟

 

موسیقی‌ کمک‌کننده است

 

شاید در نگاه اول برای فرد عصبانی توصیه به گوش دادن موسیقی مسخره به ظر برسد اما واقعیت این است که گوش دادن به موسیقی می تواند اعصاب به هم ریخته را آرام کند و شما را تسکین دهد. این کار با کمک به شما برای کم کردن احساسات خشم و ناامیدی به روشی سازنده کار می کند.

استراحت کنید

استراحت کردن تنها برای بچه‌ها نیست. در طول ساعت‌هایی از روز که خیلی برایتان استرس‌زا است به خودتان زمان هایی را برای استراحت دهید.

ماساژ بگیرید

نکته دیگر که می‌تواند به شما کمک کند به سرعت آرام شوید، ماساژ آرام مناطق تنشی است که اغلب شانه‌ها، گردن و پوست سر هستند. برای شانه ها، به آسانی آن‌ها را بچرخانید تا آرام شوند. برای خلاص شدن از تنشی که در قسمت گردن و سر شما به وجود می‌آید، یک ماساژ ساده را انجام دهید تا گردش خون را بهتر کنید و در نتیجه ذهن خود را آرام کنید.

از به کار بردن تکنیک‌های تنفس غافل نشوید

به جای اینکه بگذارید عصبانیت از کنترل شما خارج شود، هر بار که حس عصبانیت می‌کنید، برای آرام کردن بدن و ذهنتان، تمرین تکنیک‌های تنفس ساده انجام دهید.

با کسی که به او اعتماد دارید، صحبت کنید

داشتن رفیق و دوست برای روزهای سخت همین مزیت را دارد که دتنها نمی‌مانید و می‌توانید بخشی از اتفاقی که برایتان ناراحت‌کننده است را با کسی درمیان بگذارید. شخص لازم نیست مشکل را حل کند؛ بلکه فقط باید شنونده خوبی باشد.

از کمک روانشناس استفاده کنید

آموختن کنترل عصبانیت برای همه افراد دشوار است. چنانچه به نظرتان عصبانیت شما اصلا قابل کنترل نیست و سبب می‌شود دست به کارهایی بزنید که بعداً پشیمان شوید یا به اطرافیانتان صدمه برسانید، حتماً از متخصص کمک بگیرید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر