علائم بیماری زوال عقل چیست ؟

کلمه زوال عقل احتمالا زیاد به گوشتان خورده اما شاید درباره‌اش اطلاعات زیادی نداشته باشید.
علائم بیماری زوال عقل چیست ؟
کد خبر : ۱۷۰۰۴

زوال عقل نوعی بیماری کاهش عملکرد شناختی است که بر رفتار، حافظه، قضاوت و عملکرد فرد تاثیر می‌گذارد.

زوال عقل بیماری است ؟

زوال عقل بیماری نیست بلکه ممکن است در نتیجه انواع بیماری‌ها یا جراحات ایجاد شود. اختلال ذهنی ممکن است از خفیف تا شدید باشد و باعث تغییر شخصیت شود. پیش از بروز زوال عقل ممکن است فرد دچار علائم هشدار دهنده خاص شود. با وجود اینکه هیچ روش درمانی یا پیشگیری برای زوال عقل وجود ندارد اما می‌توان با درمان زودهنگام علائم آن را کنترل کرد.

علائم و نشانه‌های زوال عقل چیست؟

زوال عقل می‌تواند در مراحل اول علائمی مثل علائم زیر را ایجاد کند:

عدم سازگاری مناسب با تغییرات: ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل برای پذیرش تغییرات در محیط یا برنامه‌ها دچار مشکل شود.

  • تغییرات ظریف در ایجاد حافظه کوتاه‌مدت: فردی ممکن است اتفاقات 15 سال پیش را به یاد بیاورد اما نمی‌تواند به یاد بیاورد که دیروز چه غذایی خورده است.

    رسیدن به کلمات درست: با ایجاد زوال عقل ممکن است یادآوری یا تداعی کلمات دشوار شود.

    تکرار کردن: ممکن است فرد مبتلا به زوال عقل دائما یک سوال را بپرسد، یک رفتار را انجام دهد یا یک داستان را چندین بار بگوید.

    سردرگمی در جهت‌یابی: مکان‌هایی که زمانی برای فرد آشنا بوده ممکن است در حال حاضر، خارجی به نظر برسد. همچنین این افراد ممکن است در رانندگی در مسیرهای همیشگی به مشکل بخورند زیرا دیگر این مسیرها آشنا به نظر نمی‌رسد.

     

    بیشتر بخوانید:

    انواع گلودرد و راه‌های درمان

    علائم روماتیسم مفصلی و راه‌های درمان

    علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

    علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

     

زوال عقل چگونه درمان می‌شود؟

درمان‌های دارویی و غیردارویی برای کاهش علائم زوال عقل استفاده می‌شوند. همه این داروها برای همه انواع زوال عقل تایید نشده‌اند و هیچ روش درمانی به بهبودی کامل این بیماری کمک نمی‌کند. برای کاهش علائم زوال عقل از دو روش درمانی اولیه استفاده می‌شود: داروها و درمان‌های غیردارویی.

برای درمان علائم بیماری آلزایمر از دو نوع دارو استفاده می‌شود:

مهارکننده‌های کولین استراز: این داروها ماده شیمیایی به نام استیل کولین را افزایش می‌دهند. این ماده شیمیایی ممکن است به شکل‌گیری خاطرات و بهبود قضاوت کمک کند. همچنین ممکن است باعث بدتر شدن علائم بیماری آلزایمر شود.

ممانتین: این دارو برای به تأخیر انداختن شروع علائم شناختی و رفتاری در افراد استفاده می‌شود.

درمان غیر دارویی:

این روش‌های درمانی ممکن است به کاهش علائم زوال عقل کمک کرده و برخی از عوارض قابل کنترل بیماری‌ها را کاهش دهد. درمان‌های غیردارویی رایج برای زوال عقل عبارتند از: اصلاح محیط پیرامون، اصلاح وظایف روزمره، کاردرمانی.

چگونه می‌توان از زوال عقل پیشگیری کرد ؟

محققان ۹ عامل خطر برای بیماری زوال عقل شناسایی کرده‌اند که عبارتند از: فشار خون بالا، از دست دادن شنوایی، افسردگی در اواخر زندگی، ابتلا به دیابت، عدم تحرک بدنی، سیگار کشیدن، انزوای اجتماعی.

 محققان بر این باورند که می‌توان با هدف قرار دادن این عوامل خطر با مداخله می‌توان برخی از موارد زوال عقل را به تاخیر بیندازد یا ممکن است بتوان از این مسئله پیشگیری کرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر