علت خواب‌رفتگی دست و پا چیست + راه‌های درمان

فرقی نمی‌کند چه سن و سالی دارید. این خواب‌رفتگی دست و پا سن و سال نمی‌شناسد و هر فردی را ممکن است گاهی درگیر کند.
علت خواب‌رفتگی دست و پا چیست + راه‌های درمان
کد خبر : ۱۸۰۰۷

گرچه در نگاه اول خواب‌رفتگی دست و پا ممکن است ناشی از بد گذاشتن اعضای بدن یا بی‌حرکت نگه داشتن آن عضو باشد اما گاهی نیز این اتفاق دلایل پزشکی مهمی دارد.

خواب‌رفتگی دست و پا چیست ؟

خواب‌رفتن دست و پا به حالتی از بی‌حسی اعضای بدن گفته می‌شود که همراه با سوزن سوزن شدن، گزگز و سرد شدن دست و پا باشد. این حالت ممکن است در روز یا شب اتفاق بیفتد. معمولا هم این حالت با تکان دادن عضو درگیر یا چند قدم راه رفتن بعد از چند دقیقه از بین می‌رود و در انجام فعالیت‌های روزمره اختلالی ایجاد نمی‌کند. خواب رفتگی خفیف به صورت مکرر اتفاق نمی‌افتد و خیلی زود از هم بین می‌رود اما اگر این حالات را با فاصله‌ زمانی کم و به طور مداوم تجربه می‌کنید، لازم است حتما با یک پزشک در این خصوص مشورت کنید.

دلیل خواب‌ رفتن دست و پا چیست ؟

خواب رفتن دست و پا اگر به صورت مکرر اتفاق بیفتد می‌تواند دلایلی از جمله موارد زیر را شامل شود:

سندرم تونل کارپال: در این حالن عصب مدیان (عصب دست) فشرده می‌شود و می‌تواند موجب بی‌حسی و گزگز کردن انگشتان و انگشت شست شما شود. این بیماری می‌تواند دلایل مختلفی از جمله آرتروز داشته باشد.

اختلالات ژنتیکی خاص: فردی که دارای اختلالات ژنتیکی خاص است می‌تواند در معرض آسیب‌های عصبی قرار گیرد. افراد مبتلا، مکرراً از مشکلاتی ناشی از آسیب عصبی که ناشی از فعالیت‌های روزمره است، از جمله بیدار شدن از خواب به خاطر علائم و احساسات ناراحت کننده شکایت دارند.

 

بیشتر بخوانید:

علائم عفونت گوش و راه‌های درمان

علائم بیماری ام اس و راه‌های درمان آن

خار پاشنه چیست + راه‌های درمان

 

بروز برخی بیماری‌های خاص: این حالت خواب‌رفتگی بعضی اوقات به خاطر تومورهای مغزی، قرار گرفتن در معرض سموم و شیمی درمانی برای درمان سرطان نیز ایجاد می‌شود.

بروز نوروپاتی محیطی: بیماری نوروپاتی محیی می‌تواند بر اثر دیابت، کم‌کاری تیروئید، کمبود ویتامین ب ۱۲ ، بیماری مزمن کلیه یا قرار گرفتن در معرض فلزات سنگین ایجاد شود.

پوشیدن کفش تنگ: شاید ساده به نظر برسد اما گاهی اوقات پوشیدن کفش‌هایی که خیلی تنگ است، می‌تواند باعث خواب رفتن پاها شود یا به میزان قابل‌توجهی در این وضعیت نقش داشته باشد.

راه‌های درمان خواب‌رفتگی دست و پا

شیوه‌های گوناگونی برای خواب‌رفتگی دست و پا وجود دارد.

کمپرس گرم: کمپرس گرم بهترین راه‌حل برای تقویت گردش خون در دست و پای خواب‌رفته است. استفاده از کمپرس گرم باعث افزایش گردش خون و بهبود عملکرد اعصاب شده و به درمان احساس بی‌حسی و یا خواب رفتگی دست و پا کمک می‌کند.

نمک آپسوم: نمک اپسوم یا نمک حمام (که به منیزیم سولفات نیز گفته می‌شود) حاوی مقادیر قابل‌توجهی منیزیم است که به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند. این نمک باعث ترمیم اعصاب آسیب دیده و ملتهبی می‌شود که باعث ایجاد احساس سوزن شدن شده‌اند.

فیزیوتراپی: فیزیوتراپی باعث بهبود توانایی تحرک و تعادل و همچنین توانایی شما در انجام کارهای روزمره می‌شود.

گاهی هم با تغییر سبک زندگی و برخی درمان‌های خانگی می‌توان به بهبود این عارضه کمک کرد برای مثال:

  • وزن خود را در محدوده سالم نگه دارید.
  • تا جای ممکن در معرض سموم و مواد شیمیایی قرار نگیرید.
  • فعالیت بدنی داشته باشید و در روز زمان کوتاهی را به ورزش اختصاص دهید.
  • داشتن رژیم غذایی متعادل اهمیت زیادی دارد. پس انواع ویتامین‌ها را در برنامه غذایی خود جای دهید.
  • از مصرف الکل و سیگار هم دوری کنید.
تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر