آشنایی با شهر استانبول؛ قلب تپنده ترکیه

استانبول بازمانده‌ باشکوه قسطنطنیه و بزرگ‌ترین شهر تاریخی، اقتصادی و فرهنگی ترکیه است. این شهر با مساجد زیبا و خارق‌العاده به‌جای مانده از دوران امپراتوری عثمانی شناخته می‌شود و به لحاظ موقعیت جغرافیایی و قرار گفتن در میان دو قاره آسیا و اروپا نیز بسیار خاص و منحصربه‌فرد است. این دو بخش اروپایی و آسیایی توسط پل معروف بسفر به یکدیگر متصل می‌شوند به همین دلیل به استانبول، پلی میان دو قاره نیز می‌گویند.
آشنایی با شهر استانبول؛ قلب تپنده ترکیه
کد خبر : ۲۰۴۲۱

استانبول با داشتن جمعیتی بالغ‌بر 15 میلیون نفر، پرجمعیت‌ترین شهر ترکیه و هفتمین شهر پرجمعیت و بزرگ اروپا محسوب می‌شود. استانبول قدمتی هزارساله دارد و دین اکثریت مردمان این شهر اسلام و مذهب سنی می‌باشد به همین دلیل این شهر تلفیقی از المان‌های سنتی، مذهبی  توام با ظاهری لوکس و منحصربه‌فردی دارد که چشم هر فردی را به خود خیره می‌کند.

اگر قصد سفر به شهر توریستی و پر گردشگر پذیر استانبول را دارید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید تا هر آنچه درباره این شهر لازم است را برایتان بیان کنیم.

تاریخچه استانبول

استانبول یکی از شهرهای قدیمی و باستانی ترکیه است. وجود آثار باستانی و تاریخی متعدد حاکی از پیشینه کهن این شهر دارند. قدمت این شهر طبق مطالعات پژوهشگران و کشف تعدادی مصنوعات دوره نوسنگی در اوایل قرن بیست و یکم به دست باستان شناسان، به قبل از هزاره هفتم بازمی‌گردد. این شهر در سال 667 قبل از میلاد به دست یونانیان مهاجر شهر مگارا بنا شد و به افتخار پادشاه یونانیان نام بیزانتیوم بر آن نهاده شده شد. سپس این شهر در طی جنگ بین هخامنشیان و یونانیان به تصرف داریوش کبیر درآمد و پس از آن در سال 395 میلادی به دستور کنستانتین کبیر این شهر پایتخت امپراتوری روم شرقی شد و نام آن از بیزانتیوم به روم تغییر یافت؛ اما پس از مرگ کنستانتین کبیر نام قسطنطنیه بر این شهر نهاده شد. این شهر در سال 1453 توسط سلطان محمد فاتح، فتح و سومین پایتخت امپراتوری عثمانی گشت. در این دوره بازار استانبول و همچنین اماکن و بناهای تاریخی بسیاری در این شهر ساخته شدند که برخی از آن‌ها هنوز هم پابرجا هستند و در سفر به استانبول، می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. این شهر تا سال 1923 جایگاه خود را به‌عنوان پایتخت حفظ کرده بود؛ اما به دنبال فروپاشی امپراتوری عثمانی و تشکیل حکومت جمهوری، پایتخت ترکیه از استانبول به آنکارا تغییر یافت. هم‌اکنون این شهر به‌عنوان یکی از شهرهای فرهنگى، اقتصادى، گردشگری و سیاحتی ترکیه به شمار می‌رود و به مقصد سفر بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

آب‌وهوای شهر استانبول ترکیه

استانبول شهری چند اقلیمی است و به دلیل اینکه تحت تأثیر شرایط دریای مدیترانه قرار دارد، در نواحی مختلف دارای آب‌وهوای متغیری است. تابستان‌های این شهر گرم و خشک و زمستان‌های استانبول نیز سرد و برفی است. حداکثر دما در تابستان 30 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در زمستان نیز به 9 درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با توجه به شرایط آب‌وهوایی شهر استانبول فصل بهار و پاییز را می‌توان بهترین زمان سفر به این شهر دانست. دمای هوا در این دو فصل‌ بسیار معتدل بوده و آب‌وهوایی فوق‌العاده دلنشین و مطبوع در این شهر احساس می‌شود.

اگر تحمل هوای گرم را دارید می‌توانید تابستان را برای آبتنی در دریا و آفتاب‌گیری در سواحل شهر استانبول انتخاب کنید. زمستان نیز به دلیل آب‌وهوای سرد این شهر برای سفر پیشنهاد نمی‌شود؛ اما بیشتر گردشگران و مسافران به دلیل کریسمس و برگزاری انواع حراج‌ها و فستیوال‌ها زمستان را برای سفر خود به این شهر انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی استانبول

استانبول تنها شهر فرا قاره‌ای جهان است که در دو قاره گسترش یافته است، بخشی از آن در قاره اروپا و بخشی دیگر نیز در قاره آسیا قرار دارد. این شهر دارای تمدنی کهن است و به‌واسطه دارا بودن معروف‌ترین و بزرگترین آثار تاریخی، اماکن مذهبی و جاذبه‌های گردشگری اغلب اولین مقصد گردشگران در هنگام سفر به ترکیه به شمار می‌رود.

جاذبه‌های دیدنی بخش اروپایی استانبول

بخش اروپایی نشین استانبول، مرکز تجاری، صنعتی و کسب‌وکارهای ترکیه محسوب می‌شود و مهم‌ترین کمپانی‌های ترکی و بین‌المللی فعال در ترکیه در این بخش جای گرفته‌اند. این منطقه از نظر مساحت وسعت کمتری دارد و بیش از دو سوم جمعیت استانبول را در خود جای داده است. این بخش به دلیل افزایش فعالیت‌های تجاری، رونق اقتصادی و جاذبه‌های گردشگری فراوان گردشگران و مسافران بیشتری را به سمت خود جذب می‌کند.

از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی که در این قسمت از شهر اوراسیایی استانبول قرار گرفته‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مسجد ایا صوفیا
  • روملی حصار
  • مسجد سلطان احمد
  • برج گالاتا
  • دولما باغچه
  • آب انبار باسیلیکا

Picture2

جاذبه‌های دیدنی بخش آسیایی استانبول

بخش آسیا نشین استانبول که با عنوان آسیای صغیر نیز شناخته می‌شود نسبت به بخش اروپایی قدیمی‌تر است و قدمت بیشتری دارد.

این قسمت توسط چهار دریای مرمره، مدیترانه، دریای اژه و سیاه احاطه شده است و به دلیل قدمت بیشتر بافت‌های سنتی و قدیمی فراوانی را دل خود جای داده است. این بخش مساحت بیشتری دارد؛ اما تنها یک سوم جمعیت استانبول در این منطقه جای گرفته‌اند.

جاذبه‌های گردشگری این منطقه نیز عبارت‌اند از:

  • بازار تاریخی هزار رنگ
  • رصدخانه کاندیلی
  • سواحل زیبا و دیدنی
  • عمارت‌های باشکوه کنار دریا

مراکز خرید شهر استانبول

یکی از لذت‌بخش‌ترین و شیرین‌ترین بخش‌های سفر خرید کردن است، درواقع سفر بدون خرید کردن انگار چیزی کم دارد. استانبول نیز که یکی از شهرهای گردشگر پذیر ترکیه است، بهشتی برای عاشقان خرید است و در کنار جاذبه‌های گردشگری، بازارها و مراکز خرید متنوعی از بازارهای سنتی و سرپوشیده گرفته تا مراکز خرید لوکس و مدرن و فروشگاه‌های مختلف را در دل خود جای داده است که بخشی از جاذبه‌های دیدنی این شهر را تشکیل می‌دهند و با عرضه کالاهای متنوع خاطرات خوش سفر را برای گردشگران دوچندان می‌کنند. ازجمله مراکز خرید شهر استانبول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بازار بزرگ استانبول
  • مراکز خرید وادی و فروم
  • مراکز خرید مال آف
  • اوت لت استارسیتی
  • استانبول مال
  • مرکز خرید اولیوم
  • مرکز خرید جواهیر استانبول
  • ایستینیه پارک
  • آکمرکز و مرکز زورلو

Picture3

 

سوغاتی‌های استانبول

قهوه ترکی، ظروف سرامیکی، فرش و گلیم، ادویه‌جات ترکی، مهره‌های چشم‌زخم، صابون سیاه ترکی، چای ترکی، انواع شیرینی‌های خوشمزه و غیره ازجمله سوغاتی‌های استانبول هستند که در سفر به این شهر هرکدام را که خواستید می‌توانید بسته به سلیقه‌تان از بازارهای مختلف این شهر خریداری کنید.

غذاهای محلی استانبول

غذاهای ترکیه بسیار متنوع هستند، در این میان غذاهای استانبول جایگاه ویژه‌ای دارند و ازنظر طعم و رنگ زبانزد و عام و خاص میباشند. در سفرتان به این شهر حتماً از چشیدن غذاهای محلی استانبول غافل نشوید. ازجمله معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی استانبول می‌توان به اسکندر کباب، لاهماجون، سیمیت، مِنِمِن، بورک، دونر کباب مانتی، صدف دریایی میدیه و غیره اشاره کرد.

سخن آخر

استانبول یکی از جذاب‌ترین شهرهای ترکیه است که به‌عنوان سومین شهر توریستی دنیا شناخته می‌شود و سالانه میزبان مسافران بسیاری از اقصی نقاط جهان می‌باشد.

اگر قصد سفر به استانبول و اجاره خانه در استانبول را دارید، می‌توانید اینجا کلیک کرده و با اجاره اقامتگاه‌های متنوع، به‌راحتی سفر خود را آغاز و لحظات خوشی را در سفرتان به تنها شهر اوراسیایی جهان، برای خودتان رقم بزنید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر