مهم‌ترین منابع تامین منیزیم در میان خوراکی‌ها

قطعاً سلامتی بزرگترین نعمت خداوند است که باید بابت آن هر روز و هر لحظه خدا را شکر کرد، اما گاهی کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی سلامت را به خطر می‌اندازند و افراد نشانه‌های آن را به دلیل نا‌آگاهی نادیده می‌گیرند.
مهم‌ترین منابع تامین منیزیم در میان خوراکی‌ها
کد خبر : ۴۰۰۲۴

گاهی کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی سلامت را به خطر می‌اندازند و افراد نشانه‌های آن را به دلیل نا‌آگاهی نادیده می‌گیرند. یکی از این مواد مغذی منیزیم است که کمبود آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود.


قطعاً سلامتی بزرگترین نعمت خداوند است که باید بابت آن هر روز و هر لحظه خدا را شکر کرد، اما گاهی کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی سلامت را به خطر می‌اندازند و افراد نشانه‌های آن را به دلیل نا‌آگاهی نادیده می‌گیرند. یکی از این مواد مغذی منیزیم است که کمبود آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بدن شود. در این مطلب قصد داریم به علائم و نشانه‌های کمبود منیزیم و راه‌های رفع آن بپردازیم:

 

نشانه‌های کمبود منیزیم

کمبود منیزیم در بدن نشانه‌ها و علائمی دارد که در زیر به آن‌ها می‌پردازیم:

گرفتگی و انقباض ناگهانی عضلات
اختلالات سلامت روان
پوکی استخوان

خستگی و ضعف عضلانی
فشار خون بالا
آسم

ضربان نامنظم قلب.


کمبود منیزیم در بدن می‌تواند عامل هر یک از اختلالاتی که در بالا ذکر شد باشد و شاید برای کمتر کسی قابل تصور باشد که کمبود چنین ماده‌ای می‌تواند این‌قدر بر سلامت تاثیر بگذارد. اگر هریک از علائم بالا را داشتید باید به پزشک مراجعه و با انجام آزمایش درمان را زیر نظر پزشک آغاز کنید. اما مواد غذایی زیادی پیرامون ما وجود دارد که می‌توان با مصرف آن‌ها کمبود منیزیم را تا حدی برطرف کرد.

 
مهم‌ترین منابع منیزیم در میان خوراکی‌ها

شکلات تلخ

مصرف هر ۲۸ گرم شکلات تلخ در روز ۱۶ درصد از نیاز بدن به منیزیم را تامین می‌کند. شکلات تلخ علاوه بر منیزیم، غنی از آهن، مس، منگنز و فیبر‌هایی است که برای باکتری‌های سالم دستگاه گوارش لازم است. همچنین این ماده غذایی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان دارد که برای سلامت بسیار مفید است.
 

مغزیجات و آجیل‌ها
انواع مغز‌ها و آجیل‌ها سرشار از منیزیم هستند که در بین مغزیجات بادام و بادام هندی بیشترین مقدار منیزیم را دارند.
علاوه بر این، مغز‌ها خواص ضدالتهابی دارند و برای سلامت قلب مفید هستند.
 

حبوبات
حبوبات که در سفره غذایی ایرانیان جایگاه ویژه‌ای دارد منبع غنی منیزیم است. به‌عنوان مثال یک فنجان لوبیای پخته حاوی ۱۲۰ میلی‌گرم منیزیم است که ۳۰ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را تامین می‌کند؛ بنابراین خوردن انواع حبوبات به ویژه انواع لوبیا‌ها را فراموش نکنید.

 
دانه‌ها
دانه‌ها از جمله دانه چیا، تخم کتان، کنجد، تخمه کدو و... سرشار از منیزیم هستند. در میان این دانه‌ها تخمه کدو بیشترین مقدار منیزیم را دارد، ۲۸ گرم از آن حاوی ۱۵۰ میلی‌گرم منیزیم است که مقدار زیادی از نیاز روزانه بدن یعنی ۳۷ درصد از آن را تامین می‌کند.

 

غلات کامل
منیزیم در غلات کامل به مقدار فراوان یافت می‌شود، گندم، جو دو سر و جو، گندم سیاه و کینوا جزو غلاتی هستند که مصرف آن‌ها می‌تواند نیاز بدن به منیزیم را برطرف کند.
 

موز
در میان میوه‌ها موز بیشترین مقدار منیزیم و پتاسیم را دارد. یک موز بزرگ ۳۷ میلی‌گرم منیزیم دارد که ۹ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند. علاوه بر این، موز ویتامین C، ویتامین B۶، منگنز و فیبر هم دارد.

 
سبزیجات برگ‌دار
در میان سبزیجات، آن‌هایی که برگ دارند نظیر اسفناج، کلم‌برگ یا کیل، کلم سبز و برگ شلغم دارای منیزیم هستند. یک فنجان اسفناج پخته حاوی ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم است که ۳۹ درصد از نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

 

منبع: اعتمادآنلاین

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر