دستگاه لاک‌خشک‌کن سرطان‌زاست ؟

به تازگی مقاله ‎ای در نشریه «Nature» منتشر شده است که می گوید دستگاه لاک خشک کن UV می تواند به DNA آسیب بزند، باعث جهش سلول ها شود وخطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.
دستگاه لاک‌خشک‌کن سرطان‌زاست ؟
کد خبر : ۱۲۴۲۴

خدمات زیبایی ناخن در چند سال گذشته در ایران و جهان طرفداران زیادی پیدا کرده‌است. کاشت ناخن، مانیکور، پدیکور، فرنچ و ... بخشی از این خدمات زیبایی هستند که استفاده مستمر از آن‌ها ممکن است به ضرر ناخن و سلامت فرد تمام‌شود.

به تازگی مقاله‎ای در نشریه «Nature» منتشر شده‌است که می‌گوید دستگاه لاک‌ خشک‌کن UV می‌تواند به DNA آسیب‌بزند، باعث جهش سلول‌ها شود و با جهش سلولی، خطر ابتلا به سرطان را افزایش‌دهد. قیمت این دستگاه‌ها در بازار ایران از ۵۰۰هزار تومان شروع می‌شود و علاوه بر سالن‌های آرایشی در خانه‌ها هم مشتری دارد. در این مطلب درباره خطرات استفاده مکرر از این دستگاه لاک خشک‌کن بیشتر می‌نویسیم.

سازوکار لاک‌خشک‌کن‌های UV

قبل از هر چیز باید بدانید دستگاه لاک خشک‌کن UV برای خشک شدن لاک‌های معمولی کاربردی ندارد و برای خشک‌کردن لاک‌ژل‌ها یا همان ژلیش استفاده می شود. این نوع مانیکور برای براق‌شدن و شکل‌دادن به ناخن‌های دست در چند سال گذشته بسیار محبوب شده‌است. این دستگاه شامل طیف وسیعی از طول موج‌های اشعه فرابنفش است و به همین دلیل ناخن‌ها برای خشک شدن لاک‌ژل مدت‌ زیادی در معرض تابش این اشعه قرارمی‌گیرند.

ژلیش‌ها بین یک تا ۳هفته دوام دارند و بعد از آن دوباره به ترمیم نیازدارند. به همین دلیل فرد در هر نوبت ترمیم، باید ناخن‌های دست و پای خود را در معرض اشعه دستگاه لاک‌ خشک‌کن قرار دهد. همچنین دستگاه‌های برنزه‌کننده پوست«indoor tanning» که شامل یک تخت مخصوص برنزه، اتاقک و لامپ UV است، فرد را در معرض خطرات استفاده از این اشعه قرار می‌دهد.

نتیجه تابش های مکرر روی سلول‌ها

محققان برای ارزیابی آسیب DNA و جهش سلول‌ها در این تحقیقات، فرایند تابش آزمایشگاهی اشعه UV دستگاه خشک‌کن ناخن را روی سلول‌های گرفته‌شده از انسان و موش انجام‌دادند. در طول آزمایش، سلول‌ها یک تا ۳بار تحت تاثیر تابش این اشعه بودند. مدت زمان این تابش و هر مواجهه بین صفر تا ۲۰دقیقه بود.

نتیجه آزمایش عجیب بود. آن‌ها فهمیدند در تمام آزمایش‌ها، یک تابش ۲۰ دقیقه‌ای منجر به مرگ ۲۰ تا ۳۰ درصد سلول‌ها می شود، درحالی‌که ۳بار قرارگرفتن متوالی در معرض این تابش ۲۰‌دقیقه‌ای، بین ۶۵ تا ۷۰ درصد، باعث مرگ سلولی می‌شود. این محققان معتقدند مقاله آن‌ها وضعیت جامعی از آسیب DNA و جهش سلولی را پس از استفاده از خشک‌کن‌های لاک ناخن، ارائه می‌کند. بااین‌حال قبل از این که بتوان نتیجه‌گیری قطعی درباره خطرات مربوط به سرطان داشت، باید تحقیقات بیشتری روی انسان‌ها انجام شود.

۲ روی طیف‌های اشعه فرابنفش

اشعه UVطول موج کوتاه‌تری نسبت به نور مرئی دارد و توسط خورشید هم منتشر می‌شود. این اشعه به ایجاد ویتامینD کمک‌می‌کند، در ضدعفونی‌کردن آب و مواد خوراکی، فیزیوتراپی، تجهیزات پزشکی و صنعتی هم استفاده می‌شود و طیف‌های خطرناکی‌ هم دارد. آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطانUVA (پرتو فرابنفشA)با طول موج بالا ( ۳۱۵ تا ۳۹۹نانومتر) را به عنوان پرتوی سرطان‌زا در گروه یک طبقه‌بندی‌کرده‌اند. دو نوع اشعه UVB و UVCبیشتر توسط لایه ازن جذب می‌شوند و خطرات کمتری برای انسان‌ها دارند.

اشعهUVA هنوز در بسیاری از محصولات تجاری مانند تخت‌های برنزه کننده (سولاریوم) و لاک‌خشک ‌کن های UV استفاده می‌شود. امواج فرابنفش می‌تواند باعث خشکی، لکه و پیری پوست شود. همچنین مواجهه بیش از حد با اشعه فرابنفش می‌تواند خطر سرطان پوست را بالا ببرد. سرطان سلول‌های پایه‌ای و سلول‌های سنگفرشی، دو نوع رایج این سرطان است و به‌طور معمول روی سروصورت، گردن، دست‌ها و بازو شکل می‌گیرد.

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر