کانال پیش عایق؛ حافظ اتلاف و هدر رفت انرژی

اصطلاح کانال پیش عایق (Pre Insulated Duct) یکی از رایج ترین اصطلاحات در صنعت ساختمانی است. در گذشته فکری برای عایق بندی کانال ها نمی شد به همین دلیل اتلاف انرژی بسیار زیاد بود. در حال حاضر با استفاده از کانال های پیش عایق، می توان شاهد کاهش مصرف انرژی در منزل، اداره، مکان های تجاری و ... بود.
کانال پیش عایق؛ حافظ اتلاف و هدر رفت انرژی
کد خبر : ۱۶۵۶۰

منظور از کانال های پیش عایق شده این است که قبل از نصب کانال و اجرا آن، با استفاده از متریال های مختلف کانال مورد نظر را در برابر هرگونه اتفاقات عایق و ایمن کنیم. در ادامه این مقاله به بررسی کامل این نوع کانال ها میپردازیم و در خصوص قیمت و خرید کانال پیش عایق و انواع آن با یکدیگر صحبت می کنیم. 

ساختار کانال پیش عایق چگونه است؟

همانطور که در ابتدا مقاله خوانده ایم، این نوع کانال ها که به داکت هم معروف هستند به جهت کاهش هر چه بیشتر مصرف انرژی در بخش های مختلف ساختمانی و صنعتی استفاده می شوند. این کانال متشکل از دو لایه آلومینیومی، که ما بین این دو لایه بیرونی و داخلی، با استفاده از فوم پلی اورتان پر شده، تشکیل شده است. استفاده از فوم پلی یورتان به دلیل عایق بودن آنها در برابر سرما و گرما و همچنین مقاومت در برابر آتش سوزی، می باشد. از اینگونه کانال ها به دلیل نصب و تعمیر آسان، مقرون به صرفه و طول عمر بالا در اغلب موارد در ساختمان های مسکونی، بیمارستان ها، هتل ها، کارخانجات صنعتی و رستوران ها استفاده می شود. در ادامه به مزایا و معایب کانال های پیش عایق میپردازیم.

مزایای کانال های پیش عایق | Pre Insulated Duct

استفاده از داکت های پیش عایق به دلیل ساختار مدرن و مقرون به صرفه بودن آن بسیار در مکان های مختلف استفاده می شود، اینگونه محصولات دارای مزایا و ویژگی های منحصر بفردی هستند که در ادامه هر کدام از آن ها را با هم بررسی می کنیم.

  • ضد آب
  • مقاوم در برابر آتش سوزی
  • وزن بسیار سبک
  • عمر بسیار بالا
  • جلوگیری از هدر رفت انرژی
  • نصب و استفاده آسان
  • عدم ایجاد ارتعاش

انواع کانال های پیش عایق (Pre Insulated Duct)

کانل های ایزوله دراری انواع مختلفی می باشند که براساس کارایی و نوع کاربری در صنایع و ساختمان ها استفاده می شوند. در ادامه به متداول ترین انواع داکت پیش عایق آشنا میشویم.

  1. کانال پیش عایق پلی اورتان
  2. کانل پیش عایق فنولیک
  3. کانال پیش عایق فلکسیبل
  4. کانال پی پال

images_1679826126_64201cce6667f

 

کانال پلی یورتان (Polyurethane channel)

یکی از بهترین و بروزترین شیوه های جهت انتقال هوا در داکت را می توان از کانال های پیش عایق شده پلی اورتان دید. اینگونه کانال ها متشکل از دو لایه ورق روکش آلومینیومی درجه یک که ما بین آن را یک لایه فوم سرد تزریقی پر کرده است تشکیل شده است که این این ساختار موجب پدید آمدن ویژگی هایی نظیر پایین بودن ضریب گسترش دود و شعله، سبک تر بودن کانال و ... می شود.

مزایا و معایب کانال های پلی اورتان

همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم اینگونه کانال ها به دلیل دارا بودن ساختاری منحصربفرد دارای مزایایی نظیر موارد زیر می باشد.

  • دوستدار محیط زیست
  • وزن سبک و نصب آسان
  • اشغال فضای کمتر
  • آنتی باکتریال
  • مقاوم بودن و سختی بالا
  • اکوستیک صدا و کند سوز
  • صرفه جویی در مصرف انرژی

کانال فلکسیبل یا خرطومی هوا (Flexible Channel)

همانطور که از نام این کانال های پیش عایق مشخص است این نوع کانال ها به دلیل ویژگی ظاهری که دارند، توانایی استفاده از آن ها در محیط ها با ابعاد مختلف وجود دارد. یکی از نمونه های بارز برای استفاده از کانال های فلکسیبل می توان به خرطومی هوا اسپیلت ها اشاره کرد.

این نوع کانال ها از دو لایه روکش آلومینیومی که دارای ضخامت یکسان می باشند و در میانه آن با توجه به کارایی کانال عایقی بسته می شوند. از ویژگی های کلی این کانل های فلکسیبل می توان نصب سریع و آسان، مقرون به صرفه بودن، عایق صوتی و حرارتی و مقاومت در برابر هر گونه ضربه اشاره کرد.

اینگونه کانال علاوه بر داشتن مزایایی که در بالا به آن اشاره کردیم، دارای یکسری معایب کوچک نظیر مقاومت پایین در برابر خراشیدگی و برش و وجود درزهای ریز فراوان که موجب هدر رفت انرژی می شود، است.

کانال پیش عایق فنولیک ( Phenolic Channel)

کانال های فنولیک (Phenolic) متشکل یک لایه فنول و دو لایه روکش آلومینیومی است، این نوع کانال مقاوم در برابر حریق و آتش سوزی شناخت که این موضوع دلیل استفاده از آن است. طول عمر کانال های فنولیک بین 10 تا 15 سال است که دلیل پایین تر بودن آن نسبت به سایر کانال ها به دلیل مقاومت بالای آن در برابر آتش و حریق است.

کانال های پیش عایق پی پال (P Pal Channel)

نوعی دیگر از کانال های پیش عایق شده که قبل از نصب و اجرا عایق شده اند، کانال های پی پال می باشند. از مزایای این نوع محصولات پیش عایق شده می توان به نصب آسان و جابه جایی سریع، وزن سبک و قابلیت شستشو در آن ها اشاره کرد. این محصول همانطور که در ابتدا گفتیم دارای وزن سبکی بوده و قابل نصب در مکان های مختلف ساختمان های اداری، تجاری و صنعتی است اما باید خاطر نشان کرد پی پال ها دارای مقاومت بالایی نبوده و با هر گونه فشار یا ضربه آسیب می بینند.

نحوه نصب کانال های پیش عایق

اغلب کانال های پیش عایق به دلیل ویژگی ها و ساختاری که دارند به راحتی قابل نصب هستند. از نکاتی که باید به هنگام نصب این داکت پیش عایق شده رعایت کرد استفاده از دو میلگرد گالوانیزه است که براساس نوع محل نصب این محصول با استفاده از رول بولت ها به دیوار یا سقف متصل می شوند. پس از نصب، با استفاده از نبشی های گالوانیزه خمش یا کرنش محصول را مهار می کنیم و سپس با استفاده از مهره های مخصوص، آنها را فیکس می کنیم.

ییس

بهترین شرکت داخلی تولید کننده کانال پیش عایق شده کدام کارخانه است؟

شرکت آریا بارون توس با تکیه بر دانش فنی و بروز خود و همچنین استفاده از پیشرفته ترین تکنولوژی ‌های روز دنیا در حال حاضر توانسته است به عنوان یکی از بهترین بزرگترین تولید کنندگان کانال‌ پیش عایق شده شناخته شود. استفاده از کانال ‌های پیش عایق شده برند آریا بارون توس مزیت ‌های مختلفی را با خود به همراه دارد که از جمله آن می‌توان به کاهش چشمگیر مصرف انرژی اشاره کرد.

خرید کانال پیش عایق شده

کارخانه صنعتی آریا بارون توس با داشتن بیش از یک دهه فعالیت در حوزه ساخت انواع قطعات ساختمانی مدرن نظیر کانال پیش عایق، ساندویچ پانل، سوله، کانکس و ... توانسته است به عنوان واحد نمونه صنعت استان خراسان رضوی از سال 93 تا 1401 و واحد نمونه صنعت کشور در سال 95 شناخته شود. شما عزیزان می توانید جهت خرید انواع کانال پیش عایق، از شرکت آریا بارون توس می توانید با شماره های 36228800-051 و 36228814-051 تماس بگیرید.

جهت بازدید از کارخانه آریا بارون می توانید به آدرس مشهد، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (میثاق)، آیت الله هاشمی رفسنجانی ۳۴/۱ مراجعه کنید.

images_1679826126_64201cce6ae29

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر