یک مازندران گردی متفاوت؛ از اردک شکم‌ پر تا کئی ‌پلا

مازندران همیشه یک گزینه مطمئن برای سفر به حساب می‌آید. یکی از مقاصد تضمین شده که حتی جنوبی‌های ایران هم با توجه به بعد مسافت ممکن است برای دیدن زیبای‌هایش پا در مسیر دریای خزر و جنگل هیرکانی بگذارند. تقریبا تعطیلاتی در ایران نیست که جاده‌های منتهی به شمال ایران به ویژه مازندران مسدود نشود. دلیل این همه جذابیت قرار گرفتن چند آیتم مهم در کنار هم است. جنگل، دریا، رودخانه و کوهستان البرز به زیبایی مناظری را آفریده‌اند که هر گردشگری را برای دیدن آن وسوسه می‌کند. اما گشتن مازندران به جز جاده‌های جنگلی و سواحل زیبا و صبح‌های مه گرفته می‌تواند به جذابیت‌های دیگری هم همراه باشد.
یک مازندران گردی متفاوت؛ از اردک شکم‌ پر تا کئی ‌پلا
کد خبر : ۱۶۷۰۵

یکی از مهم‌ترین‌هایش شکم‌گردی در مازندران است. اگرچه در میان شهرهای شمالی ایران شهرهای استان گیلان به غذاهای فوق‌العاده جذاب‌شان معروفند اما سفره مازندرانی‌ها هم به اندازه کافی رنگین است. فقط تبلیغات به اندازه غذاهای گیلانی برای آنها انجام نشده است. همچنین به دلیل اقبال مسافران شمال به غذاهای گیلانی ممکن است در رستوران‌های مازندران بیشتر از غذای مازندرانی غذای گیلانی پیدا کنید. مثلا پیدا کردن رستورانی که کته کباب گیلانی سرو می‌کند از پیدا کردن رستورانی که کئی‌پلای مازندرانی دارد سخت‌تر است. در اینجا سعی داریم چند غذای مازندرانی را که خوردنش می‌تواند تجربه سفر به مازندران را متفاوت کند را معرفی کنیم.

بیشتر بخوانید : سفر به گیلان را با چه غذاهایی خوشمزه‌تر کنیم؟

اردک شکم‌پر

اردک کاملی که در فر پخته شده و در سسی از پیاز و رب و دانه‌های انار غرق شده بی‌شک بهترین غذایی است که می‌توانید در مازندران تجربه کنید. این غذا را البته در هر رستورانی نمی‌توانید پیدا کنید و رستوران‌های معروف شهرهای بزرگ آن را سرو می‌کنند. اردک‌های مازندران اغلب به صورت سنتی در خانه‌های روستایی پرورش می‌یابند و به سفره‌های و میزهای رستورانی می‌رسند. البته نباید فراموش کرد که عده‌ای هم مرغابی‌های وحشی شکار شده را به رستوران‌ها می‌فروشند که کاری غیرقانونی و ضدمحیط‌زیستی است.

کئی‌پلا

این غذا امضای یک خانه مازندرانی است. کدو از صیفی‌جاتی است که در مازندران به وفور حاصل می‌شود و نقش مهمی در خوراک مردم این منطقه از ایران دارد. برای همین در فصل دست دادن کدو که شش ماه دوم سال را در بر می‌گیرد کئی‌پلا هم به وفور در مازندران پخته می‌شود. کئی پلا خوراکی است که از تکه‌های کدو حلوایی در برنج به دست می‌آید و حتما یا یک یا چند نیمرو روی آن خورده می‌شود.

IMG_20211208_1355391

فسنجان اردک

فسنجان اردک از دیگر غذاهای مازندرانی است که طرفدارهای زیادی دارد. این غذا از جمله غذاهای آئینی در مازندران هم به حساب می‌آید و در ایام محرم به عنوان یک نذری محبوب پخته و توزیع می‌شود. به هر حال اردک گوشت محبوب همه نیست و خیلی‌ها گمان می‌کنند گوشت این پرنده بو می‌دهد. برای همین آن دسته از علاقه‌مندان غذا که چنین تصوری دارند سعی می‌کنند فسنجان اردک بخورند که با ترکیب پر رنگ و عطرش دیگر اثری از آن بو ندارد.

ماهی سفید

اگر حدفاصل ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین به مازندران سفر می‌کنید می‌توانید یکی از بهترین غذاهای فصلی این استان را بخورید. این بازه زمانی فصل صید ماهی‌های استخوانی است و در بازارهای روز مازندران به وفور ماهی سفید پیدا می‌شود گوشتی لطیف و بسیار خوش خوراک دارد.

شامی بابلی

در شمال ایران به ویژه در گیلان شامی‌های مختلفی پخته می‌شود. از شامی رودباری تا شامی ماسوله‌ای. اما در این در مازندران تنها یک نوع شامی معروف پخته می‌شود که بسیاری محبوب است. شامی بابلی که ترکیبی جادویی از سبزیجات محلی و بومی مازندران و عطر و طعمی بی‌نظیر دارد.

ته‌چین بره سوادکوهی

چیزی که به اسم ته‌چین رسمی در ایران خورده می‌شود را کاملا فراموش کنید. در دو طرف البرز نوعی ته‌چین پخته می‌‌شود که دستور پختی عجیب و طعمی بی‌نظیر دارد. این ته‌چین در میان ایل بزرگ سنگسری که در آن سوی البرز و در سمنان سکونت دارند بسیار رایج است و به دلیل مراودات فرهنگی به غذایی محبوب در میان مردم سوادکوه که در این سوی البرز و در مازندران زندگی می‌کنند هم رایج است. برای پخت این غذا تکه‌های گوشت بره را نپخته لای برنج می‌گذارند و با اسفنج و آلو بخش انتهایی قابلمه را پر می‌کنند و روی آن برنج می‌ریزیند و عجیب اینکه گوشت به خوبی می‌پزد.

کلام آخر

خوردن غذای خوب و محلی در مازندران به آسانی گیلان نیست. باید بگردید و از قبل بات رستوران‌ها هماهنگ کنید تا برخی غذاهای محلی را برای شما آماده کنند.مثلا اردک شکم‌پر غذایی گران است و از قبل باید سفارش داده شود. همچنین برخی غذاها فصلی هستند و در هر فصلی پیدا نمی‌شوند. با این حال تلاش کنید که جوینده یابنده است.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر