عکس | خصلت باورنکردنی عجیب‌ترین گیاه گوشتخوار جهان!

محققان دانشگاه لایبنیتز هانوفر در آلمان جزئیات جالبی درباره زندگی منحصر به فردترین گیاه گوشتخوار کشف کرده‌اند.
عکس | خصلت باورنکردنی عجیب‌ترین گیاه گوشتخوار جهان!
کد خبر : ۲۱۹۹۶

صحبت از گیاهی است که بر خلاف گیاهان گوشت‌خوار مشهور چون ونوس مگس‌خوار، ژاله‌پوش یا پشه‌گیر، گوشت‌خواری خصیصه همیشگی‌اش نیست. سه‌گون برگ با نام علمی (Triphyophyllum peltatum) گیاهی است که فقط گاهی گوشت‌خوار می‌شود و در باقی موارد مثل دیگر گیاهان فقط با نور خورشید، خاک و آب زندگی می‌کند!

به باور دانشمندان «T. peltatum»‌ در محیط‌های فاقد مواد مغذی گوشتخوار می‌شود، تا زنده بماند.

 

از آنجا که پرورش دادن این گیاه در محیط آزمایشگاهی کاری دشوار بود، یافتن پاسخ برای این معما نیز دست نیافتنی شده بود. اکنون با پیشرفت‌هایی که در این مسیر حاصل شده است، یک تیم دانشگاهی گیاه را در آزمایشگاهی در هانوفر با موفقیت تکثیر و پرورش داده‌اند.

گیاهان در ظروف پلاستیکی کوچکی که حاوی خاکی بود که دارای کمبود نیتروژن، پتاسیم، یا فسفر یا یک محیط کنترل بود، رشد کردند. این گیاهان به مدت شش ماه هر هفته بررسی می شدند تا ببینند آیا گوشتخوار شده اند یا خیر. تنها گیاهانی که برگ‌های غده‌ای متمایز و خال‌خال قرمز را رشد دادند، گیاهانی بودند که از فسفر محروم بودند. این نتیجه در گیاهان رشد یافته در گلخانه با سطوح پایین فسفر در خاک تکرار شد.

فسفر یک ماده معدنی بسیار مهم برای رشد و نمو گیاهان است. از آن برای ساخت اجزای اصلی DNA استفاده می‌شود.

گیاه شگفت‌انگیز گاهی هوش گوشت خوردن می‌کند!/ منحصر به فردترین گوشتخوار سبز/ عکس

البته گوشتخواری فرایندی انرژی بر است زیرا گیاه برای تجزیه مواد حیوانی به تولید برگ‌هایی با چسب چسبنده و آنزیم های گوارشی نیاز دارد.

محققان در این باره توضیح داده‌اند: «زمانی که غلظت فسفر به زیر آستانه بحرانی می‌رسد، T. peltatum روی تشکیل برگ‌های گوشتخوار سرمایه‌گذاری می‌کند تا بتواند ذخایر فسفر خود را از حیوانات تامین کند. البته پس از اینکه فسفر خاک به سطح قبل از تنش رسید، استراتژی گیاه تغییر می‌کند.»

 

ارسال نظر