با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم ؟

بسیاری از ما در اطرافمان کودک لجباز دیده‌ایم. کودکانی که بیشتر جملاتشان را با "نمی‌خوام" آغاز می‌کنند.
با کودکان لجباز چگونه رفتار کنیم ؟
کد خبر : ۱۴۸۲۴

برای مثال: نمی‌خوام بخوابم یا نمی‌خوام الان غذا بخورم. حتی گاهی بدغذایی کودک می‌تواند ریشه در لجبازی او داشته باشد. به عنوان پدر و مادر چگونگی رفتار با کودک لجباز بسیار اهمیت دارد. تعامل با به یک کودک لجباز، یک چالش روزانه برای والدین است. به طوری که اگر راهکارهای برخورد با لجبازی کودکان را ندانید، هر مساله کوچکی در هر ثانیه می‌تواند تبدیل به مبارزه شود. این کار، نیاز به آگاهی، صبر و درک فراوان والدین دارد. اگر کسی این دانش را نداشته باشد، می‌تواند کودک را بیشتر لوس کند.

ویژگی‌های کودکان لجباز

نیاز شدیدی به توجه و شنیده شدن حس می‌کنند؛

میلِ تندخویانه‌ای به مستقل بودن دارند؛

بیشتر از هم‌سالان خود کج‌خلقی می‌کنند؛

در انجام آنچه مورد پسندشان است وظیفه‌شناس ظاهر می‌شوند؛

رئیس‌مآبانه رفتار می‌کنند؛

کارها را با سرعت دلخواه خودشان پیش می‌برند.

 

بیشتر بخوانید:

علت شب‌ادراری در کودکان چیست + راه‌های درمان

چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان

 

راه‌های برخورد صحیح با کودک لجباز

گوش شنوا باشید : هروقت کودک‌تان روی انجام دادن یا ندادن کاری لجبازی کرد، به‌جای اینکه بلافاصله حکم صادر کنید و فرصت شنیده شدن را از او بگیرید، با نرمی و ملایمت به کودک خود نزدیک شوید و به یک گفت‌وگوی سالم دعوتش کنید تا او نیز بتواند علت مخالفتش را توضیح بدهد.

حق انتخاب بدهید: به‌جای اینکه به کودک لجباز خود امر کنید، به او حق انتخاب بدهید. مثلا بگویید: «خُب دیگه وقت خوابه. عزیزم دلت می‌خواد کدوم قصه‌ رو برات بخونم؟» و سپس اسم چند قصه‌ را نام ببرید.

با او همراهی کنید: برای اینکه کودک‌تان به انجام کار خاصی ترغیب شود، بازی‌های سرگرم‌کننده ترتیب بدهید. مثلا اگر کودک لجبازتان اسباب‌بازی‌هایش را جمع‌وجور نمی‌کند، اول خودتان دست به کار شوید و سپس از او بخواهید که در امرِ مرتب کردن اسباب‌بازی‌ها به‌عنوان دستیار ویژه همراهی‌تان کند.

به او احترام بگذارید: اگر انتظار دارید کودک‌تان به شما و تصمیمات‌تان احترام بگذارد، شما نیز باید به او احترام بگذارید. یادتان باشد که نمی‌توانید با تحمیل قدرت کودک خود را به حرف‌شنوی وادار کنید.

با او مذاکره کنید: گاهی لازم است با کودک خود مذاکره کنید. معمولا بچه‌ها اگر خواسته‌شان محقق نشود کج‌خلقی می‌کنند. اما اگر می‌خواهید کودک لجبازتان حرف‌شنوی داشته باشد، باید بدانید که علت مخالفتش چیست. برای شروع می‌توانید بپرسید: «چیزی باعثِ ناراحتیت شده؟» یا «چیزی می‌خوای؟» تا کودک‌تان به صحبت کردن ترغیب شود.

رفتار مثبت او را تقویت کنید: اگر زیاد نه می‌گویید مسلما کودک از شما رفتارتان را کپی می‌کند و نباید انتظار رفتار مثبت از او داشته باشید.

در برابر لجبازی تسلیم نشوید: اگر فرزند شما قبل از مهمانی با گریه و لجبازی اصرار دارد اسکوتر خود را به همراه بیاورد، در برابر خواسته او تسلیم نشوید. تسلیم شدن در ذهن او به این معناست که کلید حل تمام قفل‌ها، لجبازی است. بهتر است در این مواقع قوانین خود را مجددا به او یادآوری کنید.

از زاویه دید او به دنیا بنگرید: برای اینکه بتوانید علت رفتار لجبازانه‌ کودک خود را درک کنید، از زاویه‌‌ دید او به قضیه نگاه کنید. به عبارتی خودتان را به جای کودک‌تان بگذارید و تصور کنید چه چیزی باعث می‌شود که لجبازی نشان بدهید. هرچه کودک خود را کامل‌تر بشناسید، راحت‌تر می‌توانید رگ خوابش را به‌دست بیاورید.

راهنمایی حرفه‌ای بگیرید: اگر هیچکدام از این روش‌ها روی فرزند تاثیر گذار نبود و روش دیگری برای تغییر رفتار در کودک وجود نداشت از یک متخصص خانواده مشورت بگیرید.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر