کودک بد غذا دارید ؟ این مطلب را بخوانید

همه ما خودمان یا در اطرافیانمان کودک بدغذا دیده‌ایم. کودکانی که به محض شنیدن نام غذا از آن فرار می‌کنند و با انواع بهانه‌گیری‌ها سعی می‌کنند از دست غذا خوردن راحت شوند.
کودک بد غذا دارید ؟ این مطلب را بخوانید
کد خبر : ۱۴۷۵۶

گاهی خودشان را به دل‌درد می‌زنند و گاه ساعت‌ها به بهانه نیاز به رفتن به سرویس بهداشتی غذا خوردن را تا حد امکان به تعویق می‌اندازند و پدر و مادر را عاصی می‌کنند اما به راستی علل بدغذایی در کودکان چیست ؟

بررسی علل بدغذایی در کودکان

بیشتر اوقات علت غذا نخوردن کودک به سلامتی او مربوط است و باید فرزندتان را برای معاینه پیش یک متخصص اطفال ببرید و گاهی هم بدغذایی به علت شیطنت‌های کودکی است که به عنوان پدر و مادر باید سعی کنید قلق‌های کودک را بشناسید.

اما در حالت کلی مدل‌های مختلف بدغذایی کودکان می‌تواند به علت دلایل زیر باشد:

بی‌نظمی و نداشتن زمان مشخص در غذا خوردن

عصبانیت والدین از رفتار کودک و افزایش مقاومت و لجبازی او

ورم گلو

بدغذایی به علت عدم گرسنگی

داشتن بیماری‌ جسمی و عفونت‌

زیاد بودن حجم غذا در هر وعده غذایی

وجود استرس و تنش در خانه

تلاش برای جلب توجه والدین

تقلید از دیگران به‌ ویژه در رابطه با رژیم و نگرانی از افزایش وزن

رشد دندان‌ها

وجود ویروس در بدن

بازیگوشی و کنجکاوی کودک به‌ ویژه در کودکان بیش فعال

نگرانی بیش از حد والدین و بروز رفتار‌های وسواسی نسبت به غذا خوردن کودک

بی‌علاقگی کودک نسبت به طعم‌ یا بوی خاص برخی از غذاها

مشکلات گوارشی یا حساسیت کودک به برخی از مواد غذایی یا روش‌های پخت خاص

 

بیشتر بخوانید:

هرآنچه باید درباره خواص درمانی زعفران بدانید

علائم شایع کم‌خونی کدامند ؟

علائم بیماری پیرچشمی

علائم دیسک کمر

علائم پارگی مینیسک زانو

 

راه‌حل‌‌هایی برای بدغذایی کودکان

اگر شناخت کافی از کودک خود و بدغذایی او دارید، با راه کارهایی می‌توانید این مشکل را حل و کودک را به خوردن غذا تشویق کنید.

۱- با اصرار به کودک غذا ندهید

یکی از مواردی که در میان والدین بسیار مشاهده می‌شود، اصرار بیش از حد آن‌ها به دادن غذا به کودک است. اصرار زیاد باعث می‌شود کودک برای جلب توجه یا لجبازی، از خوردن غذا امتناع کند. همچنین عصبانیت شما از نخوردن غذا توسط کودک اوضاع را بدتر خواهد کرد. کشمکش و مشاجره‌هایی که بر سر غذا میان شما و کودک به وجود می‌آید، باعث می‌شود کودک اشتهای خود را از دست داده و میلی به خوردن غذا نداشته باشد. در این مواقع خونسردی خود را حفظ کرده و اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا کودک خود برای خوردن غذا پیش‌قدم شود.

۲- برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب دهید

هنگامی که برای خوردن غذا به کودک حق انتخاب می‌دهید، تمایل او به خوردن غذا بیشتر خواهد شد. برای مثال به او نگویید که صبحانه می‌خوری یا نه؟ بلکه به او چند مورد صبحانه باب میلش را پیشنهاد دهید تا از میان چند نوع صبحانه مطابق میل خود تصمیم گیری کند. برای مثال به کودک بگویید: “برای صبحانه کره و عسل می‌خوری یا نیمرو؟”

۳- برای دادن غذا به کودک زمان‌بندی مناسبی داشته باشید

سعی کنید برای تغذیه کودک خود زمان‌بندی را رعایت کنید‌. در واقع انجام این کار باعث می‌شود کودک در ساعات مشخصی از شبانه‌روز احساس گرسنگی کرده و منتظر غذا باشد.

سایر توصیه‌ها در این زمینه عبارتند از اینکه غذاهای متنوع را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. از کودک بخواهید در تهیه غذا شما را کمک کند. به ظاهر غذای کودک توجه داشته باشید و استفاده از قاشق و چنگال و ظروف رنگی که باعث جلب توجه کودک می‌شود را در اولویت قرار دهید. 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر