جزئیات تازه از ارسال پیام هشدار زلزله به کاربران + فیلم

صبح امروز چهارشنبه برخی شهروندان روی گوشی‌های اندرویدی پیام هشداری مبنی بر وقوع زلزله دریافت کردند که دقایقی بعد مشخص شد هیچ زلزله‌ای رخ نداده است.
جزئیات تازه از ارسال پیام هشدار زلزله به کاربران + فیلم
کد خبر : ۸۱۰۴

برخی منابع خبری مانند خبرگزاری ایرنا و شبکه خبر با تکذیب خبر زلزله ابتدا این موضوع را به هک شبکه تلفن همراه نسبت دادند اما ساعتی بعد مقامات وزارت ارتباطات و همراه اول اعلام کردند هک هم رخ نداده است. 
همراه اول در پیامی ضمن عذرخواهی این پیام را ناشی از تست یک سرویس  جدید هشدار بلایای طبیعی اعلام کرده که یک تیم تحقیقی در این شرکت مشغول به کار روی آن بوده است. این اپراتور اعلام کرد که هیچ گونه نفوذ و هک در این اپراتور رخ نداده است. 
هشدار ذکر شده روی برخی گوشی‌های مدل سامسونگ و شیائومی دیده شده که به همراه یک پیام هشدار صدای بلندی نیز از تلفن همراه کاربران شنیده شده است. 
شبکه خبر صدا و سیما ابتدا در زیرنویسی مدعی شد: در پی هک شبکه تلفن همراه پیامی مبنی بر هشدار زلزله به شهروندان مخابره شده است، این پیام جعلی است از منزل خود خارج نشوید.
رییس مرکز زلزله نگاری کشور نیز در گفت وگویی با شبکه خبر گفت: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکین ارسال شده است، مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می نماید هیچگونه وضعیت غیرعادی در خصوص وقوع زمین لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

10881

هک شبکه تلفن همراه کشور تکذیب شد

دقایقی بعد روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هک شبکه موبایل کشور را هم تکذیب کرد و اعلام کرد: وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می‌گیرد و هیچ گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.در همین حال معاون وزیر کشور نیز در گفت و گویی با شبکه خبر گفت: تیم تحقیقاتی همراه اول در حال تست خدمات جدید هشدارهای بحرانی بودند که اشتباهی به جای گروه خودشان، برای مردم پیام زلزله ارسال کردند.
کمی بعد همراه اول نیز ضمن عذرخواهی این هشدار را ناشی از تست یک سرویس جدید اعلام کرد. 
به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران ، در پی دریافت هشدار زلزله توسط برخی مشترکان تلفن همراه، اپراتور اول ضمن عذرخواهی از مشترکان خود، اعلام کرد که هیچگونه هک یا نفوذی در شبکه صورت نگرفته و این پیام به دلیل خطای یک تیم تحقیقاتی در ارسال پیام تست سرویس جدید هشدار بلایای طبیعی بوده است.
براساس این گزارش تیم تحقیقاتی که در حال تست سرویس هشدار بلایای طبیعی بوده به اشتباه پیام را برای جمعی از مشترکان همراه اول در شهر تهران ارسال کرده است.
در ادامه واکنش‌ها نیز وزیر ارتباطات نیز دستوری پیگیری در خصوص چرایی ارسال هشدار اشتباه زلزله و برخورد با مقصرین داد. وزارت ارتباطات اعلام کرد: «در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.»

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
مجله زندگی
ارسال نظر