سردتر شدن زمستان رمزارزها ؛ دومینوی سقوط

عبارت معروفی میان طرفداران رمزارزها وجود دارد که در زمان امیدواری به افزایش قیمت یک رمزارز خاص گفته می‌شود: به سوی ماه!
سردتر شدن زمستان رمزارزها ؛ دومینوی سقوط
کد خبر : ۱۰۲۰۰

در ابتدای سال ۲۰۲۲ شور و هیجانی نجومی در بازارها وجود داشت اما چند ماه نگذشت که به یکباره همگی به زمین سقوط کردند. حال که سال به پایان رسیده است، ارزش بیت‌کوین بیش از ۶۳ درصد کاهش پیدا کرده است و تازه بازار در حال دست و پنجه نرم کردن با عواقب پیامدهای سقوط صرافی FTX است.

زمان که بگذرد از سال ۲۰۲۲ یا به عنوان یک نقطه عطف در بازار رمزارزها یاد می‌شود- سالی که در درخشش پول های دیجیتال خاموشی گرفت، به عنوان یک محصول حاشیه‌ای کنار گذاشته شد و بسیاری از مردم نیز با دیده تردید به آن نگاه کردند- و یا صرفا به عنوان سالی با رنج و درد برای صنعتی در حال رشد و در مراحل ابتدایی به یاد آورده می‌شود.

آغاز هیجانی ۲۰۲۲

سال در حالی آغاز شد که تبلیغات کریپتویی همه جا دیده می‌شد؛ در تلویزیون و روی اتوبوس و حتی مواد غذایی. شرکت‌های کریپتویی ده‌ها میلیون دلار بر روی تبلیغات و مارکتینگ سرمایه‌گذاری می‌کردند. در حقیقت می‌توان گفت که ارزهای دیجیتال واقعی‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسیدند.

حتی شکاکان به این بازار نیز در ژانویه و فوریه اذعان می‌کردند که این صنعت وضعیت خوبی پیدا کرده است. بازارها صعودی بود و بسیاری پول‌های عجیب و غریبی به جیب می‌زدند.

بسیاری از رمزارزهای معروف به تازگی قله‌های قیمتی جدیدی را فتح کرده بودند و به طور کلی بازار به سمت تحمیل خود به عنوان جریانی اصلی در اقتصاد جهان بود. همچنین بازار NFT ها هم داغ شده بود و هر روز خبرهای عجیب و غریبی از این بازارها نوظهور به گوش می‌رسید.

زمستانی که زود آغاز شد

اما سال به این روال پیش نرفت و بازار رمزارزها مانند بسیاری دیگر از بازارها با آغاز عملیات انقباضی و افزایش نرخ بهره فدرال رزرو با کاهش قیمت‌ها مواجه شد.

xs

این موضوع بسیاری از حامیان بیت‌کوین را نیز شوکه کرد زیرا آنها استدلال می‌کردند که رمزارزها مانند طلا خاصیت پوشش‌دهندگی ریسک تورم را دارند و در مواقعی که تورم بالا است با افزایش قیمت مواجه می‌شوند؛ اما واقعیت برعکس بود و قیمت‌ها نزولی شده بود. آنچه که اکنون به زمستان کریپتو شناخته می‌شود زمانی آغاز شد که سال ۲۰۲۲ حتی به نیمه خود نیز نرسیده بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران شخصی که رمزارزها را نزدیکی قله خریداری کرده بودند آسیب‌های مالی شدیدی متحمل شدند و مشکلات سیستماتیک بیشتری در این صنعت آشکار شد.

در ماه می بود که زنجیره‌ای از سقوط‌های شرکتی آغاز شد و هر روز به نام‌های شرکت‌هایی که ورشکست می‌شدند اضافه می‌شد و این موضوع نشان می‌داد مشکلی در کار است. شرکت‌هایی که به دلیل مرتبط بودنشان بحران به سرعت از یکی به دیگری گسترش پیدا می‌کرد.

فاجعه FTX

زمستان رمزارزی هر روز سردتر و سردتر می‌شد؛ FTX شرکت رمزارزی که در ابتدای سال ۳۲ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده بود اکنون ورشکسته است. بیش از صدها هزار نفر اکنون نگرانی پولی هستند که در آن سرمایه‌گذاری کرده بودند و موسس شرکت نیز به کلاهبرداری متهم شده است.

xs 2

سم بنکمن-فرید ۳۰ ساله که مدیرعامل این شرکت بود موفقیت بزرگی در آوردن رمزارزها به زندگی توده‌های بی‌شمار داشت تا آنجا که او را سخنگوی غیررسمی این صنعت لقب داده بودند. او اکنون تحت بازداشت خانگی است. بسیاری فروپاشی سریع این شرکت را بزرگ‌ترین رویداد در تاریخ کریپتوها می‌دانند. تاریخی که تعداد شسکت‌ها، کلاه‌برداری‌ها و هک‌ها در آن کم نیست.

اکنون بسیاری از مردم نگران قطعه بعدی این دومینوی سقوط هستند. بایننس، بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال جهنا که اکنون چندین مرتبه برداشت پول هیجانی توسط مشتریان را سپری کرده است، پتانسیل تبدیل شدن به قطعه بعدی این پازل را دارد. برای بسیاری این تغییر سرنوشت در بازار رمزارزها اتفاقی نگران‌کننده به حساب می‌آید.

در حالی سال ۲۰۲۲ به پایان رسید که بسیاری بر این باورند که شاید سال‌ها زمان نیاز باشد تا رمزارزها مجددا خود را احیا کنند در حالی که طرفداران پر و پا قرص این پول های مجازی بر این باورند که این زمستان خواهد گذشت و یخ رمزارزها آب خواهد شد.

 

مجله زندگی
ارسال نظر