راهکارهای خانگی برای کاهش درد ناشی از رویش دندان در کودکان

یکی از مراحل دشوار در زندگی هر فردی رویش دندان در کودکی است.
راهکارهای خانگی برای کاهش درد ناشی از رویش دندان در کودکان
کد خبر : ۱۵۶۵۵

اتفاقی که اغلب یادمان نمی‌آید اما والدینمان را به یاد روزهای سختی می‌اندازد که از دست گریه‌ها و بی‌قراری ما کلافه می‌شدند.

دندانها در کودکان ممکن است از ۳ ماهگی تا ۱۲ ماهگی ظاهر شوند و این رشد را تا حدود ۳ سالگی ادامه می‌دهند. علائم رویش دندان شامل آب ریزش بیش از حد از دهان، حساسیت و لثه‌های قرمز، گریه غیر قابل تسکین، جویدن ناخن، کاهش اشتها، مالیدن گونه‌ها یا گوش، بثورات در اطراف دهان یا گردن و کاهش اشتها است.

برای کاهش درد چه کنیم ؟

۱- کمپرس سرد: سرد کردن لثه با کمک کمپرس سرد به بی‌حس شدن لثه و در نتیجه کاهش درد رویش دندان کمک می‌کند. برای انجام این کار نیاز به خرید وسیله‌ای جدید ندارید، به‌راحتی و با وسایلی که در منزل وجود دارد می‌تواند یک کمپرس سرد عالی برای فرزندتان تهیه کنید. برای مثال ی‌توانید یک قطعه یخ را در کیسه‌‌ای مطمئن قرار دهید و در آن را ببندید. آن را در اختیار کودک قرار دهید تا بجود و با آن بازی کند.

۲- فشار وارد کنید: وقتی کودک شروع به جویدن هر وسیله‌ای می‌کند نشانه‌ی این است درگیر دندان در آوردن است. او تمام اسباب‌بازی‌هایش، دست شما و حتی خواهر و برادرهایش را می‌جود. به نظر می‌رسد آن‌ها با جویدن به لثه‌ی خود فشار می‌آورند تا درد را تسکین دهند؛ پس ما هم می‌توانیم همین کار را برای آن‌ها انجام دهیم. برای مثال استفاده از اسباب بازی سیلیکونی گزینه خوبی است. این اسباب بازی‌ها به‌راحتی در دست کودک قرار می‌گیرند، به انتهای دهان او می‌رسند و با جویده شدن، لثه‌ها را ماساژ می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید:

علت شب‌ادراری در کودکان چیست + راه‌های درمان

چرا کودکمان ناخن‌هایش را می‌جود + راه‌های درمان

چگونه ترس از تاریکی را در کودکمان درمان کنیم ؟

 

۳- از تسکین درد موضعی استفاده کنید: اسانس روغنی گل میخک را می‌توانید به‌عنوان مسکن درد برای کودکان بالای ۲ سال استفاده کنید. میخک روی لثه خاصیت بی‌حس کنندگی دارد و مطالعات نشان داده است می‌تواند عملکردی مشابه بنزوکائین داشته باشد.

۴- از عصاره بابونه کمک بگیرید: بابونه یک آرامبخش طبیعی است که باعث تسکین درد دندان هم می‌شود. به همین دلیل شاید بتوانیم بگوییم وجود بابونه در هر خانه‌ای واجب است. روش‌های مختلفی برای استفاده از بابونه به‌عنوان مسکن وجود دارد از جمله دمنوش یا استفاده از عصاره و اسانس. مثلا استفاده از عصاره بسیار آسان است. ۱ یا ۲ قطره عصاره‌ی بابونه روی انگشت خود بریزید و با آن لثه‌ی کودک را ماساژ دهید تا درد تسکین پیدا کند.

۵- از زیورآلات سلیکونی استفاده کنید: بعضی از زیورآلات، که با نام جواهرات دندانی معروف شده‌اند، از سیلیکون ساخته شده‌ و مناسب جویده شدن توسط نوزاد هستند. کودکان وقتی در بغل مادر قرار دارند شروع به بازی با گردنبند و گوشواره‌ی او می‌کنند و گاهی آن‌ها را می‌جوند.

نتیجه‌گیری

رویش دندان در نوزادان و کودکان عملی همراه با درد است که باعث کلافگی و بهانه‌گیری کودک می‌شود. این موضوع روی پدر و مادر هم تأثیر دارد، آن‌ها باید برای آرامش فرزند خود تلاش کنند و همین موضوع باعث خستگی می‌شود. راه‌های مختلفی برای کاهش درد لثه و دندان وجود دارد اما روش‌هایی که در این مطلب عنوان شد، راه‌های طبیعی و کم هزینه و حتی رایگان بودند که تسکین درد لثه‌ کودک تأثیر بسیار زیادی دارد.

منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر