کدام ویتامین‌ها را کی بخوریم ؟

برای آن‌ها که به خوردن ویتامین و مکمل‌ها اعتقادی ندارند برنامه‌ریزی برای خوردن انواع ویتامین در طول روز شاید مسخره و کاری عبث به نظر برسد اما واقعیت این است که باید برای خوردن ویتامین‌ها در طول روز برنامه مشخصی داشت.
کدام ویتامین‌ها را کی بخوریم ؟
کد خبر : ۱۰۴۴۲

 به خصوص اگر تعداد ویتامین‌هایی که مصرف می‌کنیم بیش از دو یا سه عدد باشد.

چرا نباید همه ویتامین‌ها را با هم بخوریم ؟

خوب دیگر علم ثابت کرده که مصرف همزمان داروها و مکمل‌ها با هم می‌توانند به بدن آسیب برسانند. درباره ویتامین‌ها هم مساله این است که خوردن همزمان چند ویتامین با هم اگر به درستی ندانیم عملکرد هرکدام چیست می‌تواند تاثیر همدیگر را خنثی کرده و گاه باعث ایجاد مسمومیت دارویی شود.

آیا زمان‌بندی در مصرف ویتامین مهم است؟

ویتامین‌های مختلف به طرق مختلفی بر بدن اثر می‌گذارند. یعنی مصرف برخی از آن‌ها با ملاحظاتی همراه است. به عنوان مثال مهم است بدانیم که چه ویتامین‌هایی را می‌توان همراه وعده‌های غذایی مورد استفاده قرار داد !

آنچه اهمیت دارد این است که افرادی که از مکمل‌های ویتامینی استفاده می‌کنند، به ویژه افرادی که دچار کمبود ویتامین خاصی هستند، نباید پیوستگی مصرف مکمل‌ها را قطع کنند. به طور کلی بهتر است از مصرف همزمان چندین مکمل خودداری شود.

بهترین زمان مصرف ویتامین‌ها:

۱- ویتامین‌های محلول در آب

بدن انسان به طور طبیعی قادر به ساخت و ذخیره‌سازی ویتامین‌های محلول در آب نیست. بنابراین نیاز است تا این ویتامین‌ها از طریق غذاهای گیاهی و حیوانی و یا مکمل های غذایی تامین شوند. انواع ویتامین های محلول در آب عبارتند از: ویتامین سی و ویتامین‌های گروه بی. ویتامین گروه سی بهتر است در طول روز مصرف شوند اما بهتر است ویتامین های گروه بی در ابتدای صبح مصرف شوند.

۲- ویتامین‌های محلول در چربی

ویتامین‌های محلول در چربی در مقادیر کم مورد نیاز هستند. با این حال مصرف مقادیر بالای این ویتامین‌ها می تواند مضر بوده و منجر به مسمومیت شود. پختن غذا باعث از بین رفتن ویتامین‌های محلول در چربی آن نمی‌شود. معمولا افراد ویتامین‌های محلول در چربی مورد نیاز را از طریق رژیم غذایی شان دریافت می‌کنند و نیازی به مصرف ویتامین یا مکمل ندارند. برخی انواع ویتامین‌های محلول در چربی عبارتند از: ویتامین آ ، ویتامین دی، ویتامین ای و ویتامین کا. ویتامین‌های محلول در چربی همان‌طور که از نامشان پیداست در چربی حل می‌شوند. به همین دلیل افراد باید مکمل‌های این ویتامین‌ها را همراه با غذا مصرف کنند تا جذب آنها را افزایش دهند.

۳- آهن

برخی غذاها، به ویژه لبنیات مانع از جذب آهن می‌شوند. به همین دلیل توصیه می‌شود که آهن را با معده خالی مصرف کنید. علاوه بر این، ویتامین سی به جذب آهن در بدن کمک می‌کند بنابراین مصرف قرص آهن با ویتامین سی می‌تواند برای جلوگیری از کم‌خونی موثر باشد.

۴- مکمل‌های دیگر

بدن انسان برای عملکرد مناسب، هم به ویتامین‌ها و هم به مواد معدنی نیاز دارد. همانند ویتامین‌ها، مواد معدنی نیز به صورت بدون نسخه در دسترس هستند. ادعاهای بسیاری در خصوص مزایای مکمل‌های مواد معدنی برای سلامت بدن مطرح هستند. برخی انواع مواد معدنی عبارتند از: آهن، کلسیم، منیزیم و روی.

مکمل‌های معدنی باید به صورت روزانه و همراه با غذا مصرف شوند. مصرف مکمل‌های مواد معدنی بدون غذا ممکن است با عوارض جانبی نظیر ناراحتی‌های گوارشی همراه باشد.

۵- پروبیوتیک‌ها

برخی از انواع پروبیوتیک‌ها، مانند پروبیوتیک‌هایی که حاوی لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم هستند، در صورتی که ۳۰ دقیقه قبل از یک وعده غذایی مصرف شوند، تاثیر بیشتری روی سلامتی بدن دارند.

 

 

 

 

 

 

 

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر