هرآنچه باید درباره خواص درمانی زعفران بدانید

درباره طلای سرخ ایران که با نام زعفران شناخته می‌شود گفتنی بسیار است.
هرآنچه باید درباره خواص درمانی زعفران بدانید
کد خبر : ۱۴۲۴۴

گذشته از قیمت آن که هر روز مانند طلای زرد و دلار در حال افزایش است اما باید دانست که این گیاه ارزشمند از سال‌های دور در ایران مورد استفاده قرار می‌گرفته و علیرغم مصرفش در غذاهای ایرانی و ایجاد طعم و عطر ویژه به پلوها و سایر غذاها، دارای خواص درمانی زیادی نیز هست.

درمان افسردگی

شاید شنیده باشید که به کسی که زیاد می‌خندد می‌گویند شاید زغفران خورده است ! مطالعات و کارآزمایی‌های بالینی فراوانی بر خاصیت زعفران مبنی بر کاهش علائم و عوارض افسردگی اشاره داشته‌اند. احتمالا مکانیسم اثر زعفران برای بهبود علائم افسردگی تنظیم تولید و ترشح سروتونین در بدن است که باعث سرخوشی و شادی می‌شود.

کاهش اضطراب

فواید زعفران برای اعصاب و کاهش استرس بر هیچکس پوشیده نیست. یکی از دلایل ایجاد اضطراب در افراد وجود آنتی‌اکسیدان‌ها و استرس‌های محیطی است. طبق نظر متخصصان مصرف زعفران می‌تواند خواص آرامبخش قابل توجهی داشته باشد. همچنین زعفران دارای طبعی گرم و زنده است و به همین علت می‌تواند مکانیسم‌های عصبی را تنظیم و از این طریق نیز به بهبود عملکرد اعصاب بینجامد.

درمان سرماخوردگی

شاید کمتر گفته شده باشد اما خوب است بدانید که زعفران سرشار از ویتامین ث بوده و به همین دلیل به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن کارایی بالایی دارد و منجر به پیشگیری از سرماخوردگی می‌شود. در هر ۱۰۰ گرم زعفران ۸۰ میلی‌گرم ویتامین سی طبیعی وجود دارد.

تقویت قلب

یکی از مهم ترین مسائل و مشکلاتی که امروزه سلامت قلبی و عروقی ما را به خطر می‌اندازد افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن ماست. این رادیکال‌های آزاد به واسطه سبک نامناسب زندگی ما به مقادیر زیادی تولید می‌شوند و منجر به اکسیدشدن چربی‌ها در عروق کرونر قلبی می‌شوند. یکی از بهترین خواص زعفران این است دارای مقادیر زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کروسین، کروستین و سافرانال است که وظیفه این آنتی‌اکسیدان‌ها خنثی کردن رادیکال‌های آزاد و به تبع آن تضمین سلامت قلبی و عروقی ماست.

جلوگیری از آلزایمر

زعفران به بهبود حافظه کمک می‌کند. این موضوع به طور مخصوص کمک می‌کند تا برخی از بیماری‌ها نظیر فراموشی، پارکینسون، آلزایمر خفیف و متوسط کنترل و یا درمان شوند.

جلوگیری از پیرچشمی

طبق تحقیقات، افرادی که به طور منظم زعفران میل می‌کنند دارای محافظی در چشم هستند که جلوی تاثیرات مخرب نور مستقیم را می‌گیرند. همچنین زعفران به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین آ به بهبود بیماری‌های چشمی و به جلوگیری از پیرچشمی کمک می‌کند.

کلاژن‌سازی برای پوست

زعفران به واسطه دارا بودن مقادیر زیادی از کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها و دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها می‌تواند نقشی مهم در احیا و حفظ کلاژن پوستی داشته باشد.

بهبود آفتاب‌سوختگی

اگر در طی روز مدت زمان زیادی را در زیر نور خورشید سپری می‌کنید و نور خورشید پوست شما را آزار می دهد، کافی است فقط مقداری زعفران را به مدت یک شب در شیر پر چرب خیس کنید. بعد از این کار با انگشت، آن‌را به پوست خود بمالید. این ترکیب به شکل معجزه‌آسایی اثر آفتاب سوختگی را پاک می‌کند و به علاوه درخشندگی را به پوست  برمی‌گرداند.

تاثیر زعفران بر معده

از قدیمی‌‌ترین و معروف‌‌ترین کاربردهای گیاه زعفران، کاهش ناراحتی‌ های معده و نفخ بیش از حد شکم است. ذات آرام‌بخشی و ضد‌التهابی که زعفران دارد موجب آرام کردن و کاهش التهابات معده می‌شود. هم چنین زعفران می‌تواند به راحتی یبوست، نفخ، گرفتگی و بقیه شرایط و اختلالات جدی مثل زخم معده را نیز از بین ببرد.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
تولیدی
مجله زندگی
ارسال نظر